آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 2 مهر ماه 1395 = 23-09 2016

تخریب محیط زیست دماوند در جریان گازرسانی

نماینده دماوند در مجلس شورای اسلامی از تخریب محیط زیست این شهرستان در جریان گازرسانی به روستاهای لاریجان انتقاد کرد.

قاسم میرزایی نیکو در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به مشکلات فراوان محیط‌زیستی دماوند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز پیگیری‌های مسئولان نتیجه نداده است.

او ادامه داد: در سال‌های گذشته مردم منطقه در اعتراض به فاجعه زیست‌محیطی در دماوند در پی گازرسانی به چند روستای لاریجان، زنجیره انسانی تشکیل داده بودند که با وعده‌های مسئولان وقت از ادامه اعتراض خود منصرف شدند، اما مشکلات همچنان پابرجاست.

او در تشریح این فاجعه محیط‌زیستی گفت: درست یک سال پیش در تاریخ ۳۱ شهریورماه، پروژه‌ای با عنوان خط انتقال لوله گاز از دماوند برای گازرسانی به بخش‌هایی از لاریجان در شهرستان آمل به‌ طول ۴۶ کیلومتر در بکرترین منطقه دماوند در ارتفاعات حدود سه‌هزار متری آغاز شد که با توجه به میزان تخریب محیط زیست و منابع طبیعی، حامیان محیط‌زیست نسبت به این پروژه حساس شدند.

نماینده مردم دماوند در مجلس دهم خاطرنشان کرد: پس از بررسی‌های لازم متوجه شدیم؛ پروژه گازرسانی بدون اخذ مجوزهای لازم از جمله ارزیابی زیست محیطی با سرعت و قدرت کار خود را آغاز کرده است.

عضو فراکسیون امید در مجلس با بیان این‌که در طول فصل برف و سرمای زمستان نزدیک به ۲۰۰ دستگاه ماشین‌آلات در ارتفاعات دماوند دست به تخریب محیط زیست زدند،‌ تاکید کرد: از آن‌جا که گاز از عسلویه تا دماوند آمده، طبیعتا باید از این نقطه به دیگر نقاط کشور نیز انتقال یابد، اما نه اینکه این امر بدون کارشناسی و توجه به مشکلات محیط‌زیستی انجام شود.

نماینده مردم دماوند در مجلس دهم با ابراز نگرانی نسبت به افزایش اعتراض‌های مردمی اعلام کرد: خانم ابتکار و آقای زنگنه در جلسه‌هایی جداگانه قول دادند تا زمانی که رضایت مردم دماوند جلب نشود و کارشناسی‌های لازم انجام نگیرد، اجازه پیشروی داده نمی‌شود، اما متاسفانه از هفته گذشته بار دیگر بی‌توجه به تخریب جدی محیط زیست دماوند، فعالیت‌های انتقال گاز از سر گرفته شد که تا این لحظه نیز خسارت‌های بسیاری به کوه دماوند وارد کرده و منجر به ایجاد شکافی عظیم و عمیق شده است.

به گزارش ایلنا، قاسم میرزایی نیکو در نامه‌ای خطاب به محمدرضا تابش؛ رییس فراکسیون محیط زیست مجلس دهم خواستار توجه بیشتر به این مسئله شد.

در بخشی از این نامه آمده، نمایندگان عضو فراکسیون محیط زیست باید بدانند که به بهانه رساندن گاز به چند روستا در لاریجان بله لاریجان(!) چه مصیبتی در منطقه در حال شکل‌گیری است.

این درحالی است که کسی مخالف رساندن گاز به نقاط مختلف نبوده و نیست، ولی متاسفانه با وجود اقرار همه بخش‌های تخصصی مبنی بر امکان بهره‌برداری از راه و روش دیگر (آلترناتیوهای متعدد و راهکارهای علمی و شیوه‌های نوین گازرسانی) که به مسئولان امر هم پیشنهاد شده است، متاسفانه دخالت‌ها و اعمال نفوذ بعضی، همه‌چیز را تحت‌الشعاع قرار داده و کار به جایی می‌رسد که تحمل مردم به سرآمده و معلوم نیست که بتوان جلوی آن را گرفت.

جناب آقای تابش که بنده به دلسوزی شما درمورد محیط زیست خوب واقف هستم؛ کار به جایی رسیده که گفته شده شکایتی از مردم قبول نشود؛ این در حالی است که یک دیوار چند متری در منطقه به دلیل تغییر کاربری بلافاصله خراب می‌شود و احدی نمی‌تواند سنگ روی سنگ بگذارد، اما از سوی دیگر علی‌رغم دستور صریح مقام معظم رهبری این خسارت وحشتناک به تغییر کاربری در دل دماوند نادیده گرفته می‌شود.

بنده به نمایندگی از طرف مردم بسیار نجیب و خوب مردم دماوند از حضرت‌عالی می‌خواهم با سفر کوتاه چندساعته به همراه نمایندگان محترم دلسوز امید و تدبیر موارد مذکور را مورد بررسی و توجه قرار دهید و از این فاجعه طبیعی در منطقه منحصر به فرد ایران جلو گیری فرمایید، چراکه اگر توجه نشود؛ نمی‌توان جلوی تصمیم مردم را گرفت و در مقابل تصمیم مردم ایستادگی کرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: