آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 5 اسفند ماه 1395 = 23-02 2017

افزایش چشمگیر طلاق در جمهوری اسلامی

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از افزایش چشمگیر طلاق طی چند سال اخیر در میان زوجهای ایرانی نام برد.

به گزارش مهر، محمد اسلامی شامگاه چهارشنبه در حاشیه برگزاری نشست آموزشی برنامه ریزی برای کاهش سقط جنین و تبیین علل ادراک شده طلاق در جمع خبرنگاران با اشاره بر لزوم همراهی و همکاری دستگاههای مختلف اجرایی در جهت پایداری بنیان خانواده ها گفت: اگر ما خانواده ای را داشته باشیم که در زوجین یکدیگر را به درستی انتخاب کرده و بتوانند مشکلات احتمالی پس از شروع زندگی مشترک اعم از جر و بحث ها و بگو مگوها را مدیریت کنند و مسیر درستی را پیش ببرند، انتظار می رود که این خانواده، خانواده ای باشد که صمیمیت در آن حاکم باشد و به آن مفهومی که در قرآن به آن اشاره شده زن و شوهر در کنار یکدیگر آرامش یابند و میان آنها یک دوستی و مهربانی به وجود آید و بهترین دوست یکدیگر تلقی شوند.

وی افزود: در زمینه بروز مشکلات در خانواده، مسائل زیادی اعم از مشکلات اقتصادی، اعتیاد، عدم تناسب اخلاقی، عدم تناسب ارزشهایی که زن و شوهر می توانند با هم داشته باشند، اختلافات دینی و مذهبی اثر گذارند اما یکسری از این اختلافات می تواند مربوط به زمینه های سلامت فرد و خانواده باشد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در تمام بررسی ها و تحقیقات به آن اشاره می شود و می تواند در ایجاد صمیمیت در خانواده نقش داشته باشد، موضوع ارتباطات زناشویی و جنسی است.

اسلامی با بیان اینکه جوانهای ما وقتی ازدواج می کنند هیچ آموزشی را در خصوص مدیریت روابط جنسی خود، نحوه برقراری این ارتباطات و حل مشکلات احتمالی بروز کرده در مسائل جنسی و زناشویی را فرا نمی گیرند، تصریح کرد: از آنجاییکه این موضوعات یکی از مهمترین مسائل در بخش سلامت تلقی می شود لذا در معاونت بهداشت وزارت بهداشت به این مسئله به عنوان یک اولویت مهم پرداخته شده ضمن آنکه موضوع یاد شده برای سال ۹۶ نیز جزء اولویتهای ما به شمار می رود.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: قرار است تا در این رابطه آن آموزشهایی را که در آستانه ازدواج در اختیار دختران و پسران می گذاشتیم و مدت آن حدود دو ساعت بود را به ۶ ساعت افزایش دهیم .

اسلامی افزود: در تلاشیم تا ظرف یکی دو ماه آینده حداقل در ۱۰ استان کشور همچون البرز، قم، تهران، اصفهان، فارس که از نظر شاخص اختلافات زندگی و زوجین عدد بالاتری را دارند، کار افزایش ساعات آموزشی را اجرایی کنیم.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از اقدامات در این خصوص آنست که به افراد در آستانه ازدواج که به ما مراجعه و برای انجام عقدشان از ما گواهی می گیرند را یکسری آموزشها را در فاصله عقد تا ازدواجشان در اختیار آنان قرار دهیم که این آموزشها به انتخاب و سلیقه زوجین می تواند حضوری و یا بصورت استفاده از کتاب، سایت اینترنتی و یا فیلم باشد.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت تصریح کرد: قدمی که مهترین قدم تلقی می شود آنکه برای زوجهایی که در کلاس آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند، آموزشهای اولیه را فرا گرفتند اما مشکلاتشان پایدار است، فکر و برنامه ریزی کرده ایم .

اسلامی گفت: سعی داریم تا پس از بررسی، اولویت و دسته بندی مشکلات زندگی مشترک زوجین در جهت مدیریت آنها اقدام کنیم، اگرچه شاید تنوع مشکلات مختلف باشد اما ممکن است ده شاخص سهم بیشتری نسبت به بقیه داشته باشد لذا آنها را به عنوان اولویت انتخاب کردیم و از دو هفته گذشته تاکنون کار آموزش به ارائه دهندگان خدماتمان را آغاز کرده ایم و این اتفاق برای کل کشور می افتد.

وی افزود: ارائه دهندگان خدمات ما، آموزش می بینند تا وقتی دختر و پسری ازدواج کردند و پس ازدواجشان یکسری مشکلات را تجربه کردند با مراجعه به مراکز ما، خدمات آموزشی، مشاوره ای و مهارتهای قابل آموزش را دریافت کنند .

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه استفاده از دارو به عنوان آخرین اولویت ما در این باره است، اظهار کرد: در صورت رفع نشدن مشکلات حادث شده در میان زوجین به اشکال یاد شده، زوجین به سطح بالاتری ارجاع داده می شوند تا با استفاده از مهارتهای تخصصی تر مشکل شان را رفع کنند.

اسلامی تصریح کرد: در زمان حاضر برای هر شهری حداقل یک مرکز وجود دارد که در این مرکز آموزشهای ازدواج ارائه می شود.

وی با شرح اینکه افرادی که در زمان حاضر در این مرکز آموزشها و خدمات را به زوجین ارائه می کنند، به عنوان ارائه دهندگان خدمات ما آموزشها را دریافت و سپس به زوجین در پس از ازدواج ارائه می دهند، گفت: به دلیل آشنایی زوجین با این افراد به دلیل گذراندن ساعات آموزشی لذا ممکن است که این زوجین در صورت بروز مشکل نخستین فردی که به ذهنشان می رسد به آنها کمک کند همین افراد هستند لذا ما برای ارائه آموزشهای پس از ازدواج که در حال عملیاتی کردن آن هستیم از همین ارائه هندگان خدمات مان در مراکز استفاده می کنیم.

معاون فنی دفتر سلامت جمعیت وزارت بهداشت افزود: انتظار می رود با برداشتن این قدم بتوانیم درصد قابل توجهی از مشکلاتی را که بدون اقدامات سنگین قابل رفع است را از پیش پای زوجین برداریم تا آنان بتوانند سالهای خوبی را در کنار یکدیگر به زندگی بپردازند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: