آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 29 شهریور ماه 1395 = 19-09 2016

وب‌سایت فول: آینده‌ای تاریک برای بازار نفت

نبود تعادل در سطح عرضه و تقاضا برای نفت، آینده مناسبی را برای بازار نفتی به ارمغان نخواهد آورد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، به نقل از وب‌سایت "فول"، افزایش بهای نفت به 2 عامل وابسته است: افزایش تقاضا و کاهش عرضه. با اینکه هر دو عامل طی سال گذشته میلادی در جهت مناسب حرکت می‌کردند، آژانس بین‌المللی انرژی و اوپک گزارش‌هایی منتشر کرده اند که چشم‌انداز بازار نفتی را نامساعد نشان می‌دهند. این مسئله می‌تواند موجب شود بازار طلای سیاه برای مدتی بیش از آنچه این صنعت انتظار داشت، نامتعادل باقی بماند. این امر همچنین می‌تواند به سرمایه‌گذاران در بخش نفت آسیب وارد کند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، پیش‌بینی می‌شود تقاضا برای نفت در سال جاری میلادی 1.3 میلیون بشکه در روز افزایش یابد. با این‌که این عدد مناسبی به نظر می‌رسد، همچنان از پیش‌بینی گذشته این نهاد 100 هزار بشکه در روز کمتر است. همچنین این آژانس پیش‌بینی کرده است در سال آینده میلادی نرخ رشد تقاضا برای نفت کندتر شود و به 1.2 میلیون بشکه در روز برسد.

این مسئله موجب ایجاد تردید در سراسر جهان شده است. تقاضای کشورهایی مانند چین و هند برای نفت دیگر به دلیل بهای اندک طلای سیاه افزایش نمی‌یابد. همچنین تقاضای اروپا برای نفت نیز به دلیل خروج انگلیس از اتحادیه اروپا – برکسیت -- در سطح اندکی باقی مانده است. تقاضای آمریکا برای بنزین نیز در سطحی که انتظار می‌رفت قرار ندارد.

وضع عرضه بازار نفت نیز وخیم است. اوپک به تازگی در گزارش‌های خود پیش‌بینی‌های پیشینش درباره عرضه نفتی در سال‌‎های 2016 و 2017 را کاهش داده است. حال، تولیدات نفتی جهانی به طور متوسط 180 هزار بشکه در روز بیشتر از پیش‌بینی‌ها است. با این‌حال، پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند در سال آینده میلادی تولیدات جهانی نفت 200 هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت.

یکی از دلایل افزایش تولیدات، بازگشایی میدان نفتی کاشاقان در قزاقستان است. در این میان، تولیدات آمریکا نیز به علت کاهش هزینه‌ها و افزایش بازدهی، روندی صعودی دارد. علاوه بر این، بازگشت بهای نفت به 45 دلار موجب شد بسیاری از استخراج کنندگان نفت آمریکایی تولیدات خود را از سر گرفتند و به تعداد تجهیزات حفاری خود افزودند.

شرکت "پایونیر نچرال ریسورسز" – یکی از استخراج‌کنندگان نفتی آمریکا – در میان شرکت‌هایی بوده است که به تعداد تجهیزات خود افزوده است. این شرکت قصد دارد در ماه جاری میلادی یک دکل نفتی و 2 دکل دیگر در ماه‌های اکتبر (31 روز منتهی به 10 آبان) و نوامبر (30 روز منتهی به 10 آذر) به تجهیزات خود اضافه کند. این اقدام پایونیر نچرال ریسورسز، موجب می‌شود تولیدات این شرکت در سال آتی بین 13 تا 17 درصد افزایش یابد. پیش‌بینی شده است این شرکت تا سال 2020 به طور میانگین نرخ رشد تولید سالانه 15 را تجربه خواهد کرد.

استخراج کنندگان نفتی آمریکایی دیگری مانند "دوُن انرژی" و "ای‌او‌جی ریسورسز" در حال بررسی شرایط برای افزایش تولیدات خود در سال آینده میلادی هستند. دوُن انرژی برای افزایش دکل‌های نفتی، بودجه سال 2016 خود را 200 میلیون دلار افزایش داده است. همچنین، این شرکت در سال گذشته میلادی، 3.2 میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش تولیدات خود به دست آورده است. اکنون مقامات این شرکت اعلام کرده اند یک سوم این درآمد را برای افزایش دکل‌ها و تجهیزات و به موجب آن افزایش تولیدات نفتی استفاده خواهند کرد. مقامات شرکت ای‌او‌جی ریسورسز نیز تصمیم گرفته اند پس از 2 سال ثابت نگه داشتن سطح تولید، در سال 2017، نرخ رشد تولیدات نفتی را به طور میانگین تا سال 2020، سالانه 10 درصد افزایش دهند.

علی‌رغم مشکلات بازار نفت به دلیل نامتقارن بودن سطح عرضه و تقاضا، تولیدکنندگان نفت در آمریکا قصد دارند بر صادراتشان بیافزایند. با مشاهده کاهش سطح تقاضا و افزایش عرضه در بازار، به نظر نمی‌رسد بهای نفت افزایش چندانی را تجربه کند. این می‌تواند نظر سرمایه‌گذاران در این بازار را نیز تغییر دهد و سال دشوار دیگری را برای صنعت طلای سیاه رقم بزند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: