آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 5 شهریور ماه 1395 = 26-08 2016

روزانه 1.5 میلیون لیتر بنزین گم می‌ شود

عضو سابق هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به مصوبه نمایندگان مجلس گفت: با اطلاعات غلطی که به نمایندگان مجلس دادند می خواستند کارت سوخت را از جریان عرضه بنزین حذف کنند.

خبرگزاری فارس: جلیل سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار با اشاره به مصوبه امروز مجلس در خصوص حذف کارت سوخت گفت: متأسفانه مصوبه‌ای در مجلس توسط نمایندگان تصویب شد که می‌تواند اثرات خسارت بار بعدی را به همراه داشته باشد.

عضو سابق هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش با اشاره به نظرات نمایندگان مجلس نهم گفت: در مجلس نهم پس از بحث های مفصل و کارشناسی‌شده تصمیم گرفته شد تا از مزایای کارت سوخت استفاده شود، اما مشخص نیست که چرا نمایندگان مجلس دهم چنین تصمیمی را اتخاذ کرده‌اند، در صورتی که اعضای کمیسیون انرژی مجلس با حذف کارت سوخت مخالفت می‌کردند، استفاده از این کارت حذف شد.

مدیرعامل اسبق شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اطلاعات نادرستی که از سوی مسئولان فعلی وزارت نفت به نمایندگان مجلس داده شده است، گفت: وزیر نفت در صحبت های خود اعلام کرده بود که مصرف بنزین در سال جاری نسبت به سال گذشته فقط یک درصد رشد داشته است، در صورتی که با بررسی‌های دقیق‌تر مشاهده می‌کنیم، اولاً با تک نرخی شدن بنزین، واردات این عامل پرمصرف 100 درصد رشد داشته و همچنین کاهش تولید بنزین در پالایشگاه‌ها در سال جاری به وقوع پیوسته است.

سالاری با اشاره به اینکه بررسی تراز موجود بنزین در کشور نشان می‌دهد فقط 520 میلیون لیتر بنزین ذخیره‌سازی شده، گفت: آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد روزانه 1.5 میلیون لیتر بنزین با وجود سامانه هوشمند سوخت که اطلاعات کاملی را در اختیار مسئولان از مصرف بنزین قرار می‌داد، مفقود شده است.

وی با اشاره به اینکه بر اساس وعده‌های وزیر نفت و مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش باید پالایشگاه ستاره خلیج فارس به تولید می‌رسید، گفت: حذف کارت سوخت در زمانی اتفاق افتاد که هنوز کشور در تولید بنزین به خودکفایی نرسیده و براساس قانون هدفمندی یارانه‌ها، قیمت آن اصلاح نشده است.

این مقام سابق شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: یکی از استفاده های کارت سوخت، کنترل کیفی و کمی بنزین بود که با حذف آن عملاً مسئولان خود را از این آمارها محروم کردند.

سالاری با تأکید بر اینکه کارت هوشمند سوخت مدیریت عرضه، توزیع و مصرف را برعهده داشت، گفت: در حال حاضر سالانه 2 میلیارد دلار هزینه واردات بنزین می شود، در حالی که نبود کارت سوخت به طور قطع هم مصرف را افزایش خواهد داد و هم واردات بنزین زیاد خواهد شد.

وی با اشاره به مخالفت‌هایی که در زمینه وجود کارت سوخت مطرح شد، گفت: اولین مخالفت‌ها از سوی جایگاه‌داران بود، زیرا آنها می‌خواستند سود خود را در فروش حداکثر کنند و کاری به آمارهای مصرف ندارند، اما مخالفان بعدی، برخی از مسئولین شرکت‌های پخش فرآورده‌های نفتی بودند که می‌گفتند وجود این سامانه هزینه‌بر است، در صورتی که عدم مدیریت صحیح این مسئولان موجب شد که اینگونه بیندیشند که این سامانه پرمنفعت هزینه‌بر است، در صورتی که در زمان ما نیز این سامانه را مدیریت می‌کردیم و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای صنعت نفت نداشت.

سالاری در پایان خاطرنشان کرد: در هر حال، این سامانه می‌توانست راهگشای تصمیم گیری‌های آتی مسئولان صنعت نفت باشد و کنترل مصرف بنزین را به همراه داشته باشد که با حذف آن، مشکلات آتی مانند نبود نظارت بر مصرف ایجاد خواهد شد.



فریبرز August 26, 2016 02:16 PM

نفت که سهل است، دکل نفت را هم می خورند و به کسی حساب پس نمی دهند!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: