آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 6 آبان ماه 1395 = 27-10 2016

ساخت پیست اسکی برای تمام فصول در ایران

باشگاه خبرنگاران: با توجه به نزدیک شدن به فصل برف و زمستان و در آستانه بازگشایی پیست های اسکی به سراغ کیوان محبی زنگنه رفتیم گفتگویی پیرامون فصل اسکی سال جاری با وی داشتیم.

محبی در خصوص آمادگی پیستهای اسکی گفت: با توجه به افزایش چشمگیر ورزشکاران و علاقمندان به رشته ورزشی اسکی طی سالهای گذشته به جدیت می توان گفت تمامی پیست های فعال اسکی ایران به تکاپوی به روز نمودن تاسیسات و ایجاد تسهیلات بیشتر برای ورزشکاران افتاده اند. چه پیست هایی که تحت نظارت یا مالکیت دولتی است چه پیستهایی که به صورت خصوصی یا سهامی عام اداره می شوند. در این خصوص می توان امیدوار بود طی سالهای آتی شاهد گسترش هرچه بیشتر پیستهای اسکی باشیم برای مثال می توان از اورهال نمودن کامل دستگاه های بالابر پیست اسکی شمشک و تعویض کابل همچنین تعریض مسیر قله پیست بین المللی اسکی شمشک نام برد که تمام این روند در سال گذشته به پایان رسید و در حال حاضر شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی در حال آنالیز و تحقیق بیشتر در خصوص اضافه نمودن یک مسیر دیگر (دقیقا پشت قله پیست اسکی شمشک ) و نصب یک خط دستگاه بالابر در آن منطقه است که امیدواریم این امر به زودی محقق شود.

پیست بین المللی اسکی دربندسر هم که در سالهای گذشته به واقع پیشتاز در امر توسعه و گسترش بوده ، فصل زمستان ۹۴ و تابستان امسال نیز با جدیت تمام فعالیت خود را در خصوص اتصال مسیر قله سرلو به تله سیژ چهارنفره ، توسعه کامل پیست مبتدی ، نصب پرژکتور نور مصنوعی جهت بهره برداری و راه اندازی پیست شب ، استاندارد سازی و اورهال دستگاه های بالابر و سرویس توربین دستگاه های برفساز به کار بست تا همچنان پیست اسکی مطلوبی برای ورزشکاران و قهرمانان باشد. از نکات جالب توجهی که در بازدید قبلی از پیست دربندسر توجه بنده را به خود جلب کرد درختکاری (درختان کاج مخصوص مناطق برف خیز و سرما) جلوی درب ورودی و اطراف پیست مبتدی بود که مطمئنا در فصل زمستان چهره ای بسیار زیبا و همانند پیست های اسکی اروپایی را به نمایش خواهد گذاشت.

پیست بین المللی توچال نیز با اورهال کامل دستگاه های بالابر ، تغییر سیستم بلیط ورودی از بلیط کاغذی به بلیط الکترونیکی ، راه اندازی فروش بلیط اینترنتی ، تعویض تعدادی از اتاق های تله کابین ها و اورهال کامل ماشین های برفکوب آمادگی بازگشایی مجدد خود را جهت فصل اسکی جاری اعلام نموده است. از اقدامات بسیار حائز اهمیت پیست اسکی توچال ساخت مدرسه اسکی جدید جهت استقرار مربیان و سهولت اسکی بازان مبتدی برای ارتباط با مربی و برگزاری کلاسهای آموزشی می باشد که احتمالا این ساختمان تا فصل اسکی آینده قابل بهره برداری خواهد شد. پیست بین المللی اسکی توچال تنها پیست اسکی ایران است که قابلیت بهره برداری بیش از ۷ ماه در سال را داراست.

رئیس هیئت اسکی شمیرانات در خصوص اعلام پلمپ پیست های اسکی شمک و دربندسر اعلام کرد : هرساله سازمان استاندارد ایران و اداره کل استاندارد استان تهران شرکت هایی جهت بازرسی و بررسی دستگاه های بالابر پیست های اسکی و صدور گواهینامه استاندارد فعالیت معرفی می نمایند و مدیران پیست ها نیز پس از بررسی در صورت وجود نواقص به برطرف نمودن آن می پردازند.

با توجه به اهمیت بسیار بالای استاندارد سازی دستگاه های بالابر و به جهت هرچه بالاتر بردن ضریب ایمنی و جلوگیری از هرگونه اتفاقات احتمالی امسال نیز دستگاه ها توسط کارشناسان مربوطه بازرسی و لیست مواردی که می بایست تعمیر یا تعویض شوند را در اختیار مسئولین فنی آن دو پیست قراردادند تا به رفع نواقص بپردازند که این امر تا امروز نیز در حال انجام می باشد ، اما به دلیل طولانی شدن روند تعمیرات اداره استاندارد فعلا از استفاده عمومی دستکاه ها جلوگیری به عمل آورده تا پس از رفع کامل معایب و صدور گواهینامه اصلی رفع پلمپ صورت گیرد که با توجه به تلاش مسئولین و تعمیرات اساسی صورت گرفته به زودی شاهد رفع نواقص یاد شده و بهره برداری مجدد دستگاه های بالابر پیست های اسکی شمشک و دربندسر خواهیم بود.

وی خاطر نشان کرد : همه ساله بارش ها از مهرماه آغاز و ۱۵ یا ۲۰ آبان ماه هر سال پیست بین المللی اسکی توچال بازگشایی می شد و پس از این پیست آذرماه پیست بین المللی اسکی دربندسر و اواخر آذرماه یا اوایل دی ماه شاهد راه اندازی پیست بین المللی اسکی شمشک بودیم که در سال جاری تا کنون بارش بسیار کمی صورت گرفته ، اما به طور قطع به زودی نزولات آسمانی باریده خواهند شدو علاقمندان اسکی به این ورزش مفرح و پرجاذبه خواهند پرداخت.

کیوان محبی از ابداعات ، اختراعات و نوآوری های تازه برای رشته اسکی اظهار داشت :

کره زمین هرساله دمای بیشتری را به خود میگیرد از اینرو شرکتهای اروپایی اقدام به ساخت پلاستیک های بسیار سخت (geo plast) جئو پلاست ، بر روی سطح کوه یا تپه شیبدار کنار یکدیگر چیده شده و زمین را همانند پیست اسکی پوشیده شده از برف و کوبیده شده توسط ماشین های برفکوب می نماید. این اتفاق باعث می شود که مدت زمان اسکی در میهن عزیزمان ایران که میانگینی بین ۴ تا ۶ ماه را در حال حاضر داراست به ۱۲ ماه در سال افزایش دهد. در حال حاضر نمایندگی جئو پلاست در ایران فعالیت خود را آغاز نموده و با بهره گیری از سرمایه گذاران داخلی در صدد راه اندازی پیست اسکی مصنوعی در چند نقطه در قلب تهران و منطقه شمیرانات می باشند که با راه اندازی چنین پیستی ورزشکاران حرفه ای و حتی اعضای تیم ملی آلپاین و اسنوبرد میتوانند در تمام روزهای سال به تمرین و اسکی کردن بپردازند و حتی می توان اقدام به برگزاری مسابقات کاملا حرفه ای در این پیست مصنوعی نمود.

کارشناس تربیت بدنی و علوم ورزشی و مجری شبکه تلویزیونی ورزش نظرات خود را در مورد تغییر و تحولات فدراسیون اسکی اینچنین مطرح کرد:

پس از پایان دوره ریاست عیسی ساوه شمشکی (پدر اسکی ایران ) که به حق زحمات فراوانی در رشد و توسعه اسکی طی مدت ۲۸ سال مدیریت این فدراسیون در ایران اسلامی کشیده اند فدراسیون اسکی ۳ سرپرست و دو رئیس را تنها در مدت ۳ سال تجربه کرد که این عدم ثبات مدیریت متاسفانه آسیبهای جبران ناپذیری به بدنه ورزش اسکی وارد نمود. تابستان امسال اعضای مجمع انتخاباتی فدراسیون اسکی در اقدامی بسیار هوشمندانه و با رای اکثریت آرا سید عبدی افتخاری را به عنوان رئیس فدراسیون اسکی انتخاب نمودند. افتخاری در سمتهای مختلف از جمله چندین دوره مدیر کلی استان های مختلف و مدیر کل دفتر نظارت وزارت ورزش و جوانان با سابقه بیست و اندی سال از مدیران پرافتخار و با تجربه ورزش کشور به شمار می آیند و اقدامات ریشه دار و اساسی که در این مدت کوتاه در فدراسیون اسکی رقم خورد ، نوید بخش روزهای خوش در آینده ای نزدیک برای رشته ورزشی اسکی و به اهتزاز در آمدن پرچم پر افتخار میهن عزیزمان ، ایران در میادین مهم بین المللی خواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: