آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 11 آذر ماه 1395 = 01-12 2016

بزرگترین جشن ایرانیان به ثبت جهانی رسید

شکوه میرزادگی

نوروز، بزرگترین جشن ایرانیان دوباره به ثبت جهانی رسید

نوروز، بزرگترین جشن ایرانیان، برای دومین بار به ثبت «میراث غیرملموس جهانی» رسید و این بار 5 کشور دیگر به مالکین آن اضافه شدند.

نوروز، که در سال 1388، همراه با کشورهای جمهوری آذربایجان، هند، قزقیزستان، پاکستان، ترکیه و ازبکستان به ثبت جهانی رسیده بود امسال دوباره به ثبت رسید. این بار از آنجایی که کشورهای دیگری تقاضای مالکیت نوروز را داشته اند یونسکو ثبت دوباره آن را مطرح ساخت.

این تقاضا روز گذشته سی ام نوامبر مورد موافقت اعضای تصمیم گیری ثبت میراث غیرملموس جهانی قرار گرفت و اکنون کشورهای افغانستان، عراق، قزاقستان، تاجیکستان و ترکمنستان،نیز به جمع مالکین نوروز پیوسته اند و از امسال 12 کشور به شکلی رسمی نوروز زیبای باستانی را جشن می گیرند.

براساس اسناد تاریخی جایگاه تولد نوروز، ایران باستان است . متاسفانه جمهوری اسلامی ایران در ابتدا حاضر نشد که نوروز را برای ثبت جهانی به یونسکو بفرستد. هفت سال پیش کشورهای دیگری چون جمهوری آذربایجان، ترکیه، هند و ... نوروز را برای ثبت به نام خودشان به یونسکو فرستادند و جمهوری اسلامی با اصرار فرهنگ دوستان ایرانی و مقامات یونسکو مجبور شد که به جمع آن ها بپوندند.

من یقین دارم که با توجه و عشقی که در سال های اخیر مردمان ایران نسبت به فرهنگ ایرانی خود نشان داده اند جمهوری اسلامی مجبور خواهد شد که جشن هایی چون یلدا، مهرگان، سده، چهارشبنه سوری، سیزده به در و جشن های دیگر ملی ما را به رسمیت بشناسد و آن ها را برای ثبت جهانی بفرستد.



salar December 2, 2016 06:15 AM

بالاخره فهمیدن بهترین وقت سال برای جشن گرفتن چه زمانی است پس چی میگن این "سفیدها" باهوشند سالها طول کشید تا چیز به این سادگی را درک کنن

گزارش یا اعتراض به این نظر


یک ایرانی December 2, 2016 07:34 AM

درست است که در خیلی از کشورها نوروز جشن گرفته میشود و در بیشتر این کشورهایی که اقوام ایرانی در آن زندگی میکنند مانند کردها در عراق و ترکیه و بقیه کشورها هم که روزی جزئی از کشور ایران بودند ولی کدامیک از این کشورها بجز ایران سال نو را با آمدن نوروز جشن میگیرند و تقویمشان با نوروز بعنوان روز اول سال بازشماری میشود؟ کشورهایی که از آنها بعنوان صاحبان نوروز یاد شده از تقویم میلادی را بعنوان روزشمار سال استفاده میکنند و تقویم ایرانی را کنار گذاشته اند خمینی هم در آغاز انقلاب کذایی اسلامی کوشش کرد تا تقویم ایرانی را با تقویم عربی جایگذین کند که بسیاری از هم ریشانش او را از این کار باز داشتند در حالی که امروز از تقویم ایرانی برای روزشماری مدرن در جهان استفاده میکنند ولی ایران در استفاده از آن تنهاست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Nikooshahram December 2, 2016 07:40 AM

مگر کریسمس به ثبت رسیده یا سال نو مسیحی به ثبا رسیده که قدیمی ترین جشن دنیا را می خواهند به ثبت برسانند این خود یک بی احترامی به نوروز است برای به ثبت رساندن آن

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: