آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 26 دی ماه 1395 = 15-01 2017

چرا ایرباس وارد شده مرجوعی است؟

در این میان برخی از شرکت ها سفارشاتی را به کارخانجات می دهند و بنا به دلایل مالی یا تغییر استراتژی های خود سفارش خود را تغییر می دهند. که به نظر می رسد این هواپیماها بعد از بازگشت این سفارش به شرکت ایرباس یا از طریق شرکت سفارش دهنده اصلی به ایران ایر، واگذار شده است.

اختصاصی قدس آنلاین- بعد از ورود اولین ایرباس به فرودگاه مهرآباد و ترتیب جشن از سوی وزارت راه و شهرسازی در آشیانه انقلاب این فرودگاه، زمزمه هایی مبنی بر مرجوعی بودن این هواپیما ها از سوی یک شرکت هواپیمایی در اسپانیا به گوش رسید. خبری که تاکنون از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی نه تایید و نه تکذیب شده است. از این رو پایگاه خبری «قدس آنلاین» در گفتگویی با محمود مهران پور عضو هیات مدیره شرکت هواپیمایی نفت ایران و از فعالان صنعت هوایی کشور به بررسی این موضوع پرداخته است. مهران پور در گفتگوی خود با قدس آنلاین می گوید: "به هرحال هواپیما کالایی است که برای خرید آن نیاز به ثبت سفارش بوده و طبیعی است که این هواپیماها به سفارش شرکت ایرانی ساخته نشده باشد. " موضوعی که شائبه مرجوعی بودن این هواپیماها را تقویت می کند. وی در ادامه به نکته دیگری نیز اشاره کرده و تصریح می کند: "اگر می خواستیم این هواپیماها را بر اساس ثبت سفارش خودمان خریداری کنیم حداقل باید سه سال صبر می کردیم. وقتی در عرض کمتر از یکسال اولین هواپیما وارد ایران شده است. طبیعی است که این هواپیماها از سوی شرکت دیگری ثبت سفارش شده باشد. " موضوعی که علاوه بر مرجوعی بودن این هواپیما ها شائبه انتخاباتی بودن ورود این هواپیماها به کشور را نیز تقویت می کند.

مهران پور در ادامه درباره احتمال مرجوعی بودن اولین فروند از ایرباس وارد شده به کشور به خبرنگار قدس آنلاین گفت: در صنعت هوایی واژه "مرجوعی" یک لغت نامفهوم است. در دنیا وقتی شما می خواهید هواپیما خریداری کنید بستگی به نوع و مدل هواپیما حدود ۲ تا ۳ سال قبل باید سفارش داده و در صف نوبت بایستید. وی تصریح کرد: در واقع ساخت هواپیما و کشتی پس از ارائه درخواست آغاز می شود، در حالیکه مشتری کالاهایی مثل خودرو یا اتوبوس کاملا مشخص است.

عضو هیات مدیره شرکت هواپیمایی نفت ایران درباره نحوه خرید این ایرباس ها از سوی ایران بیان داشت: بعضی از این شرکت های هوایی نوبت شان را به شرکت های دیگر می فروشند که این موضوع یک روال کاملا عادی و جاری در صنعت هوایی است. مثلا یک شرکت هوایی تقاضا و سفارش خرید چند فروند هواپیما را داده اما به دلایلی این خرید را انجام نداده یا در ازای دریافت پولی نوبت خود را به شرکت دیگری فروخته است.

این فعال صنعت هوایی خاطرنشان کرد: در این میان برخی از شرکت ها سفارشاتی را به کارخانجات می دهند و بنا به دلایل مالی یا تغییر استراتژی های خود سفارش خود را تغییر می دهند. که به نظر می رسد این هواپیماها بعد از بازگشت این سفارش به شرکت ایرباس یا از طریق شرکت سفارش دهنده اصلی به ایران ایر، واگذار شده است.

مهران پور افزود: من رد نمی کنم که ممکن است ثبت سفارش این هواپیماها برای کشور دیگری باشد و ایران مشتری ابتدایی و سفارش دهنده این هواپیماها نباشد و از نظر من این موضوع کاملا طبیعی است.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: به هر حال ما اگر می خواستیم این هواپیماها را بر اساس ثبت سفارش خودمان خریداری کنیم حداقل باید سه سال صبر می کردیم و طبیعتا وقتی ورود اولین ایرباس به کشور در کمتر از یکسال اتفاق می افتد طبیعی است که برای خرید این هواپیماها از طریق دیگری عمل شده که یکی از این روش ها خرید هواپیماهایی است که شرکت های دیگر سفارش آن را داده اند.



Akbar January 15, 2017 04:18 PM

بوی بخور بخور می اید

گزارش یا اعتراض به این نظر


Ira January 15, 2017 04:49 PM

بعد از کلی التماس " یک هواپیما تحویل می دهند"
سید علی بابا بیخیال
منقل و وافور کجاست


گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: