آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 آبان ماه 1395 = 25-10 2016

باج‌دهی؛ واکنش آمریکا به حکم حبس شاهینی

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد اگر دلیل بازداشت آمریکایی‌ها در ایران، اخذ پول باشد، تهران مرتکب اشتباه شده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، یکی از خبرنگاران حاضر در نشست خبری در مورد بازداشت رضا شاهینی پرسید: شما اصرار دارید که برای آزادی آن چهار آمریکایی باج ندادید ولی با دادن آن پول، ایرانی‌ها را تشویق کردید که باز هم آمریکایی‌ها را بازداشت کنند و از ما باج بگیرند.

جان کربی پاسخ داد: من در ذهن مسئولان ایران نیستم و نمی‌دانم چه انگیزه‌ای از بازداشت اتباع آمریکایی دارند، ولی می ‌دانم که اگر ذهنیت آن‌ها مبتنی بر زندانی کردن این افراد برای باج گرفتن از ماست، در اشتباهند.

امروز پایگاه «وایس» مدعی شد «رابین (رضا) شاهینی» که اواخر تیر ماه در گرگان بازداشت شده بود، به جرم همکاری با دولت های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب به 18 سال زندان محکوم شده است.

گزارش خبرگزاری هرانا – رضا (رابین) شاهینی شهروند دوتابعیتی ایرانی-امریکایی که تیرماه در شهر گرکان توسط سپاه پاسداران بازداشت شده بود، با اتهامات امنیتی در دادگاه به ۱۸ سال حبس محکوم شد. آقای شاهینی از قصدش برای اعتصاب غذا در اعتراض به این حکم خبر داده است.

رضا (رابین) شاهینی شهروند ایرانی-آمریکایی که برای دیدار با خانواده خود به ایران سفر کرده بود در شهر گرگان مرکز استان گلستان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به نقطه نامعلومی منتقل شد.

رضا شاهینی ۴۶ ساله با اتهامات «همکاری با دولت‌های متخاصم، اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با عناصر و رسانه‌های ضد انقلاب» در روزهای اخیر در دادگاه عمومی و انقلاب گرگان به ۱۸ سال حبس محکوم شد. این شهروند دوتابعیتی از تصمیمش برای اعتصاب غذا در اعتراض به این حکم خبر داده است.

بازداشت این شهروند ایرانی-آمریکایی در تاریخ ۲۵ تیرماه صورت گرفته بود، ماموران بازداشت کننده با نشان دادن حکم بازداشتی که وی را به اقدام علیه امنیت ملی متهم می کند منزل مسکونی را تفتیش کرده و لوازم شخصی و الکترونیکی وی را همراه با او با خود بردند.

آقای شاهینی بیش از ۱۶ سال است که در آمریکا زندگی می کند، او که دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه ایالتی سن دیه گو است پیش از این نیز به ایران سفر کرده بود.

یک منبع نزدیک به خانواده آقای شاهینی به گزارشگر هرانا گفته بود خانواده وی وکیلی استخدام کرده اند با این حال پیگیری های وکیل تاکنون منجر به مشخص شدن سرنوشت آقای شاهینی نشده است، نیروهای امنیتی صرفا گفته اند او به اقدام علیه امنیت متهم است، در اختیار دستگاه اطلاعاتی است و بازجویی از او چند هفته به طول خواهد انجامید.

رضا شاهینی در گفتگو با «وایس نیوز» گفته است: “آن‌ها هر صبح و هر بعدازظهر از من بازجویی می‌کردند و بعد از آن، من همیشه در سلولم تنها بودم.”

به گزارش این رسانه آمریکایی، شاهینی در دانشگاه ایالتی سن دیگو در رشته «امنیت بین‌المللی و حل تنازعات» فارغ التحصیل شده است.

پیشتر وکیل او گفته بود: “رضا در سال ۲۰۰۹ و قبل از انتقال به آمریکا در ایران حضور داشت و در برخی تظاهرات‌ها شرکت کرد اما چطور دستگیری او پس از ۷ سال و با بازگشتش قابل توجیه است.”

جوابیه وزارت خارجه آمریکا به خبر محکومیت ۱۸ سال حبس آقای شاهینی از طریق ایمیل در اختیار خبرگزاری مذکور با این مضمون قرار گرفته: “ما گزارش‌های بازداشت روبین شاهینی که گزارش شده شهروند آمریکایی است را دیده‌ایم. امنیت شهروندان آمریکا اولویت اصلی ما است. ما به استفاده از تمام ابزارهای موجودمان برای کمک به شهروندانمان که به کمک در کشورهای خارجی نیاز دارند، ادامه می‌دهیم. همانطور که قبلا هم گفتیم، وزیر خارجه (جان کری) موارد مربوط به بازداشت و مفقود شدن شهروندان آمریکایی را هر موقع که با مقامات ایرانی دیدار می‌کند، پیش کشیده است.”

لازم به یادآوری است بازداشت شهروندان خارجی به خصوص ایرانیانی که تابعیت مضاعف آمریکا را دارند بعضا متاثر از شرایط سیاسی بین دو کشور صورت میگیرد به طوریکه در آخرین رویداد همزمان با توافق اتمی بین دو کشور تعدادی از این شهروندان ایرانی-آمریکایی زندانی وجه المصالحه روابط بین دو کشور شدند.



khosro October 25, 2016 01:44 PM

امیدوارم جمهوری اسلامی هر دوتابعیتی که وارد ایران می شود دستگیر و زندانی کند تا در رفته های دیروز جرات نکنند به بهانه دیدار خانواده به جهنم ایران برگردند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: