آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 1 بهمن ماه 1395 = 20-01 2017

اهواز آلوده‌ ترین کلانشهر جهان

معرفی اهواز به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر جهان، مقابله با بارگذاری بیش از حد، توسعه حمل و نقل و محدودیت ورود خودرو؛ ازجمله موارد مطرح شده در برنامه سرزمین ما بود.

اهواز آلوده‌ترین کلانشهر جهان/میزان پلاک‌گذاری و ورود خودرو به شهرها را محدود کنیمبه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در صد و دوازدهمین برنامه محیط زیستی "سزمین ما" که دیروز پنج شنبه ساعت 9:30 صبح به مناسبت روز ملی هوای پاک از شبکه یک سیما پخش شد، به کمپین سه شنبه های بدون خودرو و راهکارهای برون رفت از مشکل آلودگی هوا پرداخته شد.

در ابتدای برنامه بختیاری فعال محیط زیست و عضو انجمن مردمی اراک بعنوان صاحب ایده سه شنبه های بدون خودرو اظهار داشت: آلودگی شهر اراک به علت صنعتی بودنش به لحاظ وضعیت آلودگی هوا نسبت به سایر کلان شهرها، بیشتر درگیر آلودگی است، بنابراین در اواسط آذر سال 94 به این فکر افتادم که چگونه تمامی مردم را برای حل مشکل آلودگی هوا دعوتی عمومی کنم که حداقل یک روز را بدون خودرو شخصی بیرون بیایند،از اینرو روز سه شنبه را که وسط هفته است و در این روز شاهد اوج پیک آلودگی هوا هستیم را انتخاب و کمپین سه شنبه های بدون خودرو را از اراک آغاز کردیم.

وی با اشاره به وجود چنین کمپین هایی در دیگر کشورهای جهان درباره دلیل موفق بودن کمپین سه شنبه های بدون خودرو بیان داشت:روز سه شنبه های بدون خودرو را ابتدا از خودم، بعد اطرافیانم شروع کردم ،سپس با همکاری حسن اجتماعی از کمپین قرار سبز، سه شنبه های بدون خودرو را به صفحات فضای مجازی کشاندیم ،در نهایت این موضوع را در فضای واقعی جامعه و شهر اراک به اطلاع عموم مردم اراک رساندیم.

موسس کمپین سه شنبه های بدون خودرو افزود: در حال حاضر یکسال از عمر این پویش می گذرد و تاکنون 182 شهر به آن پیوسته اند.

در این لحظه راضیه ویس کرمی عضو انجمن بلوط که در استدیو حضور داشت، افزود:ما در خرم آباد لرستان همزمان با بختیاری کمپین سه شنبه های بدون خودرو را پیگیری کردیم ،البته روز سه شنبه 28 دی به مناسبت روز ملی هوای پاک همایش دوچرخه سواری را برگزار کردیم.

*هم قدمی کمپین ها با رفع آلودگی صنایع آلاینده

در این لحظه محمد کوشافر عضو هیئت مدیره جمعیت پیام سبز اصفهان روی خط تلفنی برنامه آمده و گفت:اصفهان هم به کمپین سه شنبه های بدون خودرو پیوسته اما علاوه بر پویش نیازمند اقدام و اجرا هستیم ،تصور اینکه با این پویش مشکل آلودگی هوا حل خواهد شد کمی قضاوت عجولانه ای است ،باید فرهنگ سازی زیست محیطی انجام شود ،این پویش خوب است ولی معتقدم در کنارآن نیازمند شاخص و روشهای علمی برای کنترل آلودگی هوا هستیم.

وی ادامه داد: نباید این پویش خدای ناکرده جنبه تبلیغاتی به خود بگیرد و این جنبه بر جنبه زیست محیطی آن غلبه کند.

کوشافر با بیان اینکه ورود مدیران به این کمپین هرچند ممکن است شکل نمایشی باشد ولی به نوعی موفقیت آن محسوب می‌شود، افزود: نباید تمرکز بر این کمپین به حدی برسد که ما را از بهره گیری از سایر روشها غافل کند.

بختیاری موسس کمپین سه شنبه های بدون خودرو در واکنش به سخنان کوشافر تصریح کرد:این کمپین در ابتدا در حد یک حرکت نمادین بود اما بعد با حرکت به سمت مردم و در خواست مطالبه گری از آنها به سوی روشهای دیگری چون ترغیب مردم به منظور خرید اینترنتی ،استفاده از خودرو اشتراکی ،پیاده روی و غیره روی آوردیم.

وی افزود:علاوه بر این نمایندگانی از این کمپین به مدارس و ادارات رفته و از آنها خواستار کمرنگ کردن استفاده از خودروی شخصی شده اند،حتی در خراسان شمال کل کارمندان در روز سه شنبه های بدون خودرو از دوچرخه و وسائل حمل و نقل عمومی استفاده میکنند.

در این لحظه کوشافر از اصفهان مجدد روی خط تلفنی آمده و گفت:علاوه بر تبلیغ باید به دلایل آلودگی هوا یعنی برقراری صنایع و فناوری های آلاینده و بارگذاری بیش از ظرفیت زیستی تمرکز کرد.

وی تاکید کرد: فعالیت های مردمی و اجتماعی باید در کنار سایر روشهای علمی اجرایی شود.

کوشافر به اصلاح شعار امسال هوای پاک پرداخت و گفت: فعلا همه با هم در هوای آلوده هستیم و باید باهم به سوی هوای پاک حرکت کنیم.

*صنعت خودرو و تالاب میقان منبع آلودگی اراک

موسس کمپین سه شنبه های بدون خودرو گفت: با راه اندازی این کمپین و اطلاع رسانی، دوچرخه سواری حدود 10 درصد افزایش یافته است.

وی درباره آلودگی اراک تصریح کرد: طبق گزارش‌های محیط زیست اراک ،52 درصد آلودگی این شهر به صنایع و 48 درصد باقی مانده به خودرو ها و ریزگردهای برخواسته از تالاب میقان مربوط است.

*اهواز آلوده‌ترین کلانشهر جهان

در این لحظه هژیر کیانی نماینده تشکل زیست محیطی خوزستان روی خط زنده تلفنی برنامه آمده و گفت: در رتبه بندی سازمان بهداشت جهانی، اهواز آلوده‌ترین کلانشهر جهان معرفی شده است، البته در سال 91 هم برای نخستین بار اهواز در رتبه‌بندی سازمان بهداشت جهانی نام خود را به ثبت رسانده بود.

وی تصریح کرد: اقدام موثری برای حذف آلاینده های اهواز انجام نشده است ،فعالیت صنعت و نفت و پتروشیمی این بلا را بر سر اهواز و خوزستان آورده است.

نماینده تشکل زیست محیطی خوزستان افزود:درمجاورت یکی از میدان های اهواز مشعلی 15 هزار متر مکعبی به طور شبانه روزی در حال فعالیت است.

کیانی درباره آلودگی ناشی از ریزگزدها، گفت: خشکاندن هورالعظیم توسط شرکت نفت باعث بروز ریزگردهای ناشی ار این امر شده است.

وی با اشاره تحقیقات سازمان بهداشت جهانی و موسسه سرطان کشور که ذرات معلق آلاینده هوا و آلودگی صنعتی را رتبه اول ایجاد سرطان معرفی کرده اند،افزود: آمار رشد سرطان در خوزستان از 233 نفر به بالاتر از 5 هزار نفر رسیده است.

کیانی بیان داشت: طبق بررسی های انجام شده منشاء 50 درصد از آلودگی های هوا به صنعت، نفت و پتروشیمی اختصاص دارد که ما هم معتقدیم ریزگردها در خوزستان سهم برابری با صنعت در ایجاد آلودگی هوا دارد.

وی درباره پویش سه شنبه های بدون خودرو نیز گفت:سه شنبه های بدون خودرو در خوزستان به شکل قابل توجهی آغاز نشده ولی در بهبان شروع کرده ایم.

کیانی درباره مهم‌ترین راهکار مقابله با آلودگی هوا بیان داشت: حذف فلرهای نفتی در اهواز و خوزستان و تخصیص حقابه برای تالاب‌های خشکانده شده توسط شرکت نفت؛مهم‌ترین راهکار مقابله باآلودگی هوا درخوزستان است.

*کاشت 13 هزار هکتار بلوط در بام خرم آباد

ویس کرمی نماینده انجمن مردم نهاد بلوط بان لرستان درباره اقدامات این نهاد مردمی گفت: انجمن مردم نهاد بلوط بان لرستان برای اطفاء حریق جنگل های بلوط در درود و خرم آباد تشکیل شد، در کنار این هدف،انجمن به کاشت بذر و نهال در عرصه های مختلف اقدام کرده ، همچنین با رهنمودهای افشار پدر بلوط ایران در بام خرم آباد که در حال حاضر به مکانی برای تفریح مبدل شده ،حدود 13 هزار هکتار بلوط کاشته ایم.

وی ادامه داد: سمن های لرستان تمام قد محافظ میراث های شهری هم هستند ،احداث باغ گیاه شناسی زاگرس در مجاورت 11 استان زاگرس نشین در نزدیکی دریاچه کیو از دیگر برنامه های انجمن مردم نهاد بلوط بان است .

ویس کرمی افزود: باغ فیض خط قرمز و از مطالبات انجمن است.

*مبلمان غلط شهری وافزایش خودرو تک سرنشین

بختیاری موسس پویش سه شنبه های بدون خودرو گفت:10 الی 15 سال پیش با این همه هجمه خودروهای تک سرنشین مواجه نبودیم،عریض کردن خیابانها ،وارد کردن خودروها، احداث پل های زیرگذر، نبود پیاده راه و پیاده سوار، خطوط دوچرخه سواری و گسترش زیر ساخت های حمل و نقل عمومی باعث شده که مردم تشویق به استفاده از خودروهای شخصی شوند.

*محدویت در پلاک گذاری و ورود خودرو به شهرها

در این لحظه، طراوتی مدیر شبکه مردم نهاد زیست محیطی خراسان رضوی روی خط تلفنی برنامه آمده و گفت: پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو در مشهد هم اجرا می شود ولی در سطح معابر شهری و معابر عمومی چشم‌گیر نیست.

وی ادامه داد:حرکت نمادین بسیار خوبی است و باعث توجه مردم به دوچرخه ونشان نارضایتی مردم نسبت به حمل و نقل عمومی است.

طراوتی تاکید کرد: تا سیستم حمل و نقل عمومی را آماده نکنیم هیچ اتفاقی در کاهش حجم خودروهای شخصی نخواهد افتاد،چرا که در حال حاضر شآن افراد به هنگام استفاده از مترو و اتوبوس به دلیل فشارهای بیش از حد ،عدم دسترسی از طریق این وسائل عمومی به تمامی نقاط و نبود فضایی برای راحت نشستن باعث می شود مردم به سمت استفاده از خودروهای شخصی روی آورند.

مدیر شبکه تشکل مردم نهاد زیست محیطی خراسان رضوی تاکید کرد:باید ارزیابی زیست محیطی از ظرفیت قابل تحمل شهری داشته باشیم ،نباید یک میلیون خودرو کم کیفیت را وارد شهر کنیم،باید میزان پلاک‌گذاری و ورود خودرو به شهرها را محدود کنیم.

*مرکزیت بخشیدن به چند شهر و تشدید آلودگی

بختیاری موسس کمپین سه شنبه های بدون خودرو گفت: مرکزیت بخشیدن به چند شهر ازجمله تهران، اراک، خراسان رضوی، اصفهان، تبریز و غیره باعث شده این استان ها آلوده ترین شهرهای کشور باشند، چرا که تمامی صنایع و مشغله زندگی تنها در حصار این شهرها قرار گرفته است.

وی ادامه داد: خرم آباد و سیستان و بلوچستان از جمله شهرهایی هستند که به پای مرکزیت بخشیدن به شهرهای بزرگ سوخته اند .

بختیاری گفت: سالانه 15 تا 20 درصد به اراک مهاجرت می‌شود .

وی در خصوص مهمترین راهکار برای رفع آلودگی هوا بیان داشت: مشارکت مردم،دولت و مسئولان راهکاری برای برون رفت از معضل آلودگی هوا و بیماری های غیر واگیر ناشی از آن است.

بختیاری در پایان گفت: به طور پایلوت در اراک از موتورسیکلت ها و دوچرخه های برقی استفاده می‎کنند تا آنها را جایگزین موتورهای بنزینی کنند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: