آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 25 دی ماه 1395 = 14-01 2017

توقف احداث زیرگذر در تنها اثر ثبت جهانی تهران

پس از گذشت حدود سه ماه از آغاز فعالیت شهرداری تهران برای ایجاد زیرگذر در ابتدای بازار تهران، بالاخره مدیرکل اداره میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌ای به شهردار منطقه ۱۲، درخواست توقف کار تا زمان بررسی نقشه‌ها را داد.

به گزارش ایسنا، بیش از سه ماه قبل شهرداری منطقه ۱۲ تهران، با نصب بنری که نوشته‌های روی آن از ایجاد «زیر گذر در حریم کاخ جهانی گلستان» و بافت تاریخی بازار خبر می‌داد، اقدام به گودبرداری زمین در کنار ایستگاه مترو خط ۱۵ خرداد کرد، آن هم در منطقه‌ای که فاصله‌ی چندانی با دفتر یگان حفاظت اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در خانه امام جمعه در این بافت تاریخی ندارد.

یگانی که بنا به مسئولیت‌اش در یکی از وسیع‌ترین مناطق تاریخی تهران، دست‌کم هر هفته یک‌بار باید گذرش به این منطقه از بافت تاریخی تهران بیفتد، زودتر از این مدت زمان گزارش این گودبرداری را به مسئولان اداره کل تهران نداده بود!

رجبعلی خسروآبادی، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران، روی نامه‌ای که قید «فوری» را به همراه دارد و تاریخ امضایش متعلق به امروز شنبه (۲۵ دی) است را برای عابد ملکی، شهردار منطقه ۱۲ تهران فرستاده و در آن درخواست کرده تا «شهرداری عملیات عمرانی در حریم کاخ گلستان را تا تصمیم پایگاه‌های جهانی متوقف کند».

او در نامه‌ی خود خواسته «تا زمان بررسی نقشه‌های مربوط به این پروژه، از هر گونه عملیات عمرانی در محدوده خودداری شود» و تاکید کرده که «یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران اقدامات تامینی را انجام می‌دهد.»

خسروآبادی درباره‌ی این نامه فقط به نکاتی عمومی اشاره می‌کند: تصمیم‌گیری در خصوص تنها اثر ثبت‌شده جهانی در استان تهران منوط به اعلام نظر معاونت میراث فرهنگی کشور و اداره کل پایگاه‌های جهانی است و استان تهران بر اساس ضوابط از ادامه‌ی فعالیت عمرانی در حریم کاخ گلستان تا اعلام تصمیم نهایی جلوگیری می‌کند.

او می‌گوید: مسئولان شهرداری منطقه ۱۲ قطعا بعد از توقف ساخت وسازهای پروژه سرای دلگشا در منطقه بازار، به حساسیت‌هایی که برای حریم کاخ جهانی گلستان در نظر گرفته شده، آشنا هستند و شرایط کنونی برای توقف عملیات عمرانی در منطقه گلوبندک را اجرا می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران بیان می‌کند: پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران به صورت مستمر بر توقف فعالیت‌های عمرانی تا ابلاغ تصمیم جدید نظارت خواهند داشت.

حدود 10 روز پیش نیز سپیده سیروس‌نیا، معاون اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ایسنا اظهار کرده بود که شهرداری منطقه ۱۲ بدون استعلام و ارائه‌ی نقشه کار خود را آغاز کرده است و اداره کل میراث فرهنگی استان تهران در نامه‌نگاری‌های خود منتظر ارائه‌ی نقشه از سوی شهرداری است!



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: