آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 12 آذر ماه 1395 = 02-12 2016

رشد بیماری خطرناک ایدز در حاشیه مشهد

خبرگزاری هرانا ـ کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت که تخمین زده می‌شود حدود ۴ هزار نفر مبتلا در مشهد حضورداشته باشند که بسیاری از آن‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند.

به گزارش خبرگزاری هرانا به نقل از نبض شهر، علی‌محمد حسین پور، کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد به مناسبت روز جهانی HIV اظهار داشت: “بیماری HIV یا همان ایدز نوعی بیماری نقص سیستم ایمنی بدن به شمار می‌آید و نام ویروس عامل ایجادکننده این بیماری در انسان HIV است”.

وی بابیان اینکه HIV از سه‌راه جنسی، خونی و مادر به جنین یا شیرخوار انتقال میابد، افزود: “تاکنون درمان قطعی برای این بیماری کشف نشده و بهترین راه مقابله با ایدز، پیشگیری از ابتلا و پرهیز از انجام کارهای پرخطر است”.

حسین پور در خصوص راه پیشگیری از بیماری HIV گفت: “پرهیز از تماس جنسی یا تزریق مشترک، پایبندی بر زندگی مشترک و داشتن تنها یک شریک جنسی، استفاده از پوشش محافظ جنسی به‌ویژه در تماس‌های غیرمعمول مقعدی و با افراد متعدد، پایداری در عدم مصرف الکل، مواد مخدر و روان‌گردان مانند شیشه تا میزان قابل‌توجهی از انتقال بیماری ایدز جلوگیری می‌کند”.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: “حدود ۷۳۰ نفر تا این لحظه در مشهد به HIV مثبت آلوده هستند ولی تخمین زده می‌شود حدود ۳ تا ۴ هزار نفر مبتلا در مشهد حضورداشته باشند که بسیاری از آن‌ها از بیماری خود اطلاعی ندارند”.

وی با اشاره به اینکه آمار مبتلایان به HIV مثبت در مشهد و به‌ویژه حاشیه شهرها بیشتر است، یادآور شد: “به دلیل ترس از بیماری، عدم آگاهی افراد و به‌ویژه موارد انتقال جنسی، افراد به ما مراجعه نمی‌کنند و با توجه به اینکه ایدز ۱۰ سال بی علامت است خود افراد مبتلا نیز از بیماری خود اطلاعی ندارند و زمانی به ما مراجعه می‌کنند که این بیماری در فاز حاد قرارگرفته است”.

حسین پور تأکید کرد: “آزمایش تشخیصی HIV رایگان و محرمانه است و توصیه‌شده تمام کسانی که خود را در برابر بیماری قرار داده‌اند، آزمایش تشخیصی HIV دهند که این آزمایش در بسیاری از مراکز سطح شهر مشهد انجام می‌شود ولی مهم‌ترین مرکز در نبش چهارراه راهنمایی واقع‌شده است”.

کارشناس مسئول پیشگیری از ایدز و هپاتیت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در پایان تصریح کرد: “خط مشاوره با شماره تلفن ۰۹۶۸۶ هرروز از ساعت۸ صبح الی ۱۸عصر به‌جز ایام تعطیل پاسخگو شما است”.



homa December 2, 2016 04:55 PM

شیوع ایدز درمشهد از علم الهدای ریشه گرفت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: