آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 آذر ماه 1395 = 02-12 2016

وجود سیصد هزار معلول بیکار در کشور

در حال حاضر 300 هزار معلول، جویای کار هستند و این آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این افراد که شرایط کار کردن را دارند؛ بیکار هستند.

حسین نحوی‌نژاد (معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور) در مورد تجهیزاتی که در اختیار معلولین قرار داده می‌شود به خبرنگار ایلنا گفت: در خصوص تجهیزات معلولین دو اصل را در رأس فعالیت‌ها قرار داده‌ایم: آگاه‌سازی در خصوص تجهیزات معلولین که با معرفی و همچنین برگزاری نمایشگاه‌ها سعی داریم محصولات ایرانی باکیفیت را به معلولین و مسئولان استانی معرفی کنیم تا این قشر با خرید محصولات خارجی متحمل هزینه‌‌ها بیشتر نشوند.

وی افزود: در اصل دوم سعی می‌کنیم تجهیزاتی که در اختیار ما قرار دارد را به دست نیازمندانی که شناسایی شده‌اند؛ برسانیم اما متاسفانه بودجه‌ای که به ما پرداخت می‌کنند با نیازهای ما فاصله زیادی دارد. بودجه ما در سال گذشته 32 میلیارد و در سال جاری 40 میلیارد بوده است اما نیاز واقعی ما 150 میلیارد تومان است که باید در این امر توجه ویژه‌ای به سازمان بهزیستی شود.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: ما سال گذشته 7 استان کشور را هدف‌گذاری کردیم تا تمامی احتیاجات معلولین این مناطق را تحت پوشش قرار دهیم. همچنین رسیدگی به مسائل حاشیه‌نشین‌ها که در کشور رو به افزایش هستند را تحت پوشش داریم. برای کمک به معلولینی که به‌عنوان مهاجر یا آواره از کشورهای همسایه وارد ایران شده‌اند نیز برنامه‌هایی داریم.

نحوی‌نژاد با اشاره به مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولین خاطرنشان کرد: مناسب‌سازی معابر برای تردد معلولین در شهرها جزو مطالبه اصلی معلولین است ولی باتوجه به اینکه ما هر ساله گزارش‌های کاملی برای بهبود وضعیت تردد معلولین به سازمان شهرداری‌ها می‌دهیم؛ متاسفانه رسیدگی ریشه‌ای با این موضوع نمی‌شود. باید توجه داشت که در یک دهه اخیر در برخی شهرها مانند تهران وضعیت مناسب‌سازی معابر بهبود یافته است اما این موضوع باید جدی گرفته شود و هر چه سریع‌تر وضعیت برای تردد معلولین بهتر شود. با توجه به مطالعات ما تنها 30 درصد از اماکن تفریحی، زیارتی و مسافرتی در کشور دارای وضعیت مناسب برای تردد معلولین هستند.

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی در خصوص آمار بیکاران معلولین کشور گفت: سال گذشته توانستیم 15 هزار فرصت شغلی برای معلولین ایجاد کنیم ولی این رقم تاثیر زیادی در بهبود آمار بیکاران نداشت زیرا ما مشکلات زیادی در خصوص بیکاری معلولین داریم. در حال حاضر 300 هزار معلول، جویای کار هستند و این آمار نشان می‌دهد که تعداد زیادی از این افراد که شرایط کار کردن را دارند؛ بیکار هستند. ما در حال حاضر طبق آخرین آمار یک میلیون و 300 هزار معلول در کشور داریم که 35 درصد این آمار را بانوان تشکیل می‌دهند و 65 درصد را آقایان. از این آمار ارائه شده 30 درصد از معلولین مادرزاد هستند و 70 درصد هم بر اثر اتفاقات بعد از تولد معلول شدند که ما برای همه افراد برنامه‌ریزی کرده‌ایم.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: