آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 24 بهمن ماه 1395 = 12-02 2017

سوریه؛ نقشه اردوغان برای پایتخت داعش

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفته است که نیروهای این کشور به همراه شورشیان مخالف دولت سوریه وارد مرکز شهر الباب در شمال سوریه شده‌اند.این شهر در کنترل نیروهای داعش قرار دارد.

به گزارش بی بی سی، جنگجویان مخالف دولت سوریه که از پشتیبانی نیروهای ترکیه برخوردار هستند، در ماه‌های گذشته عملیات گسترده‌ای را علیه داعش برای تصرف شهر الباب آغاز کرده‌اند.

اردوغان گفته است حالا الباب در محاصره نیروهای ما و همچنین ارتش آزاد سوریه قرار دارد و نیروهای داعش شروع به ترک این شهر کرده‌اند.

الباب، آخرین پایگاه داعش در استان حلب به شمار می‌رود.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه گفت که هدف نهایی ترکیه از حمله نظامی به سوریه تنها بازپس‌گیری شهر الباب از داعش نبوده است و عملیات آنها برای پاکسازی یک منطقه مرزی شامل رقه نیز می‌‌شود.

اردوغان طی روزهای آینده برای دیدارهایی رسمی عازم بحرین، قطر و عربستان سعودی است
اردوغان یکشنبه ۲۴ بهمن گفته هدف نهایی، پاکسازی منطقه‌ای به وسعت پنج هزار کیلومتر مربع است.

رئیس‌جمهوری ترکیه این اظهارات را در کنفرانس خبری پیش از سفر رسمی به بحرین، عربستان سعودی و قطر بیان کرد.

چند روز پیش هم گزارش‌هایی از پیشروی نیروهای دولت سوریه در جنوب شهر الباب منتشر شد.

گروه ناظر حقوق بشر سوریه گفته بود که نیروهای سوری توانسته اند تپه "تل عویشیه" را محاصره کرده و به ۹ کیلومتری جنوب شرقی شهر الباب برسند.

این تپه در مجاورت راه ارتباطی الباب و رقه، استانی در همسایگی آن قرار گرفته است.

شهر الباب از موقعیت ویژه‎ای برخوردار است و همواره در طی ۵ سال جنگ سوریه برای طرف‎های درگیر حائز اهمیت بسیاری بوده است.

در حال حاضر پیش روی به سوی رقه از سه جبهه انجام می شود. ترکیه و ارتش آزاد، کردها و نیروهای دولتی سوریه. با توجه به عدم هماهنگی بین این سه گروه این نگرانی وجود دارد که بین آن ها تقابل هایی به وجود آید.

ترکیه مدت‌هاست که از طرح یک "منطقه امن” برای غیرنظامیان در شمال سوریه دفاع می‌کند؛ منطقه‌ای که نیروهای کرد "یگان‌های مدافع خلق” (YPG) و جنگجویان داعش در آن حضور نداشته باشند. در طرح ترکیه این "منطقه‌ امن” نیاز دارد تا با ایجاد یک ناحیه پرواز ممنوع نظارت شود.

اردوغان گفته بود مجدداً بر سر این موضوع با آمریکا و روسیه گفت‌وگو خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهوری آمریکا نیز گفته‌ است که ایجاد منطقه امن در سوریه برای جای‌دادن به پناهندگان در دستور کار او قرار دارد. روسیه نیز از این طرح استقبال کرده‌ است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: