آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 12 مهر ماه 1395 = 03-10 2016

آخرین خبر از فرونشست زمین در تخت جمشید

نماینده مرودشت در مجلس با تشریح مشکلات تخت جمشید، از دولت درخواست کرد درآمدهای گردشگری تخت جمشید به تخت جمشید برگردد تا مشکلات این اثر ثبت جهانی شده برطرف شود.

به گزارش خبر جنوب، محمدمهدی برومندی گفت: تخت جمشید به عنوان مهمترین اثر ثبت جهانی ایران و به عنوان مهمترین اثر تاریخی که در بین آثار داخلی کشور، بیشترین بازدیدکننده داخلی و خارجی را دارد، از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی گفت: متاسفانه به دلیل فقر منابع بودجه ای کشور و کسری شدید بودجه، ۱۰ میلیارد تومانی که برای تخت جمشید درنظر گرفته شده بود، در سال ۹۴ تحقق پیدا نکرد و نزدیک به دو میلیارد تومان را اختصاص دادند، در بودجه ۹۵ هم ۹ و نیم میلیارد تومان دیده شده که هنوز اختصاص پیدا نکرده است.

برومندی در مورد مسائلی که درباره فرونشست تخت جمشید مطرح می شود توضیح داد: تخت جمشید هرگز فرونشست نخواهد کرد. تخت جمشید بر روی کوه قرار گرفته. یعنی هخامنشیان کوه را تراشیده اند و این اثر ماندگار را روی کوه ساخته اند. لذا تخت جمشید دچار نشست نخواهد شد. اما دغدغه ای که وجود دارد این است که اطراف تخت جمشید زمین های بسیار مرغوب کشاورزی است که سالیان سال، متعلق به افراد این منطقه است و از طریق آن ارتزاق می کنند. به دلیل خشکسالی هایی که در کشور و استان فارس حاکم است و عمق چاه ها پایین رفته، منابع آب به شدت پایین رفته است. پایین رفتن سفره های زیرزمینی می تواند موجب فرونشست زمین شود. منطقی ترین کار این است که دولت، زمین های اطراف تخت جمشید را خریداری کند و در راستای توسعه گردشگری از این زمین ها استفاده کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: