آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 10 آذر ماه 1395 = 30-11 2016

دلار باز هم گران می شود؟

پس از ثبات قابل توجهى که دلار امریکا در بازار ایران تجربه کرد ، در مدتى کوتاه افزایش قابل توجهى را به همراه التهاب و نوسان بالا تجربه کرد. با بالارفتن شدید دلار امریکا این سئوال براى همه مطرح شده است که آیا این روند افزایشى ادامه خواهد داشت؟

بازار نیوز - براى اینکه پاسخ این سئوال را بدهیم ابتدا باید ببینیم که چرا دلار در فرصتى کوتاه اینچنین بالا رفت .تنها مى توانم بگویم که افزایش قیمت دلار نه دلیلش بالا رفتن دلار امریکا در سطح جهانى است ، نه افزایش سفر هاى سیاحتى و زیارتى و نه فصلى است و نه وابسته به نزدیکتر شدن به ماه ژانویه . هر یک از این عوامل ( به جز افزایش دلار امریکا در بازارهاى جهانى در مقابل ارزهاى معتبر دیگر همانند یورو ، پوند ، ین و دلار هاى غیرامریکایى ) علت افزایش دلار نبوده است ولى محرک اولیه براى شروع حرکت صعودى دلار بوده است . در این صورت علت اصلى چه بوده است ؟

دلار همانند سایر متغیرهاى اصلى باید به نسبت تغییرات قیمتها ، تغییر در تولید ، تغییر در حجم واردات و صادرات و سایر متغیرهاى مرتبط تغییر کند. از بین این متغیرها نرخ تورم از اهمیت زیادى برخوردار است .

بنابراین اگر بخواهیم نرخ دلار را در اقتصاد ایران واقعى نگه داریم ، لازم است که تغییرات قیمتها خود را در دلار نشان دهد ، دقیقا کارى که بانک مرکزى در مدتى طولانى از آن اجتناب کرد و ثبات قیمت دلار را به حساب ثبات اقتصادى گذاشت . به نظر من بانک مرکزى در دوران دولت روحانى با صبورى و هوشمندى خاصى سیاستهاى اقتصادى را مدیریت کرد و تنها جایى که این هوشمندى از دست رفت ثابت نگه داشتن نرخ دلار بود. وقتى قیمتها بالا مى رود و قیمت دلار ثابت مى ماند ، به اندازه فاصله اى که افزایش قیمتها از دلار میگیرد انرژى صعود در قیمت دلار انباشته مى شود و تنها منتظر یک محرک است که این انرژى را تخلیه کند.

در این چند روز گذشته هم محرکها کافى بودند و هم قیمت دلار صعود انباشته شده را تخلیه کرد. معنى این صحبت این است که اگر بانک مرکزى از ابتدا اجازه مى داد که قیمت دلار با بالا رفتن قیمتها افزایش مى یافت ، این شرایط ( یعنى افزایش سریع قیمت ) اتفاق نمى افتاد. این التهابات ارزى نشان میدهد که یکى از سیاستهاى جدى و به جا مانده ارزى بانک مرکزى حرکت دلار با سطح عمومى قیمتها ( و یک سرى دیگر متغیرها که اینجا نادیده میگیریم ) است .

این سیاست هم جلوى گرایشات سوداگرانه روى دلار را میگیرد ، هم صادرات را تشویق میکند، هم قیمت هاى داخلى و جهانى را همسو میکند و مهمتر اینکه مانع شکل گیرى رانت در اقتصاد مى شود.

با توجه به کل مطالب گفته شده ادامه افزایش قیمت دلار زیاد محتمل نیست و در هر لحظه میتواند اصلاح قیمتى داشته باشد. به نظرم قیمت چهار هزار تومان در شرایط فعلى براى دلار خیلى غیرواقعى نیست .



یک ایرانی December 1, 2016 08:39 AM

تا جایی که امکان داشته باشد حکومت اسلامی از بالا رفتن دلار جلوگیری میکند چون مقیاس در آمدی شهروندان کشورهای عقب افتاده دنیا در کمترین میزان سالیانه ۵۰۰۰ دلار است که در مقایسه با دلار ۳۹۳۰ تومان میشود ماهیانه ۱۶۳۷۵۰۰ تومان که کمترین میزان درآمد شهروندان کشورهای درجه ۴ و درجه ۵ دنیاست بالا رفتن دلار در ایران در آمد شهروندان ایرانی را پایینتر از درآمد کشورهای عقب افتاده جهان خواهد کرد و این در حالیست که با پایین نگه داشتن مصنوعی قیمت دلار در ایران باعث شده که قیمت مسکن در تهران ۲ برابر قیمت مسکن در شهر سانفرانسیکوی آمریکا باشد که بالاترین قیمت مسکن را در کشور ایالات متحده آمریکا را داراست در حال حاضر قیمت واقعی دلار در ایران بالاتر از ۷۰ هزار تومان است که در صورت واقعی شدن قیمت دلار در ایران خود به خود بسیاری از مشکلات مردم حل خواهد شد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: