آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 14 آذر ماه 1395 = 04-12 2016

جان و مال مردم مازندران در خطر است

چه کسی پاسخگوی غفلت سازمان هواشناسی و خسارات طوفان مازندران است

انتخاب خبر: طوفان سهمگین روز جمعه 12 آذرماه موجب شد خسارت شدیدی به شهرهای استان مازندران وارد شود. براساس اطلاعات خبرنگار انتخاب خبر، طوفان از روز جمعه مورخ 12 شهریور ماه آغاز شد و تاکنون 3 شهرستان و 31 روستا در منطقه در محاصره تندباد شدید قرار گرفته اند.

برپایه این گزارش، سوادکوه(زیراب، بالا زیراب و روستاهای دراسله، تیلم و کریکلا)، نکا(روستاهای: برما، خرم چماز، سنگر، کچپ محله، سوچلما، کفرات، اسماعیل محله، آکرد، فریمک، ولمده، چماز ده و زنگت)، بهشهر(روستاهای: متکازین، وزوار، کالکت، لمرد، سمچول، استارم، پارچ، غلامی، رمدان، کوا، اوارد، نیالا و ولو) از جمله مناطق حادثه دیده هستند.

تاکنون بیش از 358 خانوار و 1611 نفر متأثر از این حادثه شده اند، اما 12 تیم عملیاتی شامل 48 نفر و 12 دستگاه خودروی امدادی همچنان مشغول امدادرسانی به حادثه دیدگان هستند.

به گزارش انتخاب خبر، اما آنچه که در حادثه جمعه گذشته قابل توجه بود باز هم غافلگیری سازمان هواشناسی کشوری در پیش بینی پدیده های جوی بود. پدیده جوی جمعه گذشته به قدری غافلگیرانه بود که حتی ستاد مدیریت بحران استان مازندران در روز تعطیل در مقابل عمل انجام شده قرار گرفت. طوفان تقریباً تمامی شهرهای مازندران را محاصره کرد و آسیب های جانی و مالی فراوانی به بار آورد. تندباد، خسارت‌های زیادی به منازل و واحدهای مسکونی، تأسیسات برق رسانی، آب رسانی وارد کرد و افراد زیادی را بی خانمان کرد.

برخلاف حوادث قبلی که خوشبختانه هیچگونه مصدومیتی گزارش نشد اما حادثه اخیر موجب جراحت و صدمه به بیش از 1000 نفر از مردم منطقه گردید.

یک مقام آگاه محلی در استان مازندران که خواست نامش فاش نشود در رابطه با حوادث پیش آمده درپی طوفان سهمگین جمعه گذشته گفت: طوفان روز جمعه 12 آذرماه خسارات زیادی به منطقه سوادکوه و شهرهای نکا و بهشهر وارد کرد. متأسفانه نزدیک به 1000 نفر از افراد زخمی شده اند، سقف خانه ها ریزش کرده است و ضرر و زیان زیادی به ساکنین وارد شده است.

وی در تشریح عملکرد اداره کل هواشناسی مازندران تصریح کرد: این اداره کل از این حادثه غافل شد و هیچگونه پیش بینی از قبل انجام نداد و در تاریخ های 9/9/95، 10/9/95 و 11/9/95 و حتی یک روز قبل از روز جمعه که این اتفاق افتاد اخطاریه هایی دال بر حوادث ناشی از پدیده جوی غالب صادر نشد.

این منبع آگاه در گفتگو با خبرنگار انتخاب خبر افزود: حتی هواشناسی مازندران پیش بینی روز جمعه را نکرد و فقط به آسمان نیمه ابری و بارش پراکنده در غرب استان اشاره کرد و تنها به کلمه «فقط وزش باد معمولی» اکتفا کرد که چنین پیش بینی ناشیانه باعث شد تا دستگاه های خدمات رسان مانند: ستاد حوادث غیرمترقبه، هلال احمر و سایر دستگاه های استان مازندران غافلگیر شوند.

وی تأکید کرد: این حادثه در روز جمعه گذشته رخ داد و چون این روز تعطیل بوده است حادثه، خسارات زیادی به بار آورده است. اکنون بسیاری از رسانه های استان مازندران مانند روزنامه خبر شمال به حادثه روز جمعه پرداخته اند و اداره کل هواشناسی مازندران به عنوان مقصر حادثه روز جمعه معرفی شده است.

این مقام دولتی آگاه و متخصص پیش بینی وضعیت جوی در مازندران افزود: امروز همچنین رادیو جوان سراسری با مدیرکل هواشناسی استان مازندران مصاحبه کرد که وی متأسفانه پاسخ داده است که رویداد روز جمعه گذشته حاصل بادهای محلی و دالان های محلی بوده است، در صورتیکه این باد یک باد سیستمی بوده است که استان های گیلان، مازندران و گلستان را همزمان درنوردید.

وی تصریح کرد: متأسفانه مدیری که برای هواشناسی مازندران برگزیده شده است هیچگونه تخصص هواشناسی ندارد. او تنها فوق لیسانس یک رشته غیرمرتبط با رشته هواشناسی است.

این کارشناس پیش بینی هواشناسی با بیان اینکه استان مازندران همواره با پدیده های هواشناسی بسیار زیادی روبرو بوده و می باشد، افزود: حال برگزیده شدن فردی فاقد تخصص هواشناسی به عنوان مدیرکل هواشناسی استان مازندران و منطقه شمالی کشور کار را مشکل خواهد کرد. به عنوان نمونه، اکنون طی حادثه جمعه گذشته تقریباً تمام دستگاه های دخیل در مدیریت بحران مازندران غافلگیر شده اند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره آمار خسارات جانی و مالی طوفان جمعه گذشته مازندران اظهار داشت: حادثه الحمدلله کشته نداشت، اما براساس اعلام جمعیت هلال احمر استان مازندران بیش از 1000 نفر مجروح و بی خانمان شده اند و خسارات مالی و جانی زیادی در منطقه به بار آمده است.

این مقام مطلع و آگاه مازندران با بیان اینکه اکنون آسیب دیدگان حادثه مازندران در شرایط دشواری بسر می برند و بی سرپناه هستند، گفت: خبرگزاری های استان و صدا و سیمای مرکزی نیز همچنان در حال پوشش اخبار حادثه طوفان استان مازندران هستند.

این متخصص پیش بینی هواشناسی در بخش دیگری از سخنان خود درباره علت پیش بینی نشدن رخداد جوی جمعه مازندران تصریح کرد: مدیر هواشناسی مازندران ادعا کرده است که پدیده غالب جوی جمعه گذشته توسط رادار هواشناسی شناسایی نشده است، اما مدیری که هیچگونه اطلاعات تخصصی در رابطه با رادار ندارد معلوم نیست چرا در این خصوص اظهارنظر کرده است و اعلام می کند که پدیده هواشناسی غالب جمعه را رادار نشان نداده است. چنین گفته هایی شاید برای مردم عادی و عمومی جامعه عادی باشد اما برای متخصصان هواشناسی غیرقابل قبول و پذیرفتنی نیست.

وی ادامه داد: آنچه مسلم است؛ استفاده از رادار در پدیده هایی مانند باد و طوفان کاربرد دارد، ضمن اینکه طوفان جمعه گذشته باد محلی و منطقه ای نبوده است، بلکه این یک باد سیستمی بوده است که می تواند در روی نقشه های هواشناسی به خوبی مورد بررسی و شناسایی قرار گیرد.

این مقام آگاه دولتی در مازندران در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا مدیرانی در اداره کل هواشناسی مازندران منصوب می شوند که کمترین اطلاعات تخصصی را داشته و اینگونه با جان و مال مردم بازی می کنند، گفت: کارشناسان موجود در اداره کل هواشناسی استان مازندران البته از تخصص لازم بهره مند هستند، اما مدیرکل هواشناسی مازندران متأسفانه فاقد کوچک ترین تخصص هواشناسی است و حتی نمی تواند مجموعه را به درستی مدیریت کند.

وی اضافه کرد: او اخیراً به سمت مدیر کلی هواشناسی مازندران منصوب شده است و طی سه ماه تصدی او این اتفاق افتاده است.

این منبع آگاه محلی تأکید کرد: در استانی مانند مازندران اگر از وقوع چنین بی تدبیری ها و ناکارآمدی ها جلوگیری نشود در آینده باید منتظر اتفاقات خطرناک و بیشمار دیگری بود.

وی تصریح کرد: آنچه مسلم است؛ مازندران یک منطقه بسیار حساسی از نظر هواشناسی و اقلیم شناسی است، بنابراین ان شاءالله امیدوار هستیم که مسئولان استان مازندران و همچنین مسئولان کشوری در وزارت راه و شهرسازی و همچنین سازمان هواشناسی کشوری در مورد روش های مدیریتی اعمال شده بر اداره کل هواشناسی استان مازندران دقت کامل داشته باشند و پیگیر جریان کاری مدیر جدید در هواشناسی مازندران باشند تا در آینده ان شاءالله چنین اتفاقات و انتصاباتی در اداره کل هواشناسی استان مازندران رخ ندهد و جان و مال مردم مازندران بیشتر از این در خطر نباشد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: