آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 27 دی ماه 1395 = 16-01 2017

مغزهای پزشکی در تدارک فرار از ایران هستند

به گزارش روزنامه آرمان، «‌چندی پیش رئیس کل سازمان نظام پزشکی کشور آمار خروج پزشکان از کشور را نگران‌کننده و رو به فزونی توصیف کرد. به گفته علیرضا زالی بیشتر پزشکانی که قصد خروج از کشور را دارند، جوان هستند و ۱۵ هزار فارغ‌التحصیل پزشکی داریم که هنوز به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند و ممکن است از کشور خارج شده باشند. فرهنگ اشتباه تخصص‌گرایی در میان مردم باعث شده است موجی از تخصص‌گرایی در میان پزشکان نیز به وجود آید. شاید اگر اهتمام بیشتری به طرح پزشک خانواده می‌شد، مشکلات امروز را نداشتیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی در شانزدهمین کنگره سالانه انجمن متخصصان پوست ایران گفت: سازمان نظام پزشکی برای متقاضیان در راستای وظایف خود، یک گواهی عدم سوء‌پیشینه برای خروج از کشور صادر می‌کند.

زالی با بیان این که صدور این گواهینامه به معنای این است که فرد متقاضی برای مدت طولانی از کشور خارج خواهد شد، اظهار داشت: تا قبل از سال ۹۲ سازمان نظام پزشکی به طور میانگین هفته‌ای یک گواهی صادر می‌کرد ولی در سال ۹۴ تعداد هزار و ۹۸۰ گواهی صادر کردیم که این آمار بسیار نگران‌کننده‌ای است.

رئیس سازمان نظام پزشکی با اشاره به این که عمده متقاضیان دریافت این گواهی پزشکان نسل جوان کشور هستند، بیان کرد: رفتار با جامعه پزشکی طی سال‌های اخیر رفتار خوبی نبوده است و این موضوع، بازتاب و نتیجه رفتارهای ما با جامعه پزشکی است.

زالی تصریح کرد: می‌توان این موضوع را معادل مهاجرت یا فرصت مطالعاتی تلقی کرد ولی وظیفه ما این است زنگ‌های خطر را به صدا درآوریم.

او با ارائه آمار متخصصان پزشکی که به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند، افزود: امروز ۱۵ هزار پزشک فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها داریم که به سازمان نظام پزشکی مراجعه نکرده‌اند و حتی اگر فرض کنیم حدود پنج هزار نفر از این جمعیت ۱۵ هزار نفری، فوت شده یا به کار دیگری مشغول شده باشند، به این معنا است که ۱۰ هزار نفر دیگر ممکن است از کشور خارج شده باشند و این علاوه بر گواهی‌هایی است که در سال ۹۴ صادر کردیم.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی کشور ادامه داد: صحبتی با یکی از روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور داشتم که او در پاسخ به این که اورژانس‌هایشان را چگونه اداره می‌کنند، گفت: نیروی انسانی کافی برای این کار ندارند و از بیرون پزشک می‌آورند.

زالی این پرسش را مطرح کرد که آیا فکر نمی‌کنیم در آینده بسیار نزدیک چه اتفاقی برای حوزه سلامت مردم خواهد افتاد؟

او که عضو هیات بورد جراحی مغز و اعصاب کشور است، عنوان کرد: امسال از هر ۲۵ نفری که در بورد کتبی و شفاهی قبول شدند، سوال کردم که در شرایط فعلی حاضر هستید در دانشگاه، کار دولتی انجام دهید که پاسخ ۲۴ نفر آنها منفی بود.

این متخصص مغز و اعصاب یادآور شد: بیش از یک سال است که پزشکان ما کارانه دریافت نکرده‌اند. مطالبات جامعه پزشکی در این مدت پرداخت نشده است. او از مسئولان کشور درخواست کرد به پزشکان تمام‌وقت در بیمارستان‌های دانشگاهی سر بزنند و ببینند که چه وضعیت بغرنجی دارند، زیرا این افراد ۸ تا ۱۰ ماه است که کارانه نگرفته‌اند و زندگی آنها نمی‌چرخد.

زالی اظهار کرد: با این سازوکار و میزان پرداخت و حجم مطالبات بر زمین‌ مانده، جامعه پزشکی چگونه باید اعتماد کند و به فعالیت در نظام دولتی امیدوار باشد.

رئیس سازمان نظام پزشکی تاکید کرد: ما این نگرانی‌ها را می‌گوییم تا مسئولان کشور در این زمینه چاره‌اندیشی کنند؛ چرا که اختفای این اطلاعات به ضرر نظام سلامت و مصالح عمومی کشور خواهد بود.



اردلان January 16, 2017 11:54 AM

یادم آمد یکی از دوستان به انتقاد از من در همین سایت اعلان داشت که دمکراتهای آمریکایی و کشورهای اروپایی چه نیازی داشتند که در سال ۱۹۷۹ خمینی را علم کنند و انقلاب به راه بیندازند تا حکومت سابق (پهلوی)هم پیمان خود را به زیر بکشند من در جواب به ایشان نوشتم خیلی ساده است بدلیل بقض و کینه از شاه اول جنگ براه انداخته تا مردم را با کشت و کشتار و ویرانی ناشی از جنگ شوکه کنند و بعد با اسارت، زندان، شکنجه و اعدام آنها کمر مردم را شکستند که با طرح و برنامه ریزی دقیق از طریق فراری دادن مغزها توانستند میلیونها نفر از باهوشترین انسانهای جهان را در دامهای بظاهر بزرگ و بهشت گونه خود صید کنند! البته در آخر کار به امید یزدان اکثریت مردم ستم دیده و هوشمند با یک انقلاب راستین در داخل ایران تمامی معادلات اجانب و گماشتگانشان را در ایران به هم خواهند ریخت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: