آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 22 دی ماه 1395 = 11-01 2017

اعتراف تکاندهنده درباره صندوق بازنشستگی

صندوق بازنشستگی کشور مفلس فی امان الله است

علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، در جلسۀ علنی امروز مجلس خواستار رفع سریع مشکلات بازنشستگان صنعت فولاد شد و گفت : "آنقدر این پیرمردها جلوی مجلس آمده اند، آدم از روی شان خجالت می کشد." امروز چهارشنبه ۲۲ دی ماه، بار دیگر مستمری بگیران صندوق بازنشستگی صنعت فولاد با حضور در مقابل مجلس شورای اسلامی خواستار دریافت حقوق های معوقه شان شدند.

به گزرارش رادیو فرانسه، به اعتراف مقامات کلیه صندوق های بازنشستگی کشور ورشکسته‌اند و برای پرداخت حقوق اعضای‌شان با مشکلات عدیده روبرو هستند. علی لاریجانی برای رفع مشکلات صندوق بازنشستگی صنعت فولاد خواستار انتقال این صندوق به وزارت کار شد. با این حال، خود علی ربیعی، وزیر کار، پیش از این در مقابل نمایندگان مجلس گفته بود که دولت منابع مالی لازم را برای رفع کسری صندوق های بازنشستگی کشور ندارد و اگر دارای چنین منابعی بود دست کم بدهی ۱٢۰ هزار میلیارد تومانی خود را به صندوق تأمین اجتماعی می پرداخت.

در این میان نمایندۀ ارومیه، نادر قاضی پور، خواستار انتقال صندوق بازنشستگان کارکنان صنعت فولاد به صندوق بازنشستگی کشوری شد. در پاسخ به این پیشنهاد، خود علی لاریجانی گفت : "صندوق بازنشستگی کشوری مفلس فی امان الله است" که به دلیل نبود منابع مالی در تنگنا است و در نتیجه عاقلانه نیست صندوق بازنشستگی صنعت فولاد را زیردست (یا به تعبیر او زیرمجموعه) صندوق بازنشستگی کشور کنیم.

به تازگی سعید لیلاز، اقتصاددان در تهران، با اشاره به تجربۀ فروپاشی اتحاد شوروی خطاب به رهبران ایران هشدار داد که به دلیل وضعیت اسفبار صندوق های بازنشستگی کشور تهدیدی مشابه نظام اسلامی ایران را تهدید می کند.

کامبیر لعل، کارشناس مسائل تأمین اجتماعی، در گفتگو با ایلنا، گفته بود که به استثناء صندوق بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی، سایر صندوق های بازنشستگی کشور ورشکسته‌اند و قادر نیستند مستمری بازنشستگان را بپردازند و به همین دلیل به تهدیدی علیه امنیت نظام اسلامی تبدیل شده اند.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته است که هم اکنون دولت حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح و بخشی از کارمندان دولت را می پردازد، اما، به دلیل کمبود منابع مالی نمی تواند همۀ مشکلات کشور را طی برنامۀ ششم توسعه حل کند.

محمدباقر نوبخت در توصیف درجۀ ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور گفته بود که "در حال حاضر دولت از یک کارمند کسورات بازنشستگی کم می کند تا به هفت بازنشسته مستمری بپردازد."

پیش از این محمود اسلامیان، مدیر عامل صندوق بازنشستگی ایران، قطع ورودی ها یا در واقع بحران بیکاری کشور را مهمترین عامل ورشکستگی صندوق بازنشستگی کشور دانسته و گفته بود : "در حالی که باید به ازای هر ۶ شاغل یک نفر بازنشسته داشته باشیم، در ایران این نسبت کمتر از ۱ است. یعنی به نسبت ۱ میلیون و ۱۰۰ هزار شاغل، ۱ میلیون و ۲۲۶ هزار نفر بازنشسته در کشور وجود دارد و هر سال نیز ۳۰ هزار نفر بر شمار بازنشستگان کشور اضافه می شود. "

حسین عبده تبریزی، اقتصاددان در ایران، نیز بسیار پیش از این هشدار داده بود که بحران بیکاری زندگی میلیون ها مستمری بگیر صندوق‌های بازنشستگی کشور را به خطر انداخته است، آنهم به این دلیل ساده که نرخ بالای بیکاری و نرخ بسیار نازل اشتغال بر وضعیت مالی صندوق های بازنشستگی کشور اثری مخرب گذارده اند.

او پیش بینی کرده بود که به زودی دولت ناگزیر شود برای پیشگیری از شورش‌های نان فقط ۵٠ درصد بودجۀ سالانۀ کشور را صرف پرداخت مستمری بازنشستگان کند و واضح است که چنین «راه حلی» به دلیل کاهش ۸۰ درصدی بهای نفت و دهها هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی امکانپذیر نیست. خود صندوق تأمین اجتماعی که دارای بزرگترین صندوق بازنشستگی کشور است، طی سالهای اخیر ناگزیر بوده برای پرداخت حقوق‌های بازنشستگی دست به استقراض زده و یا اموال خود را به فروش برساند.



zaniar January 11, 2017 06:12 PM

تمام این ها رو اضافه کنید بعلاوه اینکه ریال هر روز بی ارزش تر میشه و تورم افزایش پیدا می کنه یعنی در اثر رکود سنگین اقتصادی نه کار برای جوانان هست ، نه پولی برای جمعیت انبوه بازنشستگان، اما در مقابل قیمت ها بشدت در حال افزایش هستند با این اوصاف
فاتحه رژیم خونده است، کافی است فقط ترامپ اراده اش بر سرنگونی رژیم ملا ها باشه به راحتی مى تونه مخصوصا در زمینه هایی هم که دستش هم بازه، مثل حمایت از تروریسم، موشکی، حقوق بشر، جنایت جنگی در سوریه این رژیم رو تحت تحریم اقتصادی جدید قرار بده و ساقط کنه

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: