آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 آذر ماه 1395 = 04-12 2016

ایران؛ جنجال در باره جاسوسی از اسرائیل

رادیو فرانسه: رسانه‌های اسرائیلی اعلام کرده‌اند که یک شرکت وابسته به دولت جمهوری اسلامی ایران، بخشی از سهام یک شرکت آلمانی را که در حال ساخت زیردریایی برای اسرائیل است، خریده است. این موضوع به جنجالی جدید در روابط پرتنش ایران و اسرائیل تبدیل شده است.

بر اساس گزارش رسانه‌های اسرائیلی، شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران که در زمینه سرمایه‌گذاری‌های دولت جمهوری اسلامی در خارج از ایران فعالیت می‌کند، ۴.۵ درصد سهام شرکت آلمانی سیستم‌های دریایی "تیسن‌کروپ" را خریده است.

این در حالی است که اسرائیل به این شرکت سفارش داده که زیردریایی‌هایی را با قابلیت حمل موشک‌های اتمی بسازد.
خبرگزاری فرانسه به نقل از کارشناسان نظامی نوشت که هدف ایران از چنین کاری می‌تواند «مأموریت‌های جاسوسی» یا «حملاتی در زمان جنگ اتمی میان دو کشور» باشد.

مقامات آلمانی تأیید کرده‌اند که شرکت سرمایه‌گذاری‌های خارجی ایران پیشتر ۷ درصد سهام شرکت سیستم‌های دریایی "تیسن‌کروپ" را در اختیار داشته ولی از ماه مه ۲۰۰۳ این میزان به ۵ درصد کاهش یافته است.

اما روزنامه‌های اسرائیلی نسبت به این موضوع اعتراض کرده و روزنامه "یدیعوت آحارونت" روز یکشنبه تیتر زد: «پول اسرائیل، به سود ایرانی‌ها».

یک مقام وزارت دفاع اسرائیل که نامش فاش نشده، در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه از تأیید اطلاعات مبنی بر این که مقامات اسرائیلی در جریان سهم داشتن ایران در این شرکت آلمانی بوده‌اند، خودداری کرد و گفت: «اگر اسرائیل از این ماجرا خبر داشته که سهل‌انگاری کرده و اگر خبر نداشته، این سهل‌انگاری دو برابر است».

قرارداد ساخت ٣ زیردریایی از سوی این شرکت آلمانی برای اسرائیل ۱.۲ میلیارد دلار ارزش دارد. اسرائیل قصد دارد که این ٣ زیردریایی را جایگزین زیردریایی‌های فرسوده خود کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: