آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 6 دی ماه 1395 = 26-12 2016

آمریکا: شکل گیری یک محور شیطانی واقعی

ایسنا: یک اندیشکده آمریکایی در گزارشی تحلیلی درباره روابط ایران و روسیه نوشت: تهران و مسکو بیش از هر زمان دیگری به یکدیگر نزدیک شده‌اند و یک محور واقعی میان این دو کشور در حال شکل‌گیری است.

اندیشکده آمریکن اینترپرایز با اشاره به انتقادات جورج بوش رئیس جمهور پیشین آمریکا که حدود 15 سال قبل گفته بود ایران، کره شمالی و صدام حسین (دیکتاتور مخلوع عراق) بخشی از یک محور شیطانی هستند، نوشت: اگرچه هیچ‌گاه شواهدی به دست نیامد که نشان دهد این سه کشور با یکدیگر همکاری می‌کنند،‌ به نظر می‌آید که اکنون یک محور واقعی میان ایران و روسیه در حال ایجاد شدن است.

تهران و مسکو بیش از هر زمان دیگری در 500 سال گذشته با یکدیگر روابط گرم دارند، با این حال ایرانی‌ها باز هم نسبت به اعتماد به کرملین نگران هستند. هر چند این نگرانی موجب توقف افزایش روابط نظامی دو کشور نشده است و نیروهای ویژه ایران در روسیه در تابستان سال جاری در المپیک ارتش روسیه با یکدیگر رقابت کردند و آموزش دیدند. سپس گزارشاتی از استقرار و استفاده جنگنده‌های روسیه از یک پایگاه هوایی در غرب ایران برای حمله به مواضع شورشیان در سوریه به دست آمد که در طول تاریخ مدرن یک اتفاق نادر به شمار می‌آید و اولین باری بود که ایران به یک ارتش خارجی اجازه استفاده از پایگاه‌هایش را داده بود.

اکنون ایران و روسیه برخلاف تأکیدهای تکراری باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و جان کری وزیر امور خارجه‌اش مبنی بر اینکه روسیه نیروهای خود را از سوریه عقب کشیده است، سراغ نقشه B رفته‌اند. حقیقت این مسأله این است که روسیه پایگاه هوایی که پس از پیشروی‌های اولیه خود در سوریه ساخته بود را حفظ کرده است.

آمریکن اینترپرایز در ادامه گزارش خود آورده است: محورها یک شبه شکل نمی‌گیرند و تنها به دلیل بی‌بصیرتی است که دیگران از وقوع آن شگفت زده می‌شوند و رئیس جمهور اوباما و وزیر امور خارجه‌اش کور بوده‌اند. آنها هرگز نفهمیدند که پشتیبانی روسیه از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بیشتر به دلیل راهبرد این کشور برای تقویت خود و ایران متناسب با آمریکا بوده است تا سیاست‌های کری به عنوان یک دیپلمات.

این اندیشکده در پایان با ادعای اینکه ایران و روسیه از یک پایگاه نظامی مشترک در سوریه استفاده می‌کنند، تأکید کرد که همکاری تهران و مسکو و حضور ترکیه در کنار آنها یکی از چالش‌های بزرگی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور منتخب آمریکا پس از ورودش به کاخ سفید با آن مواجه بوده است.




Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: