آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 6 بهمن ماه 1395 = 25-01 2017

سوریه؛ مسکو، تهران و آنکارا شکست خوردند؟

پیام پوتین از نشست آستانه در قزاقستان برای ترامپ چه بود؟

«ترکیه، روسیه و ایران در دستیابی به صلح در سوریه شکست خوردند و اکنون نوبت آمریکاست که مداخله کند ...»

به گزارش جام نیـوز، درپی صدور بیانیه مشترک ایران، روسیه و ترکیه در مذاکرات آستانه بدون حضور آمریکا، برخی رسانه های غربی، القای شکست این مذاکرات را کلید زده اند.

درهمین راستا پایگاه آمریکایی بیزنس اینسایدر مدعی شد: ترکیه، روسیه و ایران در دستیابی به صلح در سوریه شکست خوردند و اکنون نوبت آمریکاست که مداخله کند.

بیزنس اینسایدر، این نشست را تلاشی برای نمایش نفوذ روزافزون تهران، مسکو و آنکارا در منطقه و کاهش نفوذ آمریکا دانست آن هم در زمانیکه دولت ترامپ تازه روی کار آمده است.

خبرگزاری رویترز نیز نتایج این نشست برای حل و فصل بحران سوریه را اندک قلمداد کرده است. این رسانه انگلیسی می نویسد: مذاکرات صلح بین نمایندگان دولت سوریه و اپوزیسیون در قزاقستان، اقدام بزرگی برای حامیان بین المللی آن ها بود اما روسیه، ترکیه و ایران به نتایج محدود و ناچیزی در راستای حل بحران شش ساله این کشور دست یافتند.

نیویورک تایمز به انقاد از بیانیه پایانی مذاکرات آستانه پرداخته و آن را مجمل و بدون ارائه راه حل مشخص ارزیابی کرد. این روزنامه آمریکایی نوشت: ایران، روسیه و ترکیه بر اجرای آتش بس در سوریه موافقت کردند اما توضیحی درمورد نحوه اجرای این آتش بس به دست نداده اند.

فایننشال تایمز هم ضمن بیان این ادعا که "تردیدهایی درباره توانایی حفظ آتش بس در سوریه بوجود آمده است" قدرت طرف های درگیر برای ادامه آتش بس را زیر سوال برد.

روزنامه گاردین نیز مدعی شده، روسیه فقط به دنبال راه حلی است که به نام این کشور ثبت شود و پیام مذاکرات سوریه چیزی جز این نمی باشد.

پیام پوتین برای ترامپ چه بود؟

پایگاه اسرائیلی دبکا فایل با انتشار گزارشی تحت عنوان "مسکو اقدام به بیرون راندن ایران از سوریه و بمباران داعش کرده است"، مدعی شده که پوتین برای جلب رضایت ترامپ به دنبال "قطع بال‌های ایران در سوریه" است.

این منبع اطلاعاتی اسرائیل نوشت: ترامپ در سخنرانی روز تحلیف خود وعده داد که تروریسم اسلامی را از روی زمین محو کند. یک روز پس از آن، در حالی که سخنان ترامپ هنوز طنین انداز بود، بمب‌افکن‌های دوربرد روسیه از پایگاه‌های این کشور به پرواز درآمده و مواضع داعش در استان دیرالزور سوریه را هدف گرفتند.

این بمب‌افکن‌ها در حالی که با جت‌های جنگنده روسی پوشش داده می‌شدند، اردوگاه‌های داعش، انبارهای اسلحه و وسایل نقلیه این گروه را نابود کرده و پس از آن به آشیانه بازگشتند.

منابع نظامی و اطلاعاتی دبکا فایل، بمباران سنگین داعش توسط روسیه را پیامی از پوتین به ترامپ دانسته‌اند؛ این اقدام پوتین به‌معنای آن است که او تمایل دارد در تلاشی مشترک با ترامپ، خاورمیانه را از وجود داعش پاک سازد.

پوتین به ترکیه تعهد داده است که در مذاکرات آستانه، قطعنامه‌ای را نهایی سازد که خواستار عقب‌نشینی تمامی شبه‌نظامیان طرفدار ایران از جمله حزب الله، از سوریه شود.

این اقدام با هدف آرام کردن گروه‌های مخالف سوری انجام می‌شود، اما این پیام را برای پرزیدنت ترامپ به‌همراه دارد که مسکو یک شریک نیرومند در مبارزه با داعش است و همچنین آماده است که بال‌های ایران و عوامل نفوذ این کشور در امور سوریه را قطع نماید.




homa January 23, 2017 10:20 AM

بنظرمن وضع اشوب وکشتاردرسوریه حمایت هم جانبه رژیم ازبشاراسد وفرستادن نیروهای نظامی بخصوص سپاه قدس به سوریه که ازسالها قبل بوده هرچند روسیه پدرخوانده رژیم است وکسانیکه نقش وحمایت ازبشاراسد درسوریه داشتن نباید درجلسه قزاقستان شرکت کنند دنیا میداند باید بشاراسد برود واین تصمیم با امریکا و کشورهای عربی حال روسیه مکار هم که هست

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش صیحی January 23, 2017 05:13 PM

جمهوری اسلامی در طی شش سال گذشته میلیاردها دلارثروت ملی ایرانیان را که باید درجهت توسعه کشوردرحوزه های مختلف هزینه میشد را بهمراه ینروهای جنگجو با عنوان مدافعان حرم روانه سوریه نمود تاشاید بتواند هزمونی منحوس خوددر منطقه را توسعه داده وتثبیت نماید حالا با تغییر معادلات واثرگذاری دیگرکشورها، بخصوص روسیه وترکیه درمخمصه ای قرارگرفته که همه بافته هارا درحال رشته شدن میبیند بهمین دلیل ازاین پس تلاش میکند تا با یک استراتژی مخرب نقش خودرا درمسیربرهم زدن هرگونه تلاشی برای مذاکره صلح ادامه بدهد درنهایت مشخص است که خامنه ای وسردارعارف ودیگر سرداران وسردمداران حکومت درآینده ای نه چندان دورخودرا قربانی توافقاتی میبینند که بین آمریکا وروسیه حاصل خواهد شد تلاشی که رویگردانی پوتین بزودی عیان میگردد

گزارش یا اعتراض به این نظر


arzhang January 25, 2017 12:58 PM

زیباترین واقعه ای در آن نشست اتفاق افتاد این فرصت به مخالفان بشار اسد داد که از جنایت و کشتار نامردانه آخوندا ایران و حزب اله و بشار اسد برای مردم دنیا گزارش بدهند که یکی دزدین بیش از ۱۶ هزارهمسرهای این مبارزین هست که در زندان بشار اسد نگاه داشته شده وخدا میدونه پاسداران ایران چه بلایی به مثل زندان کهریزک بر سر این خانمها دارند میارند که اولین خواستار مبارزین سوری ازادی این خانمها از زندان هست

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: