آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 7 شهریور ماه 1395 = 28-08 2016

چشم‌اندازی برای بهبود شرایط فرهنگی وجود ندارد

نماینده تهران گفت: نمی‌توان نقش حکومت‌ها را در شکل‌گیری فرهنگ جامعه نادیده گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجو، طیبه سیاوشی در نطق میان دستور امروز(یکشنبه 7 شهریور ماه) صحن علنی مجلس، با اشاره به مسائل فرهنگی کشور در دو بعد کلان و نمونه‌ای، اظهار داشت: متأسفانه در جامعه ما، حوزه فرهنگ و ارتباط آن با دیگر ارکان جامعه، همچنان مبهم و مغفول مانده است.

نماینده تهران با اشاره به اینکه تاکنون پیرامون سیاست و مدیریت فرهنگی کشور با محورهای مطبوعات، نشریات و ظواهر فرهنگی بحث و بررسی صورت گرفته است، گفت: این روند همواره حالت دستوری و سلبی داشته و نه تنها پاسخگوی نیازهای فرهنگی مردم نبوده بلکه شرایط فرهنگی را پیچیده‌تر و آشفته‌تر کرده است.

وی با بیان اینکه در حالی که به ضرث قاطع می‌توان گفت مهم‌ترین عامل نگرانی فرهنگی، توجه نکردن به مفهوم فرهنگ و ارتباط آن با حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و جغرافیایی است، تصریح کرد: بدون شک حکومت‌ها فرهنگ‌سازان جامعه هستند.

سیاوشی با تأکید بر اینکه نمی‌توان نقش حکومت‌ها را در شکل‌گیری فرهنگ جامعه نادیده گرفت، اظهار داشت: با این وجود، پس از گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی، نه تنها همچنان شاهد مشکلات اصولی و اولیه فرهنگی در کشور هستیم، بلکه چشم‌انداز مشخصی نیز برای بهبود شرایط فرهنگی کشور وجود ندارد.

عضو کمیسیون فرهنگی، با اشاره به اینکه شاهد این امر و مشکلات متعدد فرهنگی کشور، در بیانات مختلف مقام معظم رهبری است، متذکر شد: ایشان به کرّات در فرمایشاتشان بر این نکته تأکید کردند که مسئله فرهنگی باید مسئله اول کشور به حساب آید، چراکه عامل فرهنگی، تضمین‌کننده آینده است و ضعف فرهنگی، همواره منجر به سقوط تمدن‌ها بوده است.

وی ادامه داد: فقدان شناخت لازم از واقعیات فرهنگی و دینی جامعه، منجر به سیاست‌گذاری‌های ناهمگن و از سوی دیگر، موجب آشفتگی و سردرگمی فعالان حوزه فرهنگی در کشور شده است.

سیاوشی با بیان اینکه شفاف نبودن قوانین و خطوط قرمز و سیاست‌های سلیقه‌ای از یک‌سو و پراکنده بودن نظارت در سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌های مختلف از سوی دیگر، وضع اسف‌باری را برای فعالان حوزه فرهنگی ایجاد کرده است، گفت: در این زمینه می‌توان به معضل صدور مجوز و ضمانت اجراهای وزارت ارشاد برای مناسبت‌های فرهنگی چون جشنواره‌های مد و لباس اسلامی- ایرانی و کنسرت‌ها و پاسخگو نبودن به آنان اشاره کرد.

نماینده تهران افزود: انتظار می‌رود قانون‌گذاری در حوزه فرهنگی در 4 بعد مفهوم فرهنگ، ماهیت قانونگذاری، مفاهیم و اصول قانونگذاری و چالش‌های قانونگذاری مورد بازبینی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر، اولویت‌های فرهنگی عبارتند از: تقویت هویت فردی در ابعاد ایرانی و شهروندی، تقویت نهاد خانواده و همچنین رعایت عدالت اجتماعی و بدون تبعیض برای همه.

سیاوشی با اشاره به اینکه علی‌رغم آنکه 50 درصد جامعه ما را زنان تشکیل می‌دهند، ما همچنان درگیر واژه‌ایم، اظهار داشت: برای مثال می‌توان به واژه بکارگیری عدالت جنسیتی اشاره داشت که جایگزین مفهوم برابری جنسی شده است.

عضو کمیسیون فرهنگی با اشاره به بحث اقتصاد مقاومتی تصریح کرد: مقام معظم رهبری در این باره تأکید داشتند که رونق اقتصادی را بدون عدالت اجتماعی قبول ندارند و هر گونه پیشرفت اقتصادی کشور را با بهبود وضعیت طبقات محروم کشور خواستارند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: