آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 3 اسفند ماه 1395 = 21-02 2017

منبع حکومتی: دولتی که آبگوشت هم وارد می کند

گاهی به فهرست کشورهای واردکننده کالاهای عجیب و غریب و اغلب غیرضروری به کشور نشان می‌دهد چین و بعد هم امارات بیشترین سهم را در خروج ارز بویژه در سال‌های سخت تحریم ایران داشته است.

قدس آنلاین - گمرک هر سال از فهرست وارداتی کالاهای غیرضروری، لوکس و در مواردی عجیب به کشور با ارزبری بالا و بعضاً امکان تولید در داخل، رونمایی می‌کند.

واردات ۲۲ هزار و ۹۹۲ کیلو خون انسان و حیوان به ارزش سه میلیون و ۳۰۴ هزار و ۹۹ دلار در پنج ماهه اول سال ۹۴ از چین، آلمان، تایوان، ترکیه، فرانسه، کانادا و هند، لوازم جشن کریسمس از چین به ارزش بیش از ۴۲ هزار دلار در همان مدت، واردات کلاه‌گیس و ریش مصنوعی از چین و امارات، شن و ماسه طبیعی از چین، آلمان، ترکیه و هلند، واردات مانکن از چین، امارات، آلمان، اسپانیا و ترکیه، انواع پوشاک، کفش، جوراب، لباس نوزاد، کاغذ، پاکت نامه، کیسه آلبوم، جعبه، طبل و دهل، لوازم خانگی، واردات چادر مشکی از چین و ژاپن، دندان مصنوعی از تایلند، واکس از ترکیه، شامپوی سریلانکایی و مسواک بلغاری تنها بخشی از این تحفه‌های وارد شده به کشور هستند.

به این فهرست باید واردات۳۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۱۵۴ دلار انواع تیغ و ریش تراش از ۱۸ کشور جهان از جمله آلمان، امارات متحده عربی، ایالات متحده آمریکا، بلژیک، فرانسه، ژاپن، چین و یونان در سال جاری اضافه کرد. همچنین حدود ۲ میلیون و ۴۲۱ هزار و ۲۶۸ دلار انواع سوزن دوزندگی، رفوگری و گلدوزی از آلمان، امارات متحده عربی، ایتالیا، تایوان، ترکیه، جمهوری کره، چین، ژاپن، فرانسه و هند، ۲ میلیون و ۲۱ هزار و ۶۸۴ دلار انواع دگمه پلاستیکی و فلزی، ۲ میلیون و ۲۶۸ هزار و ۱۴۸ دلار انواع آدامس، ۴٣ میلیون دلار کنجد، ۵ میلیون دلار دستکش کارگری، صنعتی، معاینه و نیم دستکش‌های چرم و خرید میمون آزمایشگاهی از ترکیه و چندین تن سس، سوپ و آبگوشت! را در سال جاری اضافه کنیم.

*خروج ارز برای واردات کالاهای عجیب وغریب

نگاهی به فهرست کشورهای واردکننده کالاهای عجیب و غریب و اغلب غیرضروری به کشور نشان می‌دهد چین و بعد هم امارات بیشترین سهم را در خروج ارز بویژه در سال‌های سخت تحریم ایران داشته است. در این بین چین «دوست و برادر» حتی آثار تذهیب (هنر اسلامی ایرانی) و کارت پستال فارسی را هم به مقصد ایران تولید می‌کند. ضمناً خلال چوب کبریت، کلیپس مو، شیشه شربت، پاک کن، شانه، گیره زلف، تیغه کامل برف پاک کن، بادام زمینی در درون غلاف یا پوسته، بادام زمینی پوست کنده و شکسته شده، عکس برگردان، موم زنبور عسل، مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه، کلنگ و پیانو و ... را هم باب سلیقه ایرانی‌ها و برای بازار وطنی ما می‌سازد.

واردات کالاهای عجیب و غریب و رقبای جدی تولید ملی آن هم با کیفیت نازل و ارزبری بالا در شرایطی حتی در پسابرجام به کشور وارد می‌شود که این اقدام، هم در تناقض با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و هم روح حمایت از تولید ملی را بشدت می‌خراشد.

*سیاست درهای باز

متأسفانه و آن‌طور که از شواهد و قراین بر می‌آید دولت هم تنها از دیوار بلندتر کردن دیوار تعرفه‌ای آن برای جلوگیری از واردات این کالاها مدد می‌گیرد؛ شیوه‌ای که به گفته کارشناسان نه تنها مانع ورود این کالاهای غیرضروری به کشور نمی‌شود بلکه قاچاق را افزایش می‌دهد.

به گفته رئیس پیشین مجمع عالی واردات، دولت با این شعار که نمی‌توان درهای کشور را به روی دنیا بست، زمینه واردات کالاهای بی‌کیفیت و غیرضروری را به کشور فراهم آورده که ساخت آن به تکنولوژی خاص و یا تخصص خاصی در تولیدکننده نیاز ندارد. محمدحسین برخوردار به خبرنگار ما می‌گوید: با رفع تحریم‌ها انتظار می رفت که دولت، درآمدهای ارزی را صرف واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید و ماشین‌آلات کند. اما واردات کالاهای عجیب و بی‌کیفیت و یا لوکس حتی با ارز متقاضی و یا دو برابر کردن سود بازرگانی همچنان ادامه دارد و این یعنی حمایت از تولید و صادرات ملی در دید دولت جایگاهی ندارد.

وی بر لزوم هدفمند کردن واردات و مدیریت روند آن تأکید می‌کند و می‌گوید: دولت باید ضمن صنایع مزیت‌دار و دارای ارزش افزوده بالا از تولید داخل در برابر واردات بی‌کیفیت حمایت کند. واقعیت اما این است که تاکنون قوانین کشور به گونه‌ای تنظیم شده که نمی‌توان مانع واردات کالاهای غیرضروری شد مگر اینکه دولت با صدور دستورعمل مشخصی مانع این واردات شود و از ابزار تعرفه‌ای بیش از این بهره نگیرد چرا که حاصل این ابزار، تشدید قاچاق هر نوع کالایی بویژه کالاهای ریز به کشور است.

برخوردار، خاطرنشان می سازد: با افزایش بهره‌وری و کیفیت تولید و تکنولوژی می‌توان جایگزین مناسبی برای بسیاری از این اقلام وارداتی ایجاد کرد. به گفته این فعال اقتصادی تشکل‌های بخش خصوصی و از جمله اتاق نمی‌تواند مانع واردات این کالاها شود چرا که قوانین کشور این اجازه را داده و فقط در مواردی محدودیت قایل شده است. برخوردار، ادامه می‌دهد: هم اکنون کالاهای وارداتی که مشابه داخلی دارند به طور متوسط با تعرفه ۳۰ درصدی به کشور وارد می‌شوند و ارزبری بالایی دارند اما تا زمانی که قوانین تغییر نکند، اوضاع همین است.

*حمایت از تولید داخلی کشک

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هم بر این باور است که واردات کالاهای غیرضروری و عجیب به کشور حاصل سیاست‌های دولت و نبود اراده برای حمایت از تولیدات داخل در برابر رقبای خارجی است. حسن حسینی شاهرودی به خبرنگار ما می‌گوید: حتی با وضع تعرفه‌های بالا باز هم از آن سوی جهان کالای مشابه داخلی به صورت قاچاق و یا رسمی به کشور وارد می‌شود و با قیمت ارزان‌تر از تولیدات داخل به دست مصرف‌کننده می‌رسد که این امر فرایند تولید را با مشکل جدی مواجه می‌کند.

وی ادامه می‌دهد: دولت باید پیشنهاد ممنوعیت واردات این کالاها را به مجلس ارایه کند تا مجلس با وضع قانون جدید بتواند مانع ورود و یا قاچاق این کالاها شود. متأسفانه اما به نظر می‌رسد دولت نگران کاهش درآمد خود از محل واردات است و به همین دلیل مجلس هم نمی‌تواند یک طرفه وارد شود.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: