آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 28 آذر ماه 1395 = 18-12 2016

توقیف زیردریايی؛ واکنش چین به اظهارات ترامپ

پنتاگون (وزارت دفاع آمریکا) از موافقت پکن برای بازگرداندن زیردریایی آمریکا خبر داد. ترامپ روز شنبه در اظهاراتی تند این اقدام چین را دزدی خوانده بود.

در ادامه اظهارنظرهای رئیس جمهور منتخب آمریکا علیه چین، این بار او به خبر توقیف یک زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی توسط چین واکنشی تند نشان داده است.

یک مقام وزارت دفاع آمریکا روز گذشته گفت که چین یک زیردریایی بدون سرنشین آمریکایی را در «دریای جنوبی چین» توقیف کرده است.

مقام پنتاگون گفته این زیردریایی تجسسی مأموریت جمع‌آوری اطلاعات علمی در این آبهای بین‌المللی را داشته است.

دونالد ترامپ در توئیتر شخصی خود نوشت: چین یک زیردریایی بدون سرنشین تحقیقاتی آمریکا را در آبهای بین المللی می دزدد... آن را از آب بیرون کشیده و در اقدامی بی سابقه.... آن را با خودش به چین می برد....

این اظهارنظر تازه ترامپ در حالی مطرح شده که وی اخیرا به دنبال گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور تایوان، درباره لزوم متعهد ماندن آمریکا به سیاست چین واحد تردید ایجاد کرده بود.

سیاست چین واحد، سیاستی است که در آن آمریکا از سال 1979 خود را متعهد دانسته که تایوان را بخشی از سرزمین چین بداند و بر همین اساس گفتگو یا تماس جداگانه و دوجانبه با مقامات این منطقه نداشته باشد.


پنتاگون: موافقت پکن برای بازگرداندن زیردریایی

در حالی که چین واکنش واشنگتن به توقیف زیردریایی آمریکایی را "شلوغ کاری رسانه ای" خواند، پنتاگون از موافقت پکن برای بازگرداندن این زیردریایی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، در پی اقدام چین به توقیف یک فروند زیردریایی بدون سرنشین آمریکا در آبهای دریای چین جنوبی و واکنش اعتراض آمیز آمریکا و بویژه دونالد ترامپ نامزد پیروز انتخابات ریاست جمهوری آن کشور به این حادثه، وزارت امور خارجه چین روز شنبه واکنش های آمریکا را "سفسطه و شلوغ کاری رسانه ای و مطبوعاتی" آمریکا نامید و در عین حال گفت با هرگونه عملیات شناسایی آمریکا در منطقه "به شدت مخالف" است.

این وزارت خانه در بیانیه خود گفت : سفسطه بازی مطبوعاتی و رسانه ای که آمریکا به طور یکجانبه انجام می دهد، ابدا برای حل و فصل سریع این مشکل مناسب و بجا نیست، پکن تصمیم دارد این زیردریایی را به شیوه ای مناسب به آمریکا بازگرداند.

وزارت خارجه چین به جزییات بیشتر در مورد نحوه بازگرداندن زیردریایی به مقامات آمریکایی اشاره ای نکرد.

وزارت دفاع چین همچنین اعلام کرد دلیل توقیف این زیردریایی بدون سرنشین، "ناشناس بودن" آن بوده است. این وزارت خانه افزود: برای پرهیز از هر نوع خطر احتمالی برای کشتی رانی در منطقه، عملیات شناسایی حرفه ای و مسئولانه بر روی این زیردریایی انجام شده است.

سخنگوی پنتاگون ساعتی پیش اعلام کرد: از طریق تماسهای مستقیم با مقامات چین توانستیم به تفاهمی برسیم مبنی بر این که پکن این زیردریایی را به آمریکا باز گرداند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: