آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 14 بهمن ماه 1395 = 02-02 2017

خطر اجرای حکم اعدام نوجوان ۱۷ ساله

نگام، حقوق بشر – سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای نسبت به خطر اجرای حکم اعدام یک زندانی در لاکان که در نوجوانی مرتکب قتل شده است، هشدار داد.

به گزارش عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای که روز دوشنبه یازده بهمن‌ماه منتشر شده است، اعلام می‌دارد؛ حمید احمدی قرار است روز شنبه ۱۶ بهمن‌ماه در زندان لاکان رشت اعدام شود. این در حالی است که این زندانی در سن ۱۷ سالگی بازداشت و به اعدام محکوم شده است.

سازمان عفو بین الملل در این بیانیه تأکید کرده است که حمید احمدی در زمان بازجویی دسترسی به وکیل نداشته و اعترافات تحت شکنجه از او گرفته شده است.

حمید احمدی، از اهالی شهر سیاهکل، در سن ۱۷ سالگی به اتهام مشارکت در قتل دستگیر شده بود. قوهٔ قضاییه در سال نود و پس از ۴ سال زندانی کردن حمید احمدی و او را به اعدام محکوم کرد.

طبق ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، هرگاه افراد کمتر از هیجده سال، ماهیت جرم انجام‌شده و یا حرمت آن را درک نکنند و یا در رشد و کمال عقل آنان شبهه وجود داشته باشد، به قصاص محکوم نمی‌شوند.

سازمان عفو بین‌الملل ضمن «ناعادلانه خواندن دادگاه وی بدون حضور وکیل» و اشاره به اینکه اعتراف به قتل در حین بازجویی در پلیس آگاهی و زیر شکنجه بوده است، خواستار توقف بلادرنگ این حکم شده است.

سازمان عفو بین‌الملل پیشتر بارها از صدور حکم اعدام در ایران برای افرادی که زیر سن قانونی مرتکب قتل می‌شوند، انتقاد کرده است. ایران این انتقادها را رد می‌کند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: