آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 بهمن ماه 1395 = 20-01 2017

یک نماینده زن مجلس ترکیه دستگیر شد

خانم عایشه آجار نماینده مردم باتمان از حزب مخالف دمکراتیک خلق ها روز جمعه در آنکارا از سوی پلیس دستگیر شد. علت این دستگیری اعلام نشده ولی گمان می رود در ارتباط با حادثه درگیری دیشب بین نمایندگان زن در مجلس ترکیه باشد.

به گزارش ایرنا، آیحان بیلگن سخنگوی حزب دمکراتیک خلق ها (ح.د.پ) از طریق تویتر اعلام کرد، خانم آجار در محل مهمانسرای سندیکای فعالان در بخش آموزشی که در آن اقامت داشت، صبح امروز دستگیر و به مرکز پلیس آنکارا منتقل شده است.
خانم آجار از جمله نمایندگان ترکیه است که مصونیت سیاسی او به همراه شمار زیادی از نمایندگان ح.د.پ و سایر احزاب سیاسی حاضر در مجلس، لغو شده است.
این نماینده زن در حالی دستگیر شده است که دو رهبر ح.د.پ صلاح الدین دمیرتاش و خانم فیگن یوکسک داغ به همراه هشت تن دیگر از نمایندگان این حزب بیش از دو ماه است در زندان بسر می برند.
عصر روز گذشته خانم نازلی آکا نماینده منفرد مجلس ترکیه در مجمع عمومی مجلس ملی این کشور، در حرکتی پیش بینی نشده و در اعتراض به بررسی اصلاح قانون اساسی برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی، خود را با دستبند به تریبون مجلس بست.
این اقدام خانم نازلی آکا در حالی صورت گرفت که نشست رسمی مجلس ترکیه برای دومین روز متوالی جهت بررسی دور دوم اصلاح قانون اساسی در حال شروع بود.
آکا از مخالفان سرسخت دولت آنکارا و مدعی دفاع از رژیم لائیک ترکیه، در حالی که نشست رسمی در حال شروع شدن بود، ناگهان به سوی تریبون مجلس به حرکت در آمد و با دستبند خود را به تریبون بست.
خانم عایشه نور باغچه کاپلی نایب رئیس مجلس ملی بلافاصله بعد از اعلام شروع جلسه، به مدت 45 دقیقه به نشست فاصله داد.
خانم نازلی آکا همچنان به مقاومت خود ادامه داد و به همین علت نایب رئیس مجبور شد یک بار دیگر نشست را تعلیق کند.
با اصرار نماینده به ادامه اعتراض خود و جلوگیری از شروع رسمی جلسه، ناگهان شماری از نمایندگان زن از حزب حاکم عدالت و توسعه(آک) به سوی تریبون رفتند.
در زمان درگیری فیزیکی بین نمایندگان زن از احزاب حاکم، جمهوریخواه خلق و دمکراتیک خلق ها، عملیاتی نیز برای جداسازی نماینده زن معترض از تریبون مجلس صورت گرفت که وی از سوی نمایندگان زن حزب جمهوری خواه خلق به خارج از مجمع عمومی مجلس هدایت شد.
یکی از نمایندگان زن مخالف که با نمایندگان حزب حاکم درگیر شد، خانم عایشه آجار بود.
بررسی دور دوم اصلاح قانون اساسی برای گذار به نظام ریاستی، عصر روز گذشته برای دومین روز ادامه یافت و چهار ماده دیگر رای گیری و به تصویب رسید. قرار است بعداز ظهر امروز جلسه رای گیری ادامه یابد. حزب حاکم در نظر دارد امشب رای گیری تمامی 18 ماده به پایان رسیده و رای گیری روی کلیات طرح انجام شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: