آدرس پست الکترونيک [email protected]









یکشنبه، 8 اسفند ماه 1395 = 26-02 2017

ایران؛ ادامه بازداشت فعالان دانشجويی و مدنی

خبرگزاری هرانا – شامگاه جمعه، سپیده قولیان دانشجوی اهل اهواز در منزل پدری اش در این شهر توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکانی نامعلوم منتقل شد.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، شامگاه جمعه ششم اسفندماه، ماموران امنیتی، سپیده قولیان متولد ۱۳۷۴، دانشجوی ترم چهارم رشته‌ی دامپزشکی در اهواز و ساکن این شهر را در منزل پدری اش بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

یک منبع نزدیک به خانواده قولیان با اعلام این خبر به گزارشگر هرانا گفت: “مامورانی که احتمالا از اطلاعات سپاه پاسداران بودند بعد از بازداشت سپیده به خانواده اش همراه تهدید گفته اند شما لازم نیست اقدامی کنید ما خودمان با شما تماس خواهیم گرفت.”

این منبع مطلع در مورد دلایل احتمالی بازداشت خانم قولیان نیز افزود: “علت بازداشت احتمالا به خاطر فعالیت وی در اینستاگرام و فعالیت های مدنی اش بوده است. اما به خانواده اش چیزی نگفته اند و هنوز خانواده اش از محل نگهداری و وضعیت او خبری نداشته و در نگرانی به سر می برند.”


بازداشت پیام شکیبا دانشجوی کارشناسی ارشد

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، پیام شکیبا دانشجوی کارشناسی ارشد علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی صبح روز چهارشنبه مورخ چهارم اسفندماه پس از خروج از منزل توسط نیروهای امنیتی دستگیر و به مکان نامعلومی منتقل شد.

یک منبع نزدیک به آقای شکیبا به گزارشگر هرانا گفت: “وی که پژوهشگر تاریخ معاصر ایران نیز هست اخیرا از سوی نهادهایی در داخل دانشگاه مورد تهدید قرار گرفته بود.”

لازم به یادآوری است، پیام شکیبا در ماجرای اعتراض دانشجویان به فساد اخلاقی معاونت دانشجویی دانشگاه زنجان در ۱۸تیر سال ۸۷ توسط اداره اطلاعات زنجان بهمراه ۵ تن از هم دانشگاهیان خود دستگیر و پس از ۲ ماه با قید وثیقه آزاد و نهایتا درسال ۸۸ در دادگاه انقلاب زنجان به تحمل ۱ سال حبس تعزیری محکوم شد. اما این حکم در دادگاه تجدید نظر به ۶ ماه حبس تعزیری و ۶ ماه حبس تعلیقی تقلیل یافت.

وی برای اجرای حکم مذکور در سال ۸۹ به زندان رفت و پس از تحمل محکومیت حبس آزاد شد.


بازداشت فرزانه جلالی، فعال حقوق زنان و فعال مدنی

وبسایت‌های حقوق بشری از ایران گزارش می‌دهند که فرزانه جلالی «از سوی نیروهای امنیتی در اداره ثبت اسناد» کرمانشاه بازداشت شده و به مکان نامعلومی منتقل شده است.

وی پیش از این به دلیل فعالیت‌های دانشجویی، با وجود کسب رتبه شش کنکور کارشناسی ارشد از ادامه تحصیل محروم شد.

او پس از آن به فعالیت‌ در حوزه‌های مدنی و حقوق زنان مشغول شد و یکی از فعالان پیگیری حقوق دانش‌آموزان آسیب دیده شین آباد بود.

در آذر ۱۳۹۱ مدرسه دخترانه روستای شین آباد در شهرستان پیرانشهر استان آذربایجان غربی ایران آتش گرفت. در این حادثه ۲۹ دانش‌آموز دختر دچار سوختگی شدند و دو نفر از آن‌ها جان باختند.

با گذشت چهار سال از آن حادثه هنوز دیه کامل آسیب‌دیدگان پرداخت نشده و دختران شین‌آبادی درگیر مراحل درمان خود هستند.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: