آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 6 مهر ماه 1395 = 27-09 2016

سپاه قدس: جهاد کبیر یعنی دوری گزینی از آمریکا

پایبندی به مبانی و ارزش های انقلاب اسلامی، هدف گیری مستمر ارمان ها و حساسیت در برابر استکبار جهانی و عدم تبعیت از آمریکا و دیگر دشمنان سرسخت نظام جمهوری اسلامی ایران و تقوای دینی و سیاسی از شاخصه های اصلی انقلابی گری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، حجت‌اسلام والمسلمین علی شیرازی نماینده ولی فقیه در نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یادداشتی با عنوان « جهاد کبیر؛ دوری‌گزینی از آمریکا» نوشت:

واژه جهاد و مشتقات آن 35 بار در قرآن به کار رفته است. جهاد در لغت به معنای تلاش کردن و به کار گرفتن نیرو و توان خویش برای تحقق بخشیدن به یک هدف می باشد لکن چون از باب مفاعله است، معمولاً در مواردی به کار می رود که نوعی همکاری، تقابل و رقابت در آن وجود دارد. بنابراین در جهاد معمولاً طرف دیگری هم در کار است و دو طرف در برابر هم صف آرایی کرده، هر یک برای دستیابی به هدف خویش و پیروزی بر دیگری به فعالیت می پردازد و هر چه در توان دارد به کار می گیرد.

جهاد در دین مبین اسلام به دو قسمت تقسیم می شود: جهاد اصغر و جهاد اکبر.

جهاد اکبر همان جهاد با نفس است؛ چنانچه پیامبر اعظم اسلام (ص) در استقبال از مجاهدین فرمودند: «مَرْحَبا بقَومٍ قَضَوُا الجِهادَ الأصْغَرَ و بَقِیَ علَیهِمُ الجِهادُ الأکْبَرُ. فقیلَ: یا رسولَ اللّه، و ما الجِهادُ الأکْبَرُ ؟ قالَ: جِهادُ النَّفْس؛ مرحبا به گروهی که جهاد اصغر را انجام دادند و تکلیف جهاد اکبر هم¬چنان بر دوش آن¬هاست... آنان گفتند: یا رسول¬الله جهاد اکبر چیست؟ فرمود: جهاد با نفس».(1)

نفس در روایات به عنوان دشمن ترین دشمنان معرفی شده است؛ چه اینکه نبی مکرم اسلام (ص) می فرمایند: «أَعْدَى‏ عَدُوِّکَ‏ نَفْسُکَ الَّتِی بَیْنَ جَنْبَیْکَ‏؛ دشمن ترین دشمن نفس توست که بین دو پهلوی تو قرار دارد».(2)

امام خمینی (ره) در تفسیر سوره حمد می فرمایند: «جهاد با نفس جهاد اکبر است. همه جهادهای دنیا، تابع این جهادند. اگر این جهاد را موفق شدیم، هر جهادی بکنیم جهاد الهی است. اگر اینجا موفق نشدیم، همه اش شیطانی است»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: