آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 3 مهر ماه 1395 = 24-09 2016

عربستان؛ چرا اوباما مصوبه کنگره را وتو کرد؟

رئیس‌جمهوری آمریکا یک مصوبه کنگره این کشور را که بر اساس آن خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ می‌توانند علیه حکومت عربستان سعودی اقامه دعوا کنند، وتو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا، روز جمعه از حق وتوی ریاست‌جمهوری برای جلوگیری از تصویب قانونی، که به قربانیان حملات یازدهم سپتامبر 2001 اجازه می‌دهد از عربستان سعودی شکایت کنند، استفاده کرد.

اوباما معتقد است این قانون می‌تواند بر مصونیت کشورها تأثیر بگذارد و یک پیشینه حقوقی خطرناکی را ایجاد کند و همچنین می‌تواند کارمندان دولت را که در خارج کار می‌کنند در معرض خطر قرار دهد.

ولی این توجیه فنی نمی‌تواند اوباما را در مواجهه با اتهام‌هایی مبنی بر اینکه او بزرگ‌ترین اولویت را به روابط با عربستان سعودی واگذار می‌کند نه خانواده قربانیان، مصون نگه‌دارد.

رئیس‌جمهوری آمریکا در نامه‌ای به مجلس سنا گفت: «تمایل خانواده‌های قربانیان را در تحقق عدالت درک می‌کنم و من نیز می‌خواهم به آنها در این تلاش کمک کنم».

وی در عین حال افزود: «امضای این قانون تأثیری زیان‌بار بر امنیت ملی ایالات متحده آمریکا خواهد داشت».

اوباما با وتوی این طرح، در مواجهه‌ای سخت با کنگره‌ای، که اکثریت آن را جمهوری‌خواهان تشکیل می‌دهد، قرار می‌گیرد که اعضای آن تلاش می‌کنند ضربه سیاسی قوی‌‌ای به رئیس‌جمهوری آمریکا قبل از حداقل 50 روز مانده به پایان دوران ریاست‌جمهوری‌اش وارد کنند.

به گزارش تسنیم، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» نیز در گزارشی دراین‌باره نوشت، انتظار می‌رود که کنگره به‌سرعت به وتوی رییس جمهوری آمریکا پاسخ دهد. ولی لغو کردن وتوی رییس‌جمهوری مستلزم رأی مثبت دوسوم مجلس نمایندگان و سنا به این طرح است، براین اساس، احتمال می‌رود این طرح روز سه‌شنبه به رأی گذاشته شود.

دفتر «میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت سنا اعلام کرده است که در اسرع وقت این طرح به رأی گذاشته خواهد شد.

«چاک شومر» سناتور دموکرات از نیویورک نیز عنوان کرده است وتوی باراک اوباما خیلی سریع و راحت در کنگره لغو خواهد شد.

چاک شومر گفته است: خانواده قربانیان حملات یازدهم سپتامبر حق دارند که در دادگاه طرح شکایت کنند و کسی نمی‌تواند به‌دلیل نگرانی‌های دیپلماتیک این حق آنها را نادیده بگیرد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: