آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 21 آذر ماه 1395 = 11-12 2016

تجمع پاسارگاد؛ بازداشت دانشجوی دختر در تهران

خبرگزاری هرانا – محدثه قاسمی دانشجوی ۲۰ ساله رشته تاریخ در دانشگاه خوارزمی و ساکن تهران، با اتهاماتی مرتبط با «روز جهانی کوروش» روز چهارشنبه هفته گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد. از سرنوشت این شهروند تهرانی پس از انتقال به شیراز اطلاعی در دست نیست. وی از زمان بازداشت تا انتقال به شیراز اجازه تماس با خانواده اش نداشته است.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، محدثه قاسمی ۲۰ ساله، ساکن تهران و دانشجوی رشته تاریخ در دانشگاه خوارزمی روز چهارشنبه ۱۷ آذر ۹۵ توسط پلیس امنیت تهران بازداشت شد.

خانم قاسمی پس از دستگیری به مدت یک شب در مکان نامعلومی بازداشت و روز پنج شنبه ۱۹ آذرماه، در دادسرای شهید مقدس اوین توسط بازپرس حسینی با اتهام «تبلیغ علیه نظام» تفهیم اتهام شد و با صدور قرار کفالت ۵۰ میلیون تومانی به بند نسوان زندان اوین منتقل شد.

مورخ شنبه ۲۰ آذر ۹۵، این دانشجوی بازداشت شده مجددا به دادسرای شهید مقدس فراخوانده شد. بازپرس پرونده به وی اطلاع داد چون پرونده «تجمع روز کوروش» در استان فارس رسیدگی می شود، بایستی به مرودشت این استان منتقل شود.

عصر روز شنبه (روز گذشته) محدثه قاسمی ساکن تهران، بدون اینکه به وی فرصت تماس تلفنی برای اطلاع به خانواده اش داده شود به استان فارس منتقل شده است.

مطلعان از وضعیت خانم قاسمی که از زمان بازداشت (چهارشنبه ۱۸ آذر) ارتباطی با خانواده اش نداشته تاکید می کنند که وی “تنها در اینستگرام مطالب تاریخی از کتاب های منتشر شده در ایران می نوشت.”
شایان ذکر است، همایون پناهی شاعر و پژوهشگر فلسفه نیز شهروند دیگری است که در تجمع ۷ آبان به مناسبت روز کوروش در مجموعه میراث فرهنگی پاسارگاد بازداشت و مدتی بعد با اتهامات «تبلیغ علیه نظام، اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت کشور» در جلسه بازپرسی مورخ ۷ آذرماه تفهیم اتهام و تمدید قرار بازداشت شد. علاوه بر وی تعداد دیگری از شهروندان نیز به دلیل شرکت در این تجمع و یا فعالیت فرهنگی مرتبط در شبکه های اجتماعی بازداشت و به اتهاماتی مشابه متهم شده اند اما به دلیل تهدید نهادهای امنیتی عمدتا سکوت اختیار کرده اند.

هرانا پیش از این گزارش داده بود، روز هفتم آبان‌ماه ۹۵، تردد شهروندان در مجموعه میراث فرهنگی پاسارگاد با «محدودیت و تدابیر شدید امنیتی» همراه بود. با این حال، به مناسبت هفتم آبان، با عنوان غیر رسمی «روز جهانی کوروش» خیل کثیری از ایرانیان در کنار آرامگاه وی در مجموعه میراث فرهنگی پاسارگاد گردهم آمدند.

شایان ذکر است، آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید شیعه در قم پس از آن با لحنی تهدیدآمیز با بیان «باز ما زنده، نشسته و تماشاگر هستیم» به برگزاری تجمع روز کوروش در مجموعه میراث فرهنگی پاسارگاد واکنش انتقادی نشان داد و مشارکت کنندگان در این تجمع را «ضد انقلاب» خواند.

پس از موضع گیری این مرجع شیعی، علی صالحی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان فارس از دستگیری «عوامل اصلی هنجار شکنی» در تجمع روز کوروش خبر داد و مدعی شد: “اقدامات این افراد پیش از این از سوی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی مورد رصد قرار گرفته بود.”



آرش آريايى December 12, 2016 03:08 AM

تا كى ما مردم ايران ميخواهيم در برابر حکومتی اشغالگر كه يكبار ديگر و اينبار با دست خودمان كشورمان را به آنها تقديم كرديم سكوت اختيار كنيم تا آنها يكى يكى فرزندان اين آب و خاك را دستگير و زندانى و اعدام كنند ، كى ميخواهيم غيرت ايرانيمان را با يك قيام ملى به آنها نشان دهيم؟؟؟! ! بايد بپذيريم كه سكوت ما ضحاكيان را گستاختر ميكند تا يكى يكيمان را از پا درآورند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: