آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 دی ماه 1395 = 11-01 2017

انتقاد شدید ترامپ از ادعاهای تازه علیه روسیه

رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا در واکنش به گزارش‌ها در مورد وجود ادعایی در برآورد جامعه اطلاعاتی آمریکا، که روسیه «اطلاعات قابل بهره‌برداری» علیه او دارد، از این موضوع شدیدا انتقاد کرده و آن‌ها را «خبر جعلی» توصیف کرده‌است.

به گزارش رادیو فردا، خبرگزاری‌ها و رسانه‌ها، از جمله رویترز و آسوشیتدپرس، به نقل از مقام یا مقام‌هایی در دولت آمریکا نقل کرده‌اند «روسای جامعه اطلاعاتی ایالات متحده به‌تازگی به رئیس‌جمهوری منتخب آن کشور گفته‌اند گزارش تائیدنشده‌ای وجود دارد که روسیه اطلاعات شخصی و مالیِ قابل بهره‌برداری در مورد دونالد ترامپ در اختیار دارد».

گزارش اولیه در این مورد را شبکه سی‌ان‌ان ارائه کرده بود که به دمکرات‌ها نزدیک است. در آن گزارش گفته شده در دیدار روسای نهادهای اطلاعاتی خلاصه‌ای از این ادعا، در پیوست برآوردهای آن‌ها از «دخالت سایبری روسیه» در کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری قرار داشت. این گزارش‌ در رسانه‌های دیگر مانند فاکس نیز مورد اشاره قرار گرفته‌است. خبرگزاری‌های رویترز و آسوشیتدپرس نیز جداگانه نقل‌قول‌های مقام‌های دولتی آمریکا را منتشر کرده‌اند.

اندکی پس از آن، دونالد ترامپ در واکنش در توئیتر خود گفته است این «خبر جعلی- یک تصفیه حساب کامل سیاسی است». رئیس‌جمهوری منتخب پس از آن نیز گزارشی را در توئیتر خود قرار داده که به انتقاد از انتشار «اخبار جعلی» و بدون منبع در «رسانه‌های دست‌چپی» می‌پردازد و این اقدامات را زیرپا گذاشتن کلیه اصول روزنامه‌نگاری توصیف می‌کند.

رویترز به نقل از یک مقام دولت آمریکا می‌گوید پلیس فدرال آمریکا و دیگر سازمان‌های آمریکایی، در حال انجام تحقیقات در مورد ادعای مطرح‌شده هستند.

رویترز می‌گوید این ادعا در بخشی از گزارش‌هایی بوده که سال گذشته در اختیار دمکرات‌ها و مقام‌های آمریکایی گذاشته شده و از سوی یک مقام امنیتی پیشین بریتانیایی‌ست. البته این ادعا ظاهرا تازگی ندارد، چراکه آسوشیتدپرس می‌گوید برای ماه‌ها در حلقه‌های سیاسی واشینگتن جریان داشت. به گزارش همین خبرگزاری وقتی هری رید نامه‌ای به رئیس اف‌بی‌آی نوشته و خواستار توضیح این نهاد انتظامی در مورد دانسته‌های مربوط به روابط ستاد ترامپ و روسیه شده بود، «از وجود این ادعا باخبر بوده‌است».

جیمز کومی، رئیس پلیس فدرال آمریکا، روز سه‌شنبه گفت تحت هیچ شرایطی حاضر نیست در یک نشست باز در این مورد که آیا سازمان تحت ریاست او در حال انجام تحقیقاتی در مورد «ارتباط» ستاد ترامپ و روسیه، هست یا نیست، سخنی بگوید.

وب سایت رادیو فردا در پایان تاکید کرد: سناتورهای دمکرات خواستار توضیح آقای کومی شده بودند. اما از سوی دیگر سناتور مارکو روبیو، که خود از رقبای ترامپ در رقابت‌های درون‌حزبی جمهوری‌خواهان بود، گفته است اقدامات روسیه، نه برای حمایت از ترامپ، بلکه با هدف ایجاد این تصور در افکار عمومی شهروندان آمریکایی بوده، که «بین سیاستمداران هرج‌ومرج و تفرقه حاکم است و مشروعیت انتخابات محل تردید است».

رویترز به نقل از یک مقام دولت فعلی آمریکا که ۱۰ روز دیگر جای خود را به دولت آقای ترامپ می‌دهد، می‌گوید بازرسان هنوز نتوانسته‌اند صحت ادعا در مورد رابطه مالی یا شخصی بین ترامپ با تاجران روس و یا کسانی که برای نهادهای اطلاعای روسیه کار می‌کنند را تائید کنند. به اضافه این‌که در برخی از این ادعاها، غلط‌هایی نیز وجود دارد. برای نمونه آسوشیتدپرس به «دیکته اشتباه نام بزرگ‌ترین بانک روسیه» اشاره کرده‌است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: