آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 12 بهمن ماه 1395 = 31-01 2017

واکنش هنرمند مردمی به فرمان مهاجرتی ترامپ

اعتراض به ترامپ خوب است؛ به محدودیت‌ها و محرومیت‌ها در ایران خودمان هم حساس باشیم

حسین زمان، هنرمند کشورمان که سال‌هاست از کار و حقوق اجتماعی خود محروم است در یادداشتی با اشاره به واکنش برخی هنرمندان در ایران به فرمان مهاجرتی رئیس جمهور آمریکا نوشته است: ای کاش هنرمندان‌، فرهیختگان‌، روشنفکران و دانشگاهیان نسبت به سلب حقوق‌ها، محدودیت‌ها و محرومیت‌های مملکت خودمان نیز حساس بودند‌.

به گزارش کلمه، او به بهانه‌های ترامپ برای امضای قانون جدیدش اشاره کرده پرسیده اما اتهام ما چیست؟ اتهام محصوران، جعفر پناهی، شجریان و بسیاری دیگر در کشور که از حقوق اولیه اجتماعی و انسانی‌شان محرومند.

حسین زمان در صفحه اینستاگرام خود نوشته است:

به دستور رئیس جمهور آمریکا ورود اتباع هفت کشور مسلمان به آمریکا بطور موقت به تعلیق درآمد. این دستور برای بسیاری از مسلمانان و ایرانیان ظالمانه قلمداد شده است و اکثر ایشان به ترامپ به‌عنوان یک نژادپرست نگاه می‌کنند. عکس‌العمل‌های زیادی در مدت زمانی کوتاه بعد از صدور این فرمان نشان داده شده و در این میان تصمیم ترانه علیدوستی هنرمند خوب کشورمان مبنی بر شرکت نکردن در مراسم اسکار قابل تقدیر است. حداقل پیام خانم علیدوستی بیان اعتراض به دستوری است که از نگاه ما غیرانسانی و غیرعادلانه و مغایر با آزادی است.

اما نگاهی به اطرافمان بیاندازیم. این ممنوعیت‌های ناعادلانه برای ایرانیان در داخل ایران وجود ندارد؟ مگر نه اینکه تعدادی از مردم و هموطنانمان، از اقشار مختلف، از حقوق اولیه خود محرومند؟ مگر نه اینکه در همین مملکت خودمان درها به روی بسیاری از هنرمندان، خبرنگاران، نویسندگان، دانشجویان و… بسته است؟ شاید در این ارتباط بتوانیم به ترامپ بیشتر حق بدهیم. او می‌تواند بگوید من نگران نفوذ تروریسم به کشورم هستم و چون کشورهای اسلامی خطر محسوب می‌شوند لذا می‌خواهم ورودشان را محدود نمایم. اما اتهام ما چیست؟ جعفر پناهی چه خطری برای نظام دارد؟ استاد شجریان چه تهدیدی برای نظام است؟ جرم دانشجویان محروم از تحصیل چیست؟ مدت‌هاست که در همین مملکت خودمان درها را به روی بسیاری از هموطنان‌مان بسته‌اند‌، محصورشان کرده‌اند و از حقوق اولیه و انسانی محرومشان نموده‌اند و ما نظاره‌گر بوده‌ایم‌.

ای کاش هنرمندان‌، فرهیختگان‌، روشنفکران و دانشگاهیان ما همان اندازه که نسبت به منع ورود ایرانیان به آمریکا حساسیت نشان می‌دهند به سلب حقوق هموطنانشان نیز حساس بودند‌. ترانه علیدوستی حضور در اسکار را بهانه‌ای برای اعتراض می‌بیند و تحریم حضورش در اسکار تصمیمی تاثیر‌گذار می‌شود ولی ما در کشور خودمان این همه اجحاف در حق هنرمندان میهن را می‌بینیم و بدون توجه به همه آنها در جشنواره فجر شرکت می‌کنیم‌. گویی هیچ ظلمی نبوده‌، هیچ بی‌عدالتی نبوده‌. ای کاش چشمان‌مان را بشوییم و جور دیگری نگاه کنیم‌. ای کاش تنها به منافع خود نگاه نکنیم و پایمال شدن انسانیت و حقوق از دست رفته بشر نگران‌مان کند و سکوت‌مان را بشکند.



mirzahabib January 31, 2017 02:16 PM

رئیس جمهور یک کشور بنابر دلائلی که نمیدانم تا چه حد با قانون اساسی آن کشور منافات یا هماهنگی دارد،تصمیم گرفته شهروندان چند کشور را از ورود به خاکشان محروم کنه بقول معروف صلاح مملکت خویش خسروان دانند
من در عجبم که چرا بی بی سی و مقامات جمهوری اسلامی اینقدر دارند حرص و جوش میخورند؟ بی بی سی از بین دوهزار نفر تروریستی که میخواستند از فرصت سوئ استفاده کرده و به آن کشور بروند برای مقاصد تروریستی خود،یک دانشجوی مشکوکی را پیدا کرده و آه وناله ی او را در بوق میکند که ای وای دانشجو از زندگیش باز ماند این همه جوان بی آینده در کشور ما وجود دارند بی بی سی باکیش نیست حالا آن یکی خیلی مهم شده که خدا میداند پول از کجا آورده که در دوران دانشجوئی توانسته به سفر هم برود واله ما که توی ایران دانشجو بودیم برای سفر به شهرمان مجبور به صرفه جوئی بودیم با اتوبوس

گزارش یا اعتراض به این نظر


Koroush January 31, 2017 02:59 PM

omid January 31, 2017 04:18 PM

حسین زمان به نکته مهمی اشاره میکند "کاش هنرمندان به سلب حقوق هموطنان خود حساس بودند" ترانه علیدوستی زیاد هم جوگیر نشود اگر ملایان و نوکرانشون ۳۸ سال نمیگفتند مرگ بر آمریکا امروز ایران انقدر بی اعتبار نمیشد کاری که ترامپ میکند برا ملت اش میکند کسانی که نمایند دولت هستند سرجایشان بنشینند و ناراحت آقا زادهاشان نباشند دیگر تاریخ مصرف شما تمام شده !

گزارش یا اعتراض به این نظر


mazda January 31, 2017 05:01 PM

در کشوری که مبنای تشکیلاتش بر ستون دروغ بنا شده است ( آب و برق و اتوبوس مجانی‌ و مقام انسانی‌ شما را بالا میبریم) چه چیزش باید معیار انسانی‌ و کمال داشته باشد، خانم علی‌ دوستی‌ بخاطر شیرین شدنش خیلی‌ مایل نیستند که همدرد لاقل همکارانش باشد بلکه او هم، درد همکارانش شده است، ریس جمهور دروغ می‌گوید که ما آزادترین رسانه‌‌ها ردریم و به آن افتخار هم می‌کنیم،، ریس مجلس دروغ می‌گوید که ایران قبل از حمله وهشیانه به ایران تمدنی نداشته اند ، ریس قوه قضاییه هم که بجای جلوگیری از دزدی و خودش شریر‌ترین دزد است، رهبرش که هم عقل و هم جسم ناقصی دارد،و خدا را شکر که ملت هم در نشگی کامل امامان مرده هستند تا برایشان معجز یی کنند، کار از گله و شکایت گذشته است، وکیل و آژیر دزد صاحب منصبان دزد، آقا زاده‌ها دزد ، بفکر عقیم کردن سقا و کارتن خواب‌ها افتاده ایم، هرچه بخواهی درد است و درد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش صیحی January 31, 2017 06:19 PM

ظرف یکی - دوروزگذشته که فرمان اجرائی ترامپ درمورد موضوعات امنیتی ودقت نظر برروی ورود اتباع هفت کشورخاورمیانه ای وآفریقائی به آمریکا صادرشده، بیش ازهمه کشورهای مشمول این دستورایرانیان به هیاهو پرداخته اند ویک اقدام امنیتی را به هیاهو بدل کرده اند ضمن تائیدموضوعاتی که آقای زمان بدرستی بدان اشاره کرده اند وسئوالاتی که میتواندازهوچیگران پرسید، یک پرسش اساسی دراین میان هست که: مگر در این هفت کشوری که آای ترامپ در فرمان خود نامبرده فقط مسلمانان مورد خطاب قرار گرفته اند؟؟ مگردراین کشورها مسیحی وکلیمی و بودائی وادیان دیگرزندگی نمیکنند؟ اگرهمین حالا یک یمنی یا عراقی یا ایرانی مسیحی با ویزائی که مشمول این مقررات بشود، مرزبانان و مسئولان مبادی ورودی پاسپورتشان مهرمیشودومیگویند بفرمائید؟ فرمان ترامپ یک فرمان عام است

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: