آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 مهر ماه 1395 = 28-09 2016

کارت‌ بازرگانی یکبار مصرف: دزدی میلیاری

خبر تکان‌دهنده حامی دولت/ تخلف ۱.۳میلیارد دلاری!
براساس اذعان فعالان اقتصادی و حتی متولیان دولتی، یکی از چالش‌های موجود نظام تجارت خارجی کشور، معضل کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف است که بخش اعظمی از واردات را به خود اختصاص می‌دهد.

به گزارش افکارنیوز، روزنامه حامی دولت تعادل درباره کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف گزارش داده است:‌ براساس اذعان فعالان اقتصادی و حتی متولیان دولتی، یکی از چالش‌های موجود نظام تجارت خارجی کشور، معضل کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف است که بخش اعظمی از واردات را به خود اختصاص می‌دهد. شرایط این کارت‌ها به‌گونه‌یی است که معمولا پیگیری حقوق دولت در امر تجارت با مشکل همراه بوده و صاحبان اصلی آن از بنیه مالی و توانمندی امور تجارت بی‌بهره هستند، بنابراین افرادی که به‌نام صاحبان این کارت‌ها واردات می‌کنند، با هدف نپرداختن بخشی از حقوق دولت، اقدام کرده و به نوعی در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد می‌کنند.

براساس این گزارش، در ماه‌های اخیر نیز رییس سازمان امور مالیاتی عنوان کرده بود، از محل کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف 8هزار میلیارد تومان اصل و جریمه مالیات معوق وجود دارد که قابل وصول نیست. حالا اطلاعات جدید به دست آمده از کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف نشان می‌دهد، تنها با 60کارت بازرگانی یکبار مصرف در 7ماه اخیر، بالغ بر یک‌میلیارد و 300میلیون دلار واردات انجام شده که در بررسی‌های گمرک مشخص شد، همه آنها کارت بازرگانی یکبار مصرف بوده است.

طبق این اطلاعات، با پیگیری‌های صورت ‌گرفته برای این 60کارت 20هزار اظهارنامه واردات کالا به ثبت رسیده است. در صورتی که رقم ارزی واردات این تعداد کارت را با ارز 3400تومان درنظر بگیریم، رقم آن بیش از 4420میلیارد تومان می‌شود. این آمار را فارس منتشر کرده، اما یکی از مسوولان گمرک کشور که خواست نامش فاش نشود نیز با تایید این آمار به «تعادل» گفت: «کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف و سوءاستفاده‌های غیرقانونی از این کارت‌ها، مسیر تجارت قانونی کشور را مختل کرده است.»

در این میان، پیگیری‌های به عمل آمده نشان می‌دهد، با دستور رییس کل گمرک، برای کنترل و رسیدگی به حقوق دولت در رابطه با کارت‌های یکبار مصرف، واحدهای نظارتی فعال شده و در جلسات متعدد با مسوولان وزارت صنعت، این موضوع در دستور کار رسیدگی قرار گرفته است. باتوجه به تجمیع اطلاعات در سامانه جامع امور گمرکی انتظار می‌رود، روند شناسایی و برخورد با دارندگان کارت‌های یکبار مصرف و ذی‌نفعان آن شدت بیشتری بگیرد.

در همین حال، برخی کارشناسان معتقدند که در حال حاضر 90درصد واردات کشور از طریق کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف صورت می‌گیرد. به‌همین دلیل امکان شناسایی صاحبان اصلی کالا وجود ندارد و دولت و سازمان مالیاتی نیز نمی‌توانند حقوق بیت‌المال را مطالبه کنند، بنابراین ضرورت رسیدگی پرونده کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف امری اجتناب‌ناپذیر است. همچنین سازمان امور مالیاتی و گمرک با همکاری وزارت صنعت در بخشنامه‌یی مالیات علی‌الحساب کارت‌های بازرگانی را به 4‌درصد افزایش دادند که البته بخش‌های تولیدی و بازرگانان معتبر از این قاعده مستثنا شدند. با وجود این، این اقدام با اعتراض گسترده برخی اعضای اتاق بازرگانی روبه‌رو شده است.
در همین زمینه رییس کل گمرک ایران کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف را معضلی بزرگ خواند و گفت: صدور این کارت‌ها باعث تضییع حقوق بیت‌المال می‌شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: