آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 1 شهریور ماه 1395 = 22-08 2016

بحران ريزگردها در حال پيشروی به سوی قم

معاون فني اداره کل محيط زيست استان قم گفت: بحران ريزگردها منابع طبيعي و اراضي کشاورزي را تهديد مي‌کند و رفع اين بحران نياز به عزمي ‌ملي دارد.

سيد احمد شفيعي در گفت‌و‌گو با ايسنا، در خصوص وضعيت نابسامان ريزگردها در قم عنوان کرد: ريزگردها يکي از بحران‌هاي بزرگي است که استان قم را درگير خود کرده و سلامتي افراد را تحت شعاع قرار داده است. در واقع مي‌توان گفت ريزگردها و گرد و غبار جلوه اي انکار ناپذير از بحران درياچه نمک در استان قم است، درياچه اي که هم مي‌تواند فرصت خوبي براي گردشگري ايجاد کند. از سوي ديگر بي‌توجهي به اين درياچه در طول 50 سال گذشته سبب‌ساز بحران ريزگردها شده است.

وي تصريح کرد:بحراني که در درياچه نمک صورت گرفته به دليل بي‌مهري‌ها و بي‌توجهي به حق‌آبه‌هاي اين درياچه ايجاد شده است و نه تنها تنوع زيست محيطي را متاثر کرده، بلکه از تعداد پرندگان در منطقه کاسته و منابع طبيعي و اراضي کشاورزي را به نابودي کشانده است.

شفيعي بيان کرد: اين بحران توانسته تاکنون بيش از ده روستا را در منطقه خالي از سکنه کند و ريزگردهاي ناشي از وضعيت نابسامان درياچه قم به سمت اين شهر نيز در حال پيشروي است. با توجه به اينکه آب دو رود اصلي حوزه آبخيز درياچه نمک قم يعني قمرود و قره‌چاي به صفر رسيده است، اين حوزه بحراني ترين شرايط در ميان حوزه‌هاي آبخيز کشور را پشت سر مي‌گذارد.

معاون فني اداره کل محيط زيست استان قم گفت: عوارض ناشي از وضعيت درياچه نمک مشخصا تنها اين درياچه را تهديد نمي‌کند و در استان قم نيز اثر گذار بوده و شوري چاه‌هاي آب و نابودي هکتارها اراضي کشاورزي ناشي از اين رويداد است.

وي ادامه داد: خشکسالي، قطع حقابه‌هاي زيست محيطي و برداشت بي رويه منابع آب در منطقه زمينه‌ساز شوري سفره‌هاي زير زميني شده و مي‌رود تا پوشش گياهي و اکوسيستم منطقه را به ورطه نابودي بکشاند. در واقع يکي از بحران‌هاي جدي، در معرض بياياني شدن 400 هزار هکتار اراضي منطقه است که در اين ميان 40 هزار هکتار به عنوان کانون‌هاي فعال ريزگردها در کشور به شمار مي‌رود.

وي تاکيد کرد: طبق بازديدهاي انجام شده از منطقه و گزارش‌هاي هواشناسي با توجه به وزش بادهاي شرقي مي‌توان نتيجه گرفت که ريزگردها در قم منشاء کاملا داخلي دارد.

معاون فني اداره کل محيط زيست استان قم تصريح کرد: با توجه به نابودي منابع طبيعي و جنگل‌ها، اين کانون‌هاي ريزگرد در اطراف قم ايجاد شده و در اين راستا رسانه‌ها و تصميم‌گيران در استان بايد ابعاد بحران را به خوبي نشان دهند و ما در اين زمينه به عزمي‌ ملي نياز داريم. استان‌هاي بالادست همچون تهران، البرز و اصفهان و مرکزي نقش مهمي‌در ريزگردها داشته‌اند به همين دليل در سطح ملي و قانونگذاري و هيات‌هاي دولتي بايد اين بحران را کاهش داد. اگر به اين روال حرکت کنيم بحران محدود به استان قم نيست و استان‌هايي که خود در شکل گيري اين بحران نقش داشته اند نيز درگير خواهند شد.

وي در پايان گفت: خشکسالي و ريزگردها با هم ارتباطي تنگاتنگ دارند و همانگونه که خشکسالي زمينه‌ساز تشکيل ريزگردها شده است اين ريزگردها نيز بر اراضي کشاورزي و منابع طبيعي اثرات منفي مي‌گذارند و موجب خشکسالي مي‌شوند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: