آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 آذر ماه 1395 = 04-12 2016

تنش در بند زنان؛ برادران دانشمند در زندان

خبرگزاری هرانا – ظهر روز جاری جمعی از زندانیان بند نسوان (زنان) زندان اوین در اعتراض به ممانعت از ملاقات بین گلرخ ابراهیمی ایرایی و همسرش آرش صادقی دست به تحصن زدند. در پی این اعتراض نهایتا ساعت ۷ شب جاری، این زوج زندانی در دفتر اجرای احکام زندان موفق به ملاقات شدند.

به گزارش خبرگزاری هرانا٬ ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، ساعتی قبل، آرش صادقی و همسرش گلرخ ابراهیمی درپی تحصن و اعتراض زندانیان بند نسوان، موفق به ملاقات شدند.

درحالی که روز جاری آرش صادقی با وضعیت وخیمی در چهل‌ویکمین روز از اعتصاب غذایش به سر می برد٬ زندانیان بند نسوان در اعتراض به ممانعت از ملاقات هفتگی این زوج دست به تحصن زدند.


برادران دانشمند در زندان سنندج

خبرگزاری هرانا – حسین دانشمند و حسن دانشمند در شهریور و آبان ماه سال جاری توسط نیروهای سپاه پاسداران در مریوان و تهران بازداشت شدند. درحالی که این دو برادر در ماه آبان به بند عمومی زندان سنندج منتقل شده اند، حسین دانشمند از خونریزی و درد کلیه شدیدا رنج می برد و از ساده ترین امکانات اولیه درمانی محروم مانده است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، دو برادر به نام حسین دانشمند و دکتر حسن دانشمند که توسط نیروهای اطلاعات سپاه کردستان بازداشت شده بودند، مورخ ۲۰ آبان‌ماه به زندان سنندج انتقال داده شدند.

یک منبع نزدیک به خانواده دانشمند با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “حسین که از زمان بازجویی در قرارگاه شهرام‌فر سپاه سنندج به خونریزی کلیه دچار شده بود، با درد شدید در روزهای اخیر مواجه است اما ماموران زندان از اعزام وی به بیمارستان خودداری می‌کنند.”

این منبع مطلع در ادامه تاکید کرد: “حسین درد غیر قابل تحملی را تجربه می‌کند و هیچ امکان درمانی به جز قرص مسکن در اختیار وی قرار داده نمی‌شود.”
حسین دانشمند، پیله‌ور ۴۱ ساله و حسن دانشمند پزشک ۴۳ ساله، به ترتیب در ۲۶ شهریور و اول آبان ماه ۱۳۹۵ در مریوان و تهران بازداشت و به سنندج منتقل شده بودند.

از اتهامات این دو برادر به دلیل بلاتکلیفی و برگزار نشدن جلسه دادرسی، اطلاع دقیقی در دست نیست.

پیشتر، برادران دانشمند در روز ۲۷ اسفند سال گذشته، در حالی که به مناسبت نوروز به خانه پدری‌شان در بانه رفته بودند، با یورش نیروهای وزارت اطلاعات دستگیر و پس از چند هفته بازجویی، در اواخر اردیبهشت ماه سال جاری به قید وثیقه آزاد شدند. اما مجدداً پس از مدت کوتاهی، نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران، آنان را به اتهام ارتباط با گروه‌های سیاسی کرد دستگیر کردند.

حسن دانشمند متاهل، ساکن تهران و پزشک است. حسین دانشمند نیز به کار پیله‌وری در نواحی مرزی مریوان مشغول بوده و در راستای «اهداف کاری» به کردستان عراق سفر می‌کرد.

گفته میشود، همین امر باعث ایراد اتهام ارتباط با گروه‌های کرد مخالف نظام به او شده است.

پرونده این دو برادر در دادگاه انقلاب سنندج باز است، اما تاکنون دادگاهی برای آنان تشکیل نشده است. آن‌ها از دسترسی به وکیل و خدمات حقوقی محروم بوده‌ و در این مدت تنها یک بار توانسته‌اند با خانواده خود در حضور ماموران ملاقات کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: