آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 13 آذر ماه 1395 = 03-12 2016

اقدام بی سابقه ترامپ در قبال تایوان؛ تنش با چین

رئیس جمهوری منتخب آمریکا در اقدامی بی سابقه و دور از انتظار در تاریخ این کشور با رئیس حکومت تایوان گفتگوی تلفنی کرد، اقدامی که می تواند به تنش در روابط واشنگتن و پکن دامن بزند.

به گزارش پولیتیکو، دونالد ترامپ روز جمعه سیاست سی و هفت ساله آمریکا در قبال تایوان از سال 1979 را نقض کرد.

اقدام دونالد ترامپ در گفتگوی تلفنی با تسای اینگ- ون رئیس حکومت تایوان سبب تنش دیپلماتیک بین واشنگتن و پکن، حتی پیش از ورود رئیس جمهوری منتخب آمریکا به کاخ سفید خواهد شد.

براساس این گزارش، این اقدام که بطور حتم خشم مقامات پکن را در پی خواهد داشت، نخستین نشانه غیرقابل پیش بینی بودن اقدامات ترامپ در زمینه تنظیم روابط آمریکا با سایر کشورهای جهان است.

روابط آمریکا و تایوان همواره مستحکم اما غیررسمی بوده است و این تماس تلفنی که از سوی تیم انتقالی ترامپ نیز تایید شده سوالاتی را در خصوص تغییر در سیاستهای واشنگتن، که می تواند بر روابط آن با پکن تاثیر منفی داشته باشد، مطرح کرده است .

براساس این گزارش، دو طرف در این گفتگوی تلفنی که از سوی سخنگوی رئیس حکومت تایوان نیز تایید شده، به روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی موجود میان تایوان و آمریکا اشاره کردند.

رئیس حکومت تایوان در این گفتگوی تلفنی ابراز امیدواری کرد که روابط دو طرف مستحکمتر و دامنه همکاریهای واشنگتن و تایپه نیز گسترده تر شود .

تسای اینگ- ون همچنین به ترامپ گفته است که امیدوار است آمریکا به تایوان شانس بیشتری برای افزایش مشارکت در مسائل بین المللی دهد.

اقدام ترامپ در واقع انقلاب بزرگی در تاریخ روابط دیپلماتیک آمریکا محسوب خواهد شد. چین، همواره تایوان را که در سال 1949 ساز استقلال از آن کشور را زده، استان جدایی ناپذیر خود می داند.

این در حالی است که آمریکا نیز روابط دیپلماتیک خود را با تایوان در سال 1979 و پس از پذیرفته شدن سیاست چین واحد از سوی جیمی کارتر، رییس جمهوری وقت آمریکا، قطع است.

براساس سیاست چین واحد، آمریکا، چین را یک کشور مستقل می داند و تایوان نیز بخشی از خاک آن کشور تلقی می شود.

تا کنون هیچ رئیس جمهور یا رئیس جمهور منتخبی از آمریکا از سال 1979 اقدام به برقراری روابط دیپلماتیک با تایوان نکرده است و این یک تحول بزرگ در تاریخ سیاسی آن کشور محسوب می شود.

این موضوع که چین را هم شگفت زده و خشمگین کرده است به گسترش تنشها در روابط این کشور با آمریکا منجر خواهد شد .

ند پرایس سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا پس از این گفتگوی تلفنی گفته که هیچ تغییری در سیاست این کشور در خصوص تایوان و چین روی نخواهد داد و امریکا همواره سیاست چین واحد را در پیش خواهد گرفت.

این در حالی است که وانگ ایی وزیر خارجه چین این گفتگوی تلفنی را اقدامی کوچک توصیف کرد و گفت، این حرکت نمی تواند و نباید در سیاست چین واحد تاثیرگذار باشد. گفته شده در اظهارات وزیر خارجه چین، انتقاد جدی از اقدام ترامپ نشده است.

از سوی دیگر پیتر ناوارو مشاور سیاسی ترامپ نیز در مقاله ای با اشاره به اینکه تایوان مستحق حمایت نظامی بیشتر است، بر لزوم در پیش گرفته شدن یک سیاست سخت در قبال چین تاکید کرده است.

کارشناسان معتقدند، بدون شک، گفتگوی تلفنی ترامپ و تسای اینگ- ون می تواند زمینه ساز یک بحران سیاسی بین واشنگتن و پکن شود چرا که چین هیچ گاه این اقدام را دستکم نخواهد گرفت.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: