آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 آذر ماه 1395 = 02-12 2016

چگونه ختنه مردان به زنان آسیب می‌رساند؟

ترجمه مقاله از بهروز جاوید تهرانی، منتشر شده در خبرگزاری هرانا

دکتر رونالد گلدمن، پژوهشگر روان‌شناسی و مدیر اجرایی مرکز اطلاعات و منابع ختنه در بوستون با انتشار مقاله ای تحت عنوان “یادگیری در مورد اثرات مخفی و زیانبار ختنه از جنبه های روانی و جنسی و چگونگی تاثیرگذاری مخرب آن بر زنان در رابطه با مردان” بر اساس گزارشات تحقیقاتی پزشکی و روان‌شناسی به بررسی آسیب های ناشی از ختنه برای طفل ذکور پرداخته است. مقاله پیش رو در شرایطی منتشر می شود که عمل ختنه هر چند در مورد زنان با نگرش منفی تری نگریسته میشود اما همچنان در اکثرا جوامع انجام عمل ختنه برای مردان تحسین میشود. این مقاله آموزشی را با ترجمه بهروز جاوید تهرانی به نقل از هرانا بخوانید.

زمانی که «مرلین میلوس» رضایت داد تا سه پسرش را ختنه کنند چیز زیادی در این مورد نمی‌دانست. او به دکتر خود اعتماد کرد که گفته بود این کار آسیبی به کودکان وارد نمی‌کند و تنها یک لحظه طول می‌کشد. چند سال بعد مرلین در مدرسه پرستاری شاهد یک عمل ختنه بود. وی چنین تعریف می‌کند: «ما دانشجویان در یک صف بسوی شیرخوارگاه نوزادان می‌رفتیم تا به یک نوزاد که به شکل ضربدری به بورد پلاستیکی روی میز بسته شده بود رسیدیم.» سپس دکتر وارد اتاق شد. «سکوت خیلی زود به وسیله جیغ‌های بلند شکسته شد؛ که واکنش نوزاد به حفظ پوست ختنه‌گاه نازک خود و له شدن آن به وسیله ابزار پزشکی وصل شده به وسیله انبرک به آلت تناسلیش بود. جیغ زدن نوزاد زمانی که دکتر یک ابزار پزشکی را بین پوست ختنه‌گاه و سر آلت (کلاهک) قرار داد تشدید شد. این عمل برای پاره کردن دو قسمت که به طور معمول به هم چسبیده‌اند صورت می‌گیرد. نوزاد شروع به تکان دادن سر خود به جلو و عقب کرده بود زیرا این تنها بخشی از بدنش بود که می‌توانست تکان بدهد. همچنانکه دکتر از یک انبرک دیگر برای له کردن پوست ختنه‌گاه از درازا استفاده می‌کرد؛ نوزاد شروع به نفس نفس زدن کرده و به حالت خفگی افتاده بود. او به‌دلیل جیغ و فریادهای ممتد خود دیگر از نفس افتاده بود. در مرحله بعدی از عمل جراحی، دکتر پوست ختنه‌گاه را به وسیله ابزار مخصوص له کرده و در ‌‌نهایت آن را جدا کرد. نوزاد دیگر خمیده، خسته و بی‌رمق شده بود.»

در حال حاضر مرلین عمیقا متاسف است که روزی پسران خود را ختنه کرده و به‌صورت خستگی ناپذیر به آموزش دیگران مشغول است.

اکثر مردم هنوز هم چیز زیادی در مورد ختنه نمی‌دانند. اگر شما تاکنون مقاله‌ای در مورد ختنه خوانده‌اید، احتمالا روی مسائل پزشکی متمرکز بوده است. به تازگی نیویورک تایمز گزارش داد که مقامات عالی رتبه بهداشت عمومی در آمریکا موضوع ترویج ختنه اطفال را به این دلیل بحث برانگیز که می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌های مقاربتی موثر باشد مطرح کرده‌اند.

اما حقایق مربوط به این موضوع ممکن است شما را متعجب کند. ختنه تنها عمل جراحی در تاریخ است که تاکنون به عنوان ابزاری گسترده برای پیشگیری از بیماری، مورد حمایت قرار گرفته است. هنگامی که ادعای پیشگیری ختنه از بیماری‌ها توسط «سازمان ملی بهداشت» آمریکا مورد بررسی و تحقیق قرار می‌گیرد، آن‌ها دلیلی که موید این نظر باشد را پیدا نمی‌کنند. برای همین چنین سازمانی در جهان ختنه را توصیه نمی‌کند. گرچه بسیاری از مردم ختنه را به یهودیان مرتبط می‌دانند، بسیاری از مردان ختنه شده را مسلمانان تشکیل می‌دهند. حدود ۱۰ درصد از مردان غیر مسلمان در جهان ختنه شده‌اند و ایالات متحده آمریکا بیشترین میزان ختنه غیر مذهبی نوزادان پسر در جهان (%۵۴.۷) را به خود اختصاص داده است. این آمار در طول سال ۱۹۶۵ تقریبا به ۸۵% از کل ختنه‌های غیر مذهبی در جهان و به اوج خود رسیده بود. آمار ختنه در آمریکا بسته به مناطق مختلف کشور به طور چشمگیری متفاوت است.

در تلاش مستمر برخی از محققان مرد آمریکایی در پی یافتن یک فایده پزشکی برای ختنه، عوارض جانبی بالقوه آن نادیده گرفته شده است. به همین دلیل زمان ادامه بحث در مورد مسائل پزشکی ختنه به سر رسیده و وقت آن فرا رسیده تا موضوع را از جانب زنان بررسی کنیم. بررسی انتقادی ختنه از دیدگاه‌های روانی و جنسیتی می‌تواند نشان دهد که چگونه این عمل سنتی می‌تواند در روابط برخی مادران با فرزندان و زنان با مردان تاثیر گذارده و در ‌‌نهایت جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. پیش از در نظر گرفتن این مسائل بیایید اثرات ختنه در نوزادان را بررسی کنیم.

ختنه چقدر دردناک است؟
مطالعات گوناگون مؤید این است که واکنش نوزادان به درد مشابه و حتی بیشتر از اشخاص بزرگسال است. «رابرت ون‌هاو» متخصص اطفال در می‌شیگان که مطالعات متعددی در مورد ختنه انجام داده، واکنش اطفال را چنین شرح می‌دهد: «اثر ختنه تنها در درد شدید خلاصه نمی‌شود بلکه خطر خفگی و مشکلات تنفسی را نیز افزایش می‌دهد.» مطالعات پزشکی نشان می‌دهد افزایش قابل توجه ضربان قلب و هورمون استرس در سطح خون از اثرات هنگام ختنه است. برخی از نوزادان در هنگام ختنه گریه نمی‌کنند زیرا آن‌ها از درد منکوب کننده این عمل شوکه می‌شوند. «باتوجه به تعاریف بالینی و گزارش محققان، حتی زمانی که داروی بی‌حسی (تزریق موضعی بهترین گزینه آزمایش شده است) در هنگام ختنه استفاده می‌شود یک آسیب روانی (تروما) بر روی اطفال باقی می‌گذارد. داروهای بی‌حسی تنها برخی از انواع درد را تسکین می‌دهند و اثر آن‌ها متناقض است و همچنین اثر آن‌ها پیش از فرا رسیدن درد بعد از عمل فروکش می‌کند. بیهوشی کلی نیز به عنوان یک روش امن برای نوزادان هیچ‌گاه مطرح نشده است.

khatneh2
معترضین به ختنه جنبشی را به پیش می برند
افزایش آگاهی عمومی از درد شدید ختنه توسط مادران یهودی به رشد تردید و صرف نظر کردن ایشان از این عمل کمک کرده است، بطوریکه در طی سال‌های اخیر در ده‌ها مقاله در نشریات اصلی یهودی، این موضوع گزارش شده است. تاجایی که پنج خاخام مجبور شدند با نوشتن کتابی در مورد تردیدهای ایجاد شده در خصوص ختنه برای یهودیان بر این موضوع صحه گذاردند.

اثرات ختنه بر روابط مادر و نوزاد
شناخت آسیب روانی (تروما) ختنه، سئوالات در خصوص اثرات آن بر روابط مادر و نوزاد را افزایش می‌دهد. بیش از بیست سال مشاهدات بالینی یک روانپزشک به نام «ریما لایبو»، از طریق استفاده از شیوه‌های پیشرفته و گزارشات نشان میدهد: “صرفنظر از قصد مادر، هنگامی که یک کودک در معرض یک درد غیرقابل تحمل و منکوب کننده قرار می‌گیرد تصور می‌کند مادر مقصر آن درد بوده و مسئولیت آن را بر عهده دارد… این عواقب برای ایجاد اختلال قابل توجه هستند… ختنه مانع بزرگی برای رشد اعتماد اولیه مابین مادر و کودک است.”

حتی اگر پزشک عمل ختنه را انجام دهد و یا پدر تصمیم نهایی برای ختنه را گرفته باشد اطفال نوزاد این تجربه دردناک را به مادر خود مربوط میدانند. از آنجا که این یک تجربه سخت و ناگوار است، ارتباط بین این رویداد و مادر نیز سخت و ناگوار می‌شود. (چگونگی ارتباط این تجربه سخت و ناگوار در تحت تاثیر قرار دادن احساس مردان به زنان ناشناخته است)

مطالعات نشان داده‌اند که ختنه می‌تواند تاثیر منفی در روابط مادر و نوزاد بگذارد. نوزاد ختنه شده می‌تواند کج خلق‌تر و تند مزاج‌تر از کودک ختنه نشده باشد. زیرا کج خلقی اطفال ناشی از رابطه متزلزل و ناامن از دو روز تا چهارده ماه به‌طول می‌انجامد و حتی این اثرات ممکن است دائمی باشند. اثر ختنه در رابطه مادر و نوزاد و اثر متقابل آن در گزارش «ماری میلویچ» در خصوص تجربه شخصی‌اش از تولد اولین فرزندش آشکار است: من یک اتاق بیمارستان را با مادری که پسرش با فاصله چند ساعت از دخترم به دنیا آمده بود شریک بودم. من و هم اتاقی‌ام از ویژگی‌های شخصیتی یک‌سان مابین نوزادانمان شگفت زده شده بودیم. هردو کاملا آرام بودند و هرگز گریه نمی‌کردند و زمانی که آن‌ها را در آغوش می‌گرفتیم بصورت تزلزل ناپذیری به چهره ما خیره می‌شدند. ما آن نزدیکی مادرانه را زمانی که این مادر متوجه شد کودکش اورا می‌شناسد و به عنوان سرپرست قبول کرده است تجربه کردیم… شوق این شادی نویافته ما از مادری صبح روز بعد از بین رفت. کودک هم اتاقی من تغییر کرده بود. او پرستاران را نمی‌پذیرفت، گریه می‌کرد، نمی‌خواست در آغوش گرفته شود. پرستار به آرامی گفت: «این فقط بخاطر ختنه است.»

محققان تایید کرده‌اند که آسیب روانی (تروما) ختنه می‌تواند باعث ناتوانی یک طفل در تغذیه از شیر مادر شود. به علاوه گریه‌های طولانی مرتبط با ختنه می‌تواند از حد تحمل مادر فرا‌تر رود. مادر از شنیدن گریه طولانی نوزادش می‌تواند خواهان آرام کردن خود بجای فرزندش شود. زیرا اگر یک مادر باورکند که قادر به تسلی دادن نوزاد خود نیست، ممکن است احساس عدم شایستگی پیدا کرده و واکنش کمتری در مقابل فرزندش از خود نشان دهد و یا حتی واکنش خود را متوقف کند. مادر همچنین می‌تواند فکر کند که نوزادش خلق و خوی بدی دارد و از این گمان به عنوان دلیلی برای رفتار کودک بجای پذیرش واکنش طبیعی وی استفاده کند.

برخلاف این نیز، اگر یک نوزاد به دلیل ترومای (آسیب روحی) ختنه دچار مشکل شود، از آنجا که نمی تواند مشکلش را بیان کند، ممکن است مادر اینگونه تصور کند که کودک هیچ مشکلی ندارد. تعامل مابین مادر و کودک می‌تواند برای مادر خسته کنند و بدون پاداش باشد زیرا مادر فقط یک واکنش محدود از کودکش دریافت میکند. مانند تمام روابط، رابطه مادر و نوزاد نیز یک رابطه اجتماعی دو طرفه است که بستگی به پاسخ از سوی هر دو طرف دارد. اگر هریک از مادر و یا نوزاد به رابطه بی‌علاقه باشند رابطه می‌تواند رنج آور و باعث بروز اختلالات عاطفی شود. در این رابطه تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

احساس مردان در مورد ختنه
برای درک چگونگی تاثیر ختنه در روابط زنان با مردان ما نیاز داریم تا بدانیم چگونه ختنه روی مردان تاثیر می‌گذارد. دانش کنونی از احساسات مردان نسبت به ختنه شدنشان بطور کلی مبتنی بر نظر سنجی‌های عمومی در مجلات پزشکی، تجربه بالینی و گزارش‌هایی از مردانی است که با «سازمان اطلاعات ختنه» در آمریکا تماس گرفته‌اند. این‌ها مجموعا، گزارشات هزاران پسر و مرد را دربرمیگیرد. طرفداران ختنه این نظرسنجی‌ها و گزارشات را تحت عنوان شنیده‌ها رد می‌کنند.

در نظرسنجی یک مجله پزشکی که از ۵۴۶ مرد انتخاب شده بین سنین ۲۰ تا ۶۰ سال انجام شده، افرادی از آسیب‌های ناشی از ختنه، اثرات متعاقب آن و محسوسات قابل ملاحظه‌ای سخن گفتند.

عصبانیت، خشم، احساس از دست دادگی، شرم، احساس قربانی بودن و ناقص شدن
عزت نفس پایین، ترس، بی اعتمادی و غم و اندوه
مشکلات در رابطه، نگرانی جنسی و افسردگی
کاهش حالت عاطفی، اجتناب از صمیمیت
اظهارات چند تن از مردان ناراضی در مورد ختنه عبارتند از:

“من خشمی عمیق برای یک مدت طولانی در این خصوص احساس کرده‌ام.”

“ختنه به زندگی من رنگ و بوی ضعیف شده و شرم آوری داده است.”

“من احساس میکنم مورد هتک حرمت قرار گرفته و خوار شده‌ام.”

برخی از این مردان ختنه شده آرزو می‌کردند بجای روبرو شدن با این مسئله در کودکی و زمانی که قدرت مقاومت نداشتند، به ایشان یک حق انتخاب در آینده داده می‌شد. گفتنی است که شش انجمن پزشکی در استرالیا، نیوزلند و انجمن پزشکی بریتانیا این خطرات روانی طولانی مدت ختنه را تشخیص داده بودند.

این نظرسنجی اشاره نمی‌کند که تمام مردان ختنه شده چنین احساساتی دارند و یا به چه سبب در احساسات مشترک هستند. این احساسات تنها در برخی مردان ختنه شده ادامه دارند و تحقیقات بیشتر در این خصوص مورد نیاز است. دلایل گوناگونی وجود دارند که باعث می‌شوند ما از احساس واقعی مردان در باره ختنه چیزی نشنویم.

عدم آگاهی و درک این موضوع که ختنه می تواند با نشانه‌های ایشان در ارتباط باشد
سرکوب عاطفی برای دفاع در برابر احساسات ناراحت کننده
ترس از افشا به این دلیل که آنها ممکن است مورد پذیرش قرار نگیرند و یا تمسخر شوند
اثرات ختنه بر صمیمیت زن و مرد

از آنجا که تحقیقات در این زمینه محدود است ما فقط می‌توانیم در مورد چگونگی اثرات بالقوه روانی ختنه مردان که می‌تواند بر روی رابطه ایشان با زنان تاثیر بگذارد اندیشه کنیم. به عنوان مثال اعتماد به نفس پایین مردان، شرم، ترس، بی‌اعتمادی و اضطراب جنسی می‌توانند تاثیرات منفی در ارتباطات و محدود کردن توانایی افراد در صمیمی شدن بگذارند. علاوه بر این صمیمیت جنسی یکی از اجزاء مهم پیوند زن و مرد است و تحقیقاتی که انجام شده نشان داده فعالیت جنسی و توانایی جنسی مردان زمانی که از اعتماد به نفس بالاتری برخوردارند افزایش پیدا می‌کند. اگر ختنه اعتماد به نفس و حساسیت جنسی (در ادامه توضیح داده خواهد شد) را پایین می‌آورد پس فعالیت و توانایی جنسی مرد نیز کم شده و به تبع آن به ضعیف شدن رابطه با زوج منجر می‌شود.

روابط غیرجنسی زن و مرد نیز ممکن است محدود شود زیرا برخی از مردان ختنه شده حس آزاردهنده‌ای به دلیل از دست دادن شور، هیجان و یا ارضای جنسی خود دارند. اگر یک مرد باورکند او نمیتواند هرگز کاری که باید را با یک زن بکند او ممکن است از متعهد بودن به رابطه شانه خالی کرده و به‌طور مستمر به‌دنبال زنان جدید برود تا به او امید بدهند. علاوه بر این کاهش حالت عاطفی مردان ختنه شده میتواند باعث بروز حس افسردگی در زنان شود. در نتیجه هم مردان و هم زنان ممکن است احساس کنند روابطشان چیزی کم دارد.

از دیدگاه دیگر تعجب آور نخواهد بود اگر ختنه اثر منفی بر روی روابط بین فردی بگذارد، زیرا ختنه یک آسیب روانی (تروما) است و آسیب روانی ممعمولا باعث اختلال در روابط فرد با دیگران می‌شود. «جودیت هرمان» روانپزشک دانشگاه هاروارد، استاد دانشگاه و نویسنده می‌نویسد که: پس از یک رویداد سخت که سبب آسیب روانی می‌شود، حس بیگانگی و گسستگی بر روی هر رابطه‌ای سایه می‌افکند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که تحمل فیزیولوژیکی مردان نسبت به استرس عاطفی، پایین‌تر از زنان است. کرختی عاطفی یا بی‌حسی عاطفی یک پاسخ به تروما (آسیب روانی) است و تحمل فرد برای استرس عاطفی را کم می‌کند. این موضوع به تمایل مردان به اجتناب از از موقعیت‌های خاص همچون تعارضات زناشویی منجر می‌شود. یکی از روشهایی که مردان برای کنترل حالت‌های استرس عاطفی انجام می‌دهند واکنش منطقی بجای واکنش احساسی است. تاکتیک دیگر عقب نشینی در یک درگیری است که به نام تاکتیک دیوار سنگی شناخته می‌شود. هردو این رفتارها می‌توانند رابطه زناشویی را از طریق محدود کردن ارتباط و ترک درگیری‌های حل نشده، ضعیف کنند. آیا ختنه باعث آمار بالا و منحصر به فرد طلاق در آمریکاست؟

همچنین کرختی با بی‌حسی عاطفی روی حساسیت ما به درد دیگران تاثیر می‌گذارد زیرا حساسیت ما نسبت به دردهای شخصیمان را نیز کم کرده است. زمانی که هنگام ختنه هیچ کس پاسخی به گریه‌های نوزاد نمی‌دهد و در نتیجه نوزاد به ترومای (آسیب روحی) ختنه مبتلا می‌شود، او عدم حساسیت ما به دردش را تجربه می‌کند. اگر ما برای کودکمان همدلی نکنیم او نیز برای دیگران همدلی نخواهد کرد. یکی از دوستان مرد من پس از مطالعه این موارد در مورد ختنه گفت: «این کار لطمه می‌زند و کودکان ضجه می‌زنند. پس برای چه این کار را می‌کنیم؟» ختنه می‌تواند اولین تجربه هر انسانی باشد که باعث کاهش همدلی مردان می‌شود.

به نظر می‌رسد دلایل بسیاری در خصوص اینکه ختنه می‌تواند عامل بروز مشکلات در روابط زن و مرد باشد وجود دارد. اما تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

اثرات ختنه بر روابط جنسی
برای درک اینکه چگونه ختنه روابط جنسی زنان با مردان را مختل می‌کند ما باید در مورد پوست ختنه‌گاه (غلفه) بیشتر بدانیم. دکتر کریستوفر کولد، رئیس بخش آسیب‌شناسی آناتومیک در شهر مارشفیلد در ایالت ویسکانسین آمریکا پوست ختنه‌گاه را مورد مطالعه قرار داده و در مورد آن نوشته است: «پوست ختنه‌گاه از قسمت‌های مهم بدن است که از سر آلت در مقابل آلودگی، اصطکاک، خشکی و صدمه در طول زندگی محافظت می‌کند. آن یک بخش کامل، صحیح و طبیعی از آلت تناسلی مرد است و نه یک بخش اضافی. به طور متوسط پوست ختنه‌گاه مرد بالغ حدود ۳۰ سانتی‌م‌تر مربع است [حدس می‌زنم در برخی از مردان ختنه شده کمتر از ۵. ۲ سانتیمتر مربع باشد] و از یک پوست آستین مانند دولایه تشکیل شده است. پوست ختنه‌گاه سبب افزایش لذت جنسی شده و مطالعات مفصل نشان می‌دهند که این منطقه به صورت منحصر به فردی از چندین نوع از اعصاب تخصصی که برای عملکرد جنسی طبیعی اهمیت دارند و طیف گسترده‌ای از احساسات جنسی را در بر می‌گیرند تشکیل شده است.»

از نتایج از دست دادن پوست ختنه‌گاه می‌توان به ضخیم شدن و غیر حساس شدن تدریجی لایه بیرونی از سر آلت به ویژه در مردان مسن اشاره کرد. برخی مردانی که در بزرگسالی ختنه شده‌اند گزارش کرده‌اند بخش قابل توجهی از حساسیت جنسی آلت خود را از دست داده‌اند و به خاطر این تغییر پشیمانند. ختنه می‌تواند به عنوان یکی از عوامل ناشناخته آمار بالای اختلال نعوظ در مردان آمریکایی که به اثرات روانی وابسته است شناخته شود. البته که هرگونه عوارض جنسی و روانی در مردان، زنان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

زنانی که تنها رابطه جنسی با مردان ختنه شده را تجربه کرده‌اند ممکن است ندانند چه چیزی را از دست داده‌اند. با توجه به نظرسنجی‌ها در نشریات پزشکی، زنان گزارش دادند که آن‌ها به‌طور قابل توجهی بیشتر به خشکی واژن در طی مقاربت با مردان ختنه شده نسبت به مردانی که اندام تناسلیشان سالم است دچار می‌شوند. یک نظرسنجی در مجله پزشکی زنان به مقایسه تجربه جنسی ۱۳۸ نفر پرداخته است. در شرایطی که همه چیز برابر بوده زنان به مردانی که اندام تناسلیشان دست‌نخورده بود مجموعا ۰۳. ۸ امتیاز از ۱۰ دادند و به مردان ختنه شده ۸۱. ۱ امتیاز. زنان در این نظرسنجی نشان دادند با مردان ختنه شده احتمال رسیدن یه یک یا چند ارگاسم واژینال بسیار کمتر بوده و مردان ختنه شده با احتمال زیادی برای انزال زودرس روبرو هستند. ختنه همچنین با ناراحتی‌های واژینال در ارتباط است. زنانی که شریک جنسی ختنه شده داشتند کمتر تمایل به ادامه رابطه داشتند و می‌خواستند هرچه زود‌تر آن را به پایان برسانند.

این نتایج را می‌توان به راحتی توضیح داد. پوست ختنه‌گاه، همانطور که قبلا ذکر شد، متحرک بوده و از یک پوست آستین مانند دو لایه تشکیل شده است. در طول مقاربت این پوست به بالا و پائین بدنه آلت تناسلی سر می‌خورد که سبب کاهش اصطکاک و حفظ ترشحات واژن می‌شود. بدون پوست ختنه‌گاه، پوست بدنه آلت تناسلی روی دیواره واژن مالیده می‌شود و در نتیجه اصطکاک و افزایش نیاز به روانکاری مصنوعی به وجود می‌آید. آلت مرد ختنه شده حساسیت کمتری دارد و برای همین نیاز به مقاربت عمیق‌تر و محکمتر برای جبران آن دارد که این هم خود سبب افزایش اصطکاک می‌شود.

زنان مورد مطالعه با شرکای ختنه شده بیشتر احتمال داشت احساسات خود را از رابطه اینگونه بیان کنند: قدردانی نشده، عقب افتاده، بدون علاقه، ناامید کننده و ناراضی. وقتی شریک جنسی آن‌ها ختنه نشده بود، زنان بیشتر احساس صمیمیت با شریک خود، آرامش، گرما، رضایت متقابل و «کاملا مانند یک زن» را بیان می‌کردند و از رضایت جنسی بیشتری در رابطه بهره‌مند بودند. برای روشن شدن بیشتر باید توضیح داد که این بدان معنا نیست که زنان نمی‌توانند یک رابطه عاطفی و جنسی رضایت بخش با یک مرد ختنه شده داشته باشند. این بدان معناست که در شرایطی که همه چیز برابر باشد، احتمال اینکه رابطه با مردان ختنه نشده رضایت بخش‌تر باشد بیشتر است.

سوء رفتار مردان نسبت به زنان
مقایسه آمار ختنه در کشور‌های مختلف و نقش آن در شیوع سوء رفتار مردان نسبت به زنان که شامل خشونت خانگی، رفتار سرکوبگرانه، منزوی کردن، قتل، تجاوز و ازدواج اجباری می‌شود امکان پذیر است. ده تا از بد‌ترین کشورهای جهان برای زنان افغانستان، جمهوری دمکراتیک کنگو، عراق، نپال، سودان، گواتمالا، مالی، پاکستان، عربستان سعودی و سومالی هستند. هشت تا از این کشور‌ها دارای نرخ ختنه مردان بیش از ۸۰ درصد بوده و دو کشور دیگر دارای نرخ ختنه مردان بین ۲۰ تا ۸۰ درصد هستند.

در ایالات متحده، خشونت خانگی از مهم‌ترین علل آسیب به زنان محسوب می‌شود. هر ۱۵ ثانیه یک مرد یک زن را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهد. اعتماد به نفس پایین مردان می‌تواند یکی از علل بروز این رفتار باشد. مردانی که از اعتماد به نفس پایین تری برخوردار هستند، بیشتر به حسادت در روابط خود مبتلا می‌شوند. حسادت یکی از دلایل بروز خشونت خانگی علیه زنان است. قابل پیش بینی است که اعتماد به نفس پائین در مردان که مرتبط با بالا رفتن خطر خشونت خانگی است، یکی از تاثیرات محتمل ختنه است. این موضوع نیز مستند شده است که در معرض خشونت قرار گرفتن در کودکی با سوء رفتار با همسران در بزرگسالی مرتبط است. اطفال ختنه را همچون یک خشونت تجربه می‌کنند. بطور کلی کسانی که در معرض خشونت قرار گرفته‌اند در کنترل خشم خود مشکل داشته و ممکن است خشونت را به دیگران منتقل کنند.

ارتباط بین آمار ختنه و سوء استفاده نسبت به زنان را می‌توان به اثرات روانی طولانی مدت ختنه در مردان که علاوه بر اعتماد به نفس پایین و خشم، شامل اختلال در ارتباط مادر و کودک، استرس پس از سانحه، ضعف ارتباط با زنان و همدلی پایین می‌شود مربوط دانست. تحقیقات بیشتری در این زمینه مورد نیاز است.

جراحی‌های غیرضروری برروی زنان

بیایید عوامل طولانی مدتی که ختنه می‌تواند بروی تمایل به جراحی پزشکان ختنه کننده بگذارد را بررسی کنیم. برای مثال، زنان در معرض خطرات بیش از حدی برای جراحی‌های غیر ضروری در ایالات متحده قرار دارند. از بین سیزده جراحی‌ و روش‌ که اغلب در آمریکا انجام می‌شود شش تا از بالا‌ترین آن‌ها تنها بر روی زنان صورت می‌گیرد. عمل “اپی زیاتومی” به‌طور معمول بر روی مادرانی که می‌خواهند زایمان طبیعی کنند انجام می‌شود. برخی از زنان مشاهده کرده‌اند این عمل نه تنها سودی ندارد، بله عوارض جانبی هم‌مانند ناقص سازی جنسی زنان در پی دارد. در مثالی دیگر سالانه ۵۶۹۰۰۰ عمل هیسترکتومی (زهدان برداری) در جهان انجام می‌شود که منجر به مرگ و میر بیش از ۶۰۰ زن در سال می‌شود. منتقدان این عمل ادعا می‌کنند که ۹۸ درصد از هیسترکتومی‌ها در جهان غیر ضروری هستند.

آیا ارتباطی بین جراحی‌های غیرضروری بر روی زنان و ختنه مردان وجود دارد؟ تقریبا تمام فرهنگهایی که به‌طور گسترده عمل جراحی غیرضروری جنسی برروی زنان انجام می‌دهند، عمل غیرضروری جنسی روی مردان نیز انجام می‌دهند و این نوع جراحی‌ها را معمولا مردان کنترل می‌کنند. این وضعیت ایالات متحده است. در اروپا که ختنه به‌ندرت انجام می‌شود میزان عمل جراحی غیرضروری زنان نیز بسیار پائین‌تر است. علاوه بر این به نظر می‌رسد که مردان ختنه شده که از ابراز کامل تمایلات جنسی خود عاجز بوده‌اند می‌توانند ناخودآگاه به‌دنبال راهی برای مقابله با لذتهای دیگران بگردند، و در این راه آن‌ها از سنتهای اجتماعی، ترس، جهل یا عمل جراحی جنسی استفاده می‌کنند. با توجه به مکتوبات روان‌شناسی بالینی، چنین رفتارهایی مرتبط با این بی‌اختیاری و وسواس عملی (compulsion) از کسانی که دچار آسیب روحی (traumatized) شده‌اند موجب تکرار آسیب روحی (تروما) در دیگران می‌شود. چنانکه «کارل منینگر» روان‌شناس برجسته گفته است: «آنچه با کودکان انجام می‌شود، آن‌ها با جامعه انجام خواهند داد.» در پایان باید اشاره کرد، یک مطالعه بر روی دلایل اساسی ختنه زنان نشان داد که انگیزه اصلی این عمل روانی و شامل ترس مردان از جنسیت زنان بوده است. یکی از اثرات دراز مدت ختنه مردان ترس از جنسیت زن است.

پرداختن به ختنه مردان می‌تواند به مبارزه با ختنه زنان و دیگر اشکال جراحی‌های غیرضروری جنسی در زنان نیز کمک کند. تحقیق در این رابطه مهم است، زیرا این شیوه منفی صد‌ها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چرا زنان درگیر ختنه مردان هستند

نکات خیلی بیشتری نیز وجود دارند که ما میتوانیم در مورد ختنه مردان بررسی کنیم. آیا عصبانیت بالقوه (potential anger) و خشم مرتبط با ختنه مردان به آمار بالا و منحصر به فرد آمریکا در قتل زنان، تجاوز و خشونت خانگی کمک کرده است؟ ما نمیدانیم. از آنجا که انگیزه مردان و پول، جامعه علمی را بسوی جستجو کردن برای مزایای پنهانی ختنه هدایت میکنند ما احتمالا به این زودی تمام تاثیرات منفی ختنه را نخواهیم فهمید. با این وجود بیش از اندازه کافی برای تردید در این عمل سنتی در حال حاضر شناخته شده (و ناشناخته مانده) است. زنان خصوصا باید تشویق شوند تا در تصمیم برای ختنه پسرانشان درگیر شوند زیرا:

زنان در معرض انگیزه‌های روانی شخصی ناشی از ختنه مردان قرار ندارند تا بخواهند پسرانشان نیز ختنه شوند. (مثال: مرد ممکن است بگوید، من میخواهم پسرمان مانند من شود.)
برخی از زنان تاسف طولانی مدت را تجربه کرده‌اند اگر با ختنه پسرانشان موافقت کرده باشند. (“زخم عمیق گناه”، “بزرگترین اشتباه مادری من”)
زنان اکثر فرم‌های رضایت بیمارستان برای ختنه را امضاء میکنند.
زمانه در حال تغییر است. بیشتر زنان بطور جدی در مورد ختنه فکر می‌کنند، اغلب به مدت طولانی پیش از تولد کودکشان به دنبال منابع مستقل از اطلاعات می‌روند و تسلیم مردانی که می‌خواهند پسرانشان را ختنه کنند نمی‌شوند.

باتوجه به مخالفت روانی مردان با این موضوع و غریزه مادری برای محافظت از نوزادان از آسیب دیدگی، زنان به احتمال زیاد می‌توانند از میان این تعصبات سنتی، حقایق را مشاهده کنند و اقدام درست را انجام دهند. زنان همیشه درگیر آموزش دادن به دیگران بصورت شخصی، از طریق اینترنت و یا از طریق سازمانهای مربوطه هستند. یکی از کسانی که در این باره صحبت می‌کند «ملیسا موریسون» است که ختنه را برای پسرش انتخاب کرد چون «آن کاری بود که تاکنون انجام شده». ملیسا جراحی پسرش را تماشا کرد و حالا عمیقا از تصمیم خود متاسف است. او می‌گوید: «مردم نیازبه دانستن آنچه با کودکانشان انجام می‌دهند دارند. من نمی‌دانستم. من با زنانی که دوست هستم در این رابطه صحبت می‌کنم. من با مادران صحبت می‌کنم. اگر این کار فقط به نجات یک کودک کمک کند برای من با ارزش است.»

نویسنده: دکتر رونالد گلدمن، پژوهشگر روان‌شناسی، مربی و مدیر اجرایی مرکز اطلاعات و منابع ختنه در بوستون (سازمان آموزشی غیر انتفاعی) دکتر گلدمن برای کار در زمینه ختنه در سطح بین المللی شناخته شده است. وی نویسنده کتاب «ختنه: آسیب روانی پنهان» و «تحقیق در خصوص ختنه: جنبه فکری یک یهود» است. او در خصوص جنبه‌های روانی ختنه سخنرانی‌های فراوانی انجام داده، به پدر و مادران و مردان ختنه شده مشاوره می‌دهد و در بیش از دویست مصاحبه با رسانه‌های چاپی شرکت کرده است.



هوشنگ December 2, 2016 12:58 PM

ختنه فاجعه ا ی بزرگ است. اقوام سامی ختنه را رواج دادند که پس از حمله اعراب به ایران بزور در ایرانزمین گسترده شد و سالهاست که یکی از بزرگترین انگیزه هازی گرفتاری ایرانیان شده است سالهاست که دانشمندان و پزشکان از اسیب های ختنه سخن گفته اند. آگاهی رسانی در این باره بسیار اندک انجام شده است اکنون که مردم ا ایران و بویژه جوانان دسته دسته به فرهنگ گرانبهای ایرانی و اندیشه اشو زردشت بزرگ روی آورده اند, اندک اندک آسیب شناسی ختنه گسترده تر خواهد شد و مردم ایران و جهان از این کار پست و زننده رویگردان خواهند بود پس درود بر مردم

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: