آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 7 مهر ماه 1395 = 28-09 2016

لغو وتوی اوباما در کنگره؛ واکنش ریاض چیست؟

آیا ریاض سرمایه‌ هایش را از آمریکا خارج می کند؟

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کنگره آمریکا امروز وتوی اوباما درباره قانون مربوط به تحت پیگرد قرار گرفتن عربستان سعودی به علت نقش ریاض در عملیات ۱۱ سپتامبر را رد کرد.

این اولین بار در دوران ریاست‌ جمهوری اوباما است که نمایندگان کنگره موفق به لغو وتوی رئیس‌جمهور آمریکا می‌شوند.

سخنگوی کاخ سفید در واکنش به این اقدام گفت: تلاش برای بی‌اثر کردن وتوی رئیس جمهور و به دادگاه کشیدن سران عربستان بخاطر دست داشتن در حوادث ۱۱ سپتامبر یکی از "شرم‌آورترین" اقدامات سناتورهای آمریکایی در سال‌های اخیر بوده است.

استدلال کاخ سفید این است که دیگر کشورها ممکن است تصویب این قانون را بهانه‌ ای برای تعقیب قضایی دیپلمات‌ها، نیروهای نظامی یا شرکت‌های آمریکایی قرار دهند.

رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه کنگره با شکستن وتوی او مرتکب "اشتباه" شده، گفت" قانون تعقیب قضایی دولت‌های خارجی می‌تواند آمریکایی‌ها را به دردسر بیاندازد.

اما طرفداران طرح از سوی دیگر با رد این استدلال می‌گویند متن قانون به نحوی تنظیم شده که تنها اقدامات تروریستی در داخل خاک آمریکا را در بر می‌گیرد.

با ملغی شدن وتو اوباما، ضربه ای به روابط آمریکا و عربستان سعودی وارد خواهد شد که یکی از قدیمی ترین متحدان واشنگتن در میان کشورهای عربی است.

وزیر خارجه عربستان چندی پیش تهدید کرده بود که ریاض در صورت تصویب قانون مذبور سرمایه‌ هایش را از آمریکا خارج خواهد کرد.



arzhang September 29, 2016 11:31 AM

این یک قانون مایوس کننده ایی است که گنگره امریکا در دوران انتخابات برای خوش نمایی جلو مردم برای جلب گرفتن رای بیشتربه اجرا گذاشته که نه تنها اوباما بلکه ارتش آمریکا هم مخالف آن بود چون ارتش آمریکا به قانون کاپتتولاسیون خیلی اهمیت میدهد و در اینده کشورهای عربی ممکنه زیر بار چنین قانونی نروند یا این قانون میتونه بهانه بدهد به ایران یا سوریه و آمریکا را بخاطر کمک به گروهای تروریستی در سوریه به دادگاه بین الملی بیاورند نه اینکه دولت آمریکا یا عربستان به تروریست کمک میکنند بلکه با بد نام کردن انها تبلیغات سیاسی به نفع خود بکنند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Dariush September 29, 2016 01:08 PM

آقای ارژنگ، شما جایگاه ریاست جمهوری آمریکا را با ولی‌ فقیه خودتان اشتباه نگیرید؛ ۹۷ رای مثبت به ۱ رای منفی‌ این قانون از مجلس سنا عبور کرد حالا چه عمامه به سران دین صلح دوست داشته باشند یا نه؛ گذشت آن زمانی‌ که آن سان گذشت

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang September 29, 2016 05:49 PM

همانطور که گفتم بخاطر دوران انتخابات هست اگر دوران انتخابات نبود هیچکس در گنگره به این قانون رای نمیداد اگر توجه کرده باشی ان یک نفر که رای مخالف داده سناتور هاری رید هست که اعلام باز نشستگی کرده اگر ایشان هم نامزد انتخابی بود جرات رای مخالف دادن نبود یعنی هیج ربطی به شیخ و خلیفه و فقیه ندارد

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردشیر September 29, 2016 09:12 PM

ارژنگ جان همه ی سیاستمداران دنیا از یک خط مشی پیروی نمی کنن همه ی سناتورها جمهوری خواه نیستند که دراونصورت تز شما درست تر بود به گمانم حفظ احترام و‌ ارزش وجودی تک تک مردم امریکا حتی در برابر منافع کلان اقتصادی دلیل بالاتری برای رای دموکرات و‌ جمهوری خواه به این قانون هست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: