آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 2 اسفند ماه 1395 = 20-02 2017

اسپندگان روز ملی زن در فرهنگ ایرانی خجسته باد

شکوه میرزادگی

اسفندگان یا اسپندگان روزی است که در دوران باستان، روز ادای احترام به زن و سپاس از او شناخته می شد. در این روز مردها هدایایی به زنان می دادند و از یاری و همراهی آن ها سپاسگزاری می کردند.

زن در ایران باستان از نظر اجتماعی قدر و منزلتی والا داشت ( و آنگونه که خانم مری کخ محقق کتیبه های تخت جمشید می گوید) نه تنها به نسبت آن روزگاران حقوقی قابل توجه داشت، بلکه از نظر مذهبی هم مورد احترام بود (و به گفته اوستا )؛ او را منبع مهر و روشنایی می خواندند.

بر سر این که این جشن با تقویم امروز ایرانیان پنجم اسفند است یا 29 بهمن اختلاف نظرهایی هست اما در هر دو حالت می شود گفت که این روزها همزمان است با روز ملی زن در فرهنگ ایرانی.

به امید روزی که زنان ایران بتوانند جایگاه شایسته و واقعی خود را در سرزمین مان بازیابند و چون زنان کشورهای پیشرفته از برابری و آزادی برخوردار شوند.



arzhang February 21, 2017 03:33 AM

دلیل اینکه جهان شیفته فرهنگ ایرانیان باستان بود یکی بخاطر همین فرهنگ اسفندگان هست که نشان از ارزش و جایگاه زن در اجتماع و مساوی بدن با مرد بود در صورتیکه در نقاط مختلف دنیا زن را به چشم کنیزیا کالا جنسی و شهوتی میدیدند و بید اعتراف کرد نقش مادر در پرورش بچه به مراتب مهمتر از مرد هست و خاک عالم بر سر آخوندا که میگویند زن باید کله کدو بماند

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: