آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 15 آذر ماه 1395 = 05-12 2016

شهرداری: آلودگی خاک تهران نگران‌ کننده است

عضو شورای شهر تهران: تمرکز به موضوعات آلودگی هوا و کمبود آب، موضوع بحران خاک در تهران را مورد بی‌توجهی قرار داده است.

همزمان با روز جهانی خاک، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران می‌گوید: آلودگی خاک تهران، مساله بسیار نگران‌کننده‌ای است. روز پنجم دسامبر برابر با پانزدهم آذر ماه روز جهانی خاک نام‌گذاری شده است.

محمد حقانی، رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران، ضمن اشاره به آلودگی آب و هوا در تهران تاکید کرده است: تمرکز به موضوعات آلودگی هوا و کمبود آب، موضوع بحران خاک در تهران را مورد بی‌توجهی قرار داده است.

این عضو شورای شهر تهران در گفتگو با خبرگزاری ایسنا گفت: وجود آلاینده‌های زیانبار همچون فلزات سنگین در محیط‌زیست به‌ویژه در خاک از جمله آثار توسعه بی‌رویه شهرها و دخالت نابخردانه در طبیعت است.

آلاینده‌هایی همچون سرب، نیکل و کروم پس از ورود به خاک و گیاهان، وارد زنجیره غذایی انسان و حیوانات می‌شوند و آثار مخربی بر سلامت جانداران و انسان برجای می‌گذارند.

محمد حقانی با اشاره به نقش دست‌کم هفت منبع عمده در آلودگی خاک تهران، این منابع را «پالایشگاه یک و دو تهران، صنایع آلاینده در اطراف تهران، شریان‌های فرسوده نفت و گازوئیل و مخازن ذخیره آنها، جایگاه‌های عرضه سوخت که منابع فرسوده‌ای دارند، مرکز دفن زباله کهریزک، زمین‌های کشاورزی جنوب تهران و باران‌های اسیدی» ذکر کرد.

زباله‌های کشاورزی، صنعتی شهری و هسته‌ای، کودهای حیوانی و شیمیایی، فضولات کارخانه‌های صنعتی، شیمیایی و پتروشیمی و سموم شیمیایی برای دفع آفات نباتی از جمله مهمترین آلاینده‌های خاک هستند.

پیام دبیرکل سازمان ملل متحد به مناسبت روز جهانی خاک

بان‌کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در پیامی به مناسبت روز جهانی خاک، نسبت به اهمیت حفاظت از این منبع طبیعی تاکید کرد. این مقام ارشد سازمان ملل متحد با بیان اینکه خاک یک منبع محدود است، گفت: خاک، بعنوان یکی از مهمترین اجزا طبیعت با بی‌توجهی در نتیجه فعالیت‌های انسانی در معرض تخریب جدی قرار دارد.

دبیرکل سازمان ملل متحد در پیام خود تاکید کرد: «در جهان مدرن، جایی که در آن جمعیت در حال رشد، شهرها در حال گسترش، آب و هوا در حال تغییر و مواد غذایی بیشتری مورد نیاز است، نیاز به خاک سالم برای اطمینان از فراهم آوردن خدمات اساسی یک مساله ضروری به شمار می‌رود».

بان‌کی مون، ضمن تاکید بر رعایت الگوی جهانی برای بهینه‌‍سازی استفاده از خاک و محافظت از آن در دراز مدت، خاطرنشان کرد: مدیریت پایدار خاک، بر روی پیشرفت در موضوعات در دستور کار تا سال ۲۰۳۰ برای توسعه پایدار و اجراء توافقنامه آب و هوایی پاریس تاثیرگذار خواهد بود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: