آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 4 آبان ماه 1395 = 25-10 2016

نمایندگانی که حتی یک‌بار قانون اساسی را نخواندند

عضو سابق کمیسیون اصل نود مجلس می‌گوید: اگر ساختار نظام انتخاباتی براساس سیاست‌های کلی انتخابات و قانون اساسی اصلاح شود دیگر نیاز به مجلس دوم در نظام پارلمانی کشور نخواهد بود.

به گزارش خبرآنلاین، سیدفاضل موسوی درباره طرح ایده هایی همچون دو مجلسی بودن، نهادینه کردن تحزب در کشور، استانی شدن انتخابات مجلس، ارتقای شرط مدرک تحصیلی برای نمایندگان با هدف تقویت نظام پارلمانی گفت: اینها هر کدام درباره یک بُعد قضیه است اما متأسفانه در کشور ما ورود به مجلس حتما باید همراه با یک رانت باشد.

با محدودکردن دایره انتخاب مردم مجلس توانا و کارشناس تشکیل نمی شود

وی افزود: وقتی دایره انتخاب مردم محدود می شود خواه ناخواه از بین گزینه های موجود در حوزه های انتخابیه نامزد یا نامزدهایی به مجلس راه پیدا می کنند، قاعدتا با این روال موجود نمی توان امیدوار بود، مجلسی توانا، قوی و کارشناس تشکیل شود که مصوبات حکیمانه خروجی کارش باشد.

این نماینده ادوار مجلس یادآور شد: وقتی براساس وظایفی مصرح در قانون اساسی و خواسته های مردم، بازده کاری ادوار مختلف مجلس شورای اسلامی زیر 40 درصد ارزیابی می شود، با وضع قوانین یا اعمال شیوه های مدیریتی نمی توان این مشکل را حل کرد و بازدهی را افزایش داد.

بعضی نمایندگان حتی یکبار قانون اساسی را مطالعه نکردند

وی افزود: معتقدم برای تقویت نظام پارلمانی اول باید مشکل ورود به مجلس را حل کرد الان بعضی افراد وارد مجلس می شوند که متأسفانه یک بار قانون اساسی را مطالعه نکردند یا بسیاری از کسانی که وارد مجلس شدند جایگاه واقعی مجلس را یا نمی دانند یا نمی خواهند در آن مسیر حرکت کنند بنابراین از تریبون مجلس یا از جایگاه نمایندگی مردم در نهادقانونگذاری صحبت هایی را مطرح می کنند که هیچ تناسبی با وظایف نمایندگی ندارد. به تبع آن خروجی چنین مجلسی نارسایی در حوزه های مختلف است.

مجلسی که باید ریل گذاری برای کل کشور کند، خودش منتظر است دیگران برایش ریل گذاری کنند

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس هشتم با بیان اینکه متأسفانه مجلسی که باید ریل گذاری برای کل کشور کند، خودش منتظر است دیگران برایش ریل گذاری کنند اظهار کرد: اگر خط و خطوط های ساختگی و کاذب در حوزه سیاسی برچیده نشود و همه در چارچوب قانون اساسی عمل نکنند هر عمل و رفتاری هر چقدر هم کارشناسی باشد انجام شود، به ارتقا و افزایش بازدهی توان کارشناسی و عملکردی مجلس منتهی نخواهد شد چون با وضعیت موجود فقط 20 تا 40 درصد نیروهای نخبه معتقد به نظام و قانون اساسی وارد مجلس می شوند که طبیعتا مجلس هم بیش از این به لحاظ کارشناسی خروجی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: با وفاق ملی و حذف خط و خطوط های ساختگی و کاذب در حوزه سیاسی است که زمینه برای حضور احزاب فراگیر، عاقل، دلسوز و دوراندیش در کشور فراهم می شود. حزبی که کل نیروهایش در سراسر کشور به تعداد صندلی های یک اتوبوس و مینی بوس است نمی تواند طرح و ایده ای ملی مطرح کند یا پارلمان و دولت در سایه تشکل دهد. وقتی پارلمان و دولت در سایه نباشد، قطعا هر مجلس یا هر دولتی روی کار بیاید تکتازی خواهد کرد.

این کارشناس مسائل حقوقی یادآور شد: وقتی احزاب قانونمدار تشکیل شوند هر کسی از کانال این احزاب به مجلس یا دولت راه پیدا می کند پاسخگو است، متأسفانه امروز نه تنها دولت و مجلس پاسخگو نیستند بلکه بر اثر تصمیمات غیرکارشناسی آنها هزینه های گزاف و اتلاف منابع سنگین به کشور تحمیل می شود نتیجه چنین اتفاقی آن است که کشور از درون به لحاظ منابع خالی و رانت، رابطه، فساد اداری سیستماتیک ترویج می شود.

99 درصد نمایندگان مجلس پاسخگو نیستند

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس هشتم راهکار کارآمدی نظام پارلمانی کشور را اصلاح منطقی نظام انتخاباتی خواند و افزود: باید کسانی وارد مجلس شوند که خواست حقیقی مردم و پاسخگو به آنها باشند الان 99 درصد نمایندگان مجلس پاسخگو نیستند.

سیاست‌های کلی انتخابات زمان قانونگذاری شهید می‌شود

موسوی با اشاره به ابلاغ سیاست های کلی انتخابات از سوی مقام معظم رهبری گفت: به جرأت می توانم بگویم که زمان قانونگذاری این ابلاغیه را آنقدر بالا و پایین می کنند که شهید می شود. مثل خیلی از موارد دیگری که رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار دادند اما چون کسانی که باید این رهنمودها را اجرا کنند براساس معیارهای شایستگی بر مسند مسئولیت قرار نگرفتند تأکیدات ایشان در مرحله عمل به اجرا در نیامد. مثلا ایشان امسال را سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نامگذاری کردند یک بررسی شود چقدر قوه قضائیه، قوه مجریه و قوه مقننه به این نامگذاری ملتزم بودند چقدر صرفه جویی و کار مفید کردند و آینده نگری داشتند.

وی افزود: کسانی که به مجلس راه پیدا کردند در شهرستان ها حداقل 250 میلیون تا چند میلیارد تومان برای تبلیغات انتخابات هزینه کردند، این پول از چه منبعی تأمین می شود. کل حقوقی که یک نماینده در طول چهار سال از مجلس شورای اسلامی دریافت می کند حدود 250 میلیون تومان است چه توجیهی دارد که یک نفر کل این پول را قبل از این که وارد مجلس شود هزینه تبلیغات انتخابات کند.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبیعی است اگر ما روی ریل قاعده حرکت نکنیم خروجی اش چه می شود. همین مجلس دهم که قرار بود امیدبخش و به لحاظ تحصیلات کارآمد باشد و نمایندگان حال حاضر در آن از فیلترهای متعدد گذشتند امروز دچار سردرگمی بسیار شدید است. امروز واقعا نمی داند چه کار دارند انجام می دهند. به عبارت بهتر در حوزه تقنین و نظارت درست عمل نمی کند.

نظام قانونگذاری ایران تبدیل به کارخانه تولید قانون شده است

وی ادامه داد: نظام قانونگذاری ایران تبدیل به کارخانه تولید قانون شده است. مجلس کدام کشور دنیا به اندازه ایران قانون مصوب می کند؟ این نشان می دهد یک جای کار ایراد دارد. راهی نداریم جز آنکه مجلس حدود دو سال تمام وقت خود را برای تنقیح قوانین بگذارد یعنی قوانین موجود را غربال کند ولی متأسفانه مجلس ما دچار روزمرگی شدید شده است.

جایگاه قانونی مجمع تشخیص مصلحت آنقدر نیست که مجلس دوم کشور باشد

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس هشتم درباره نیاز کشور به دو مجلس در حوزه نظام پارلمانی گفت: هنگام بازنگری قانون اساسی در دهه شصت بین بزرگان نظام بحث تبدیل نظام پارلمانی به دو مجلسی مطرح شد اما آن زمان برخی آقایان نظرها را به این سمت سوق دادند که به جای مجلس دوم مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شود، در واقع قرار بود مجمع تشخیص مصلحت نظام کاری مثل مجلس دوم انجام دهد اما جایگاه قانونی مجمع تشخیص مصلحت آنقدر نیست که بتواند مجلس دوم برای کشور باشد. حالا باید آسیب شناسی کرد مجمع تشخیص مصلحت نظام چقدر توانست آن نقشی که برایش متصور بودند را ایفا کند.

راهکار کارآمدی نظام پارلمانی کشور اصلاح منطقی نظام انتخاباتی است

وی با بیان اینکه در کشورهای بسیار توسعه یافته مجلس ماهانه یک روز یا هفته ای یک روز جلسه می گذارد افزود: اگر ساختار انتخاباتی براساس سیاست های کلی انتخابات و قانون اساسی اصلاح شود دیگر نیاز به مجلس دوم در نظام پارلمانی کشور نخواهد بود. متأسفانه برخی افراد به مجلس شورای اسلامی راه پیدا می کنند که ابتدایی ترین شناخت را به حوزه قانونگذاری ندارند.

نامزدهای نمایندگی مجلس باید آزمون قانون اساسی بدهند

عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس هشتم یادآور شد: جایی گفتم برخی نمایندگان حتی یک بار قانون اساسی را نخواندند به من گفتند با این وضعیت شورای نگهبان اعلام می کند نامزدهای نمایندگی مجلس از این به بعد باید یک آزمون قانون اساسی بدهند من جواب دادم که باید چنین کاری شود. کسی که حداقل اشراف را به قانون اساسی ندارد حق حضور در مجلس را ندارد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: