آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 مهر ماه 1395 = 03-10 2016

مهرگان، یادگاری کهن اما زیبا و امروزین

... متاسفانه نزدیک به چهار دهه است که مهرگان در زادگاه خویش غریب و بی رونق مانده است و، در کنار جشن های دیگر ملی و تاریخی ما، مورد بی توجهی مقامات دولتی قرار دارد.
***


بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد به مناسبت مهرگان بزرگ
مهرگان، یادگاری کهن اما زیبا و امروزین

در آستانه ی جشن مهرگان (شانزدهم مهرماه، هفتم اکتبر) ایستاده ایم؛ جشنی به یادگار مانده از مادران و پدران باستانی ما.

مهرگان عمری به دارازی تاریخ ایرانزمین دارد، و با این حال، از معدود جشن های جهانی است که همچنان زِیبا، جوان، زنده و به روز مانده است؛ چرا که مهرگان پیام با شکوهی در خود دارد که هیچ گاه ارزش خود را از دست نداده و کهنه و فرسوده نمی شود؛ مهرگان پیام عشق و روشنایی است، پیام وفای به عهد است و، مهم تر از همه، همچون بیشتر جشن های ایرانی، سکولار و ضد تبعیض است و به همین دلیل همه ی مردمان با هر مذهب و مرام و جنسیت و فرهنگی می توانند در آن شرکت کنند.

متاسفانه نزدیک به چهار دهه است که مهرگان در زادگاه خویش غریب و بی رونق مانده است و، در کنار جشن های دیگر ملی و تاریخی ما، مورد بی توجهی مقامات دولتی قرار دارد. در ایران نه تنها هیچگونه مراسم رسمی در ارتباط با این روز برگزار نمی شود، بلکه مردمان اجازه ندارند تا در سالن های عمومی جشن مهرگان را برگزار کنند. اما، همانگونه که در گذشته مردمانی با فرهنگ، در طول قرن ها با سرسختی در راستای ماندگاری جشن های ملی و فرهنگی ایرانزمین تلاش کرده اند، اکنون نیز همچنان، به ويژه در شهرهای مختلف اروپا و آمریکا، و البته در سرزمین مان، بسیاری از ایرانیان مهرگان را به زیبایی جشن می گیرند، برای هم پیام های تبریک می فرستند، در رسانه های اینترنتی آن را به یاد هم می آورند، و همچنان صدای گام های روشن و عاشقانه ی مهرگان در ایران و گوشه و کنار جهان شنیده می شود.

بنیاد میراث پاسارگاد، همانند هر سال از ایرانیان، و به ويژه فرهنگ دوستان ایرانی، تقاضا می کند تا به هر شکلی که می دانند در بزرگداشت مهرگان شرکت کرده و به ماندگاری و گسترش هر چه بیشتر پیام های راستین آن یاری رسانند. در عین حال از کوشندگان میراث فرهنگی می خواهیم که از تقاضای ثبت «مهرگان» در میراث معنوی جهانی پشتیبانی کنند. این تقاضا در مهرگان سال 2010، به وسیله بنیاد میراث پاسارگاد به یونسکو فرستاده شده است.

مهرگان تان خجسته باد
با مهر و خرمی
شکوه میرزادگی
از سوی بنیاد میراث پاسارگاد
اکتبر 2016



اردلان October 3, 2016 09:25 AM

فرخنده باد؛ مهرگان بر تمامی همیهنان، این جشن ایران باستان

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرین October 3, 2016 10:56 AM

جشن مهرگان خجسته باد
روز مهر و ماه مهر و جشن فرخ مهرگان
مهربفزای ای نگار ماه چهر مهربان
مهربانی کن به جشن مهرگان و روز مهر
مهربانی به بروز مهر و جشن مهرگان

شعر از مسعود سعدسلمان

گزارش یا اعتراض به این نظر


فرهاد October 3, 2016 11:50 AM

مهرگان جشن فر و شکوه خجسته باد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: