آدرس پست الکترونيک [email protected]









چهارشنبه، 18 اسفند ماه 1395 = 08-03 2017

روایتی از باجگیری قالیباف از دستفروشان

روزنامه «وقایع اتفاقیه» نوشت: دیروز، ساکنان خیابان برادران مظفر، جنب چهارراه ولی‌عصر با سروصدای درگیری به خیابان آمدند و شاهد اتفاقی بودند که شاید برای آنها تازه بود اما برای کسانی که در مناطق شلوغ تهران رفت‌وآمد می‌کنند، ماجرایی تکراری است.درگیری دیروز صبح دستفروشان با مأموران شهرداری، حوالی چهارراه ولی‌عصر اتفاق افتاده و چند نفر مجروح هم به جا گذاشته است.

کاسبی دستفروش‌ها در خیابان، غیر‌قانونی است اما آیا مأمورهای شهرداری تا حد ضرب‌وشتم، اجازه برقراری قانون را دارند؟ این سؤالی است که خود دستفروش‌ها هم می‌پرسند اما با زبان خودشان. بهمن که یکی از آنهاست و سرش حین درگیری با مأمورها به جایی خورده و راهی بیمارستان شده، با لهجه غلیظ کردی می‌گوید: «به چه حقی ما را زدند؟ ما در این بیکاری و بدبختی می‌خواهیم پول ببریم سر سفره زن و بچه‌مان. از ایلام کوبیده‌ام، آمده‌ام که بعد از ماه‌ها از شرمندگی زن و بچه‌ام دربیایم و حداقل کامشان در عید شیرین باشد. آن‌وقت مأمورها من را می‌زنند. به چه حقی، دست روی من بلند کردند؟ اگر من شکایت کنم، کسی از من حمایت می‌کند؟»

سرش بخیه خورده اما می‌خواهد به خیابان برگردد. می‌گوید: «۱۲۰ هزار تومان پول بیمارستان شده؛ با این پول می‌توانستم یک چیزی برای دخترهایم بخرم. به‌خدا ما اینجا یک وعده غذای درست‌وحسابی نمی‌خوریم؛ شب‌ها توی کارگاه می‌خوابیم تا هرچقدر می‌توانیم، پس‌انداز کنیم؛ آن‌وقت شهرداری از ما پنج میلیون پول می‌خواهد. ما با این پول، ۱۰ ماه زندگی می‌کنیم. از کجا بیاوریم بدهیم به شهرداری.»

او ادامه می‌دهد: «دو سال است که بیکارم؛ خیلی از همشهری‌هایم هم بیکار هستند. مگر ما بدمان می‌آید در شهر خودمان کار کنیم و این‌همه راه نیاییم تا تهران اما چه‌کار کنیم. کسی که برای ما کاری نمی‌کند وقتی هم که شب عید، فرصتی پیش می‌آید که یک چیزی در بیاوریم و چند ماه بخوریم، مأمورها این بلا را سرمان می‌آورند.»



اردلان March 8, 2017 01:30 PM

بهترین روش به هنگام یورش مامورین مزدور و تازه استخدام شده در شهرداری تهران و دیگر شهرها به دستفروشان شرافتمند ایستادن، نترسیدن و جمع شدن اکثریت مردم عبوری حاشیه خیابانها به دور آنها و پس از آن اعتراض به روشهای مختلف مردم بطور حتم سبب عقب نشینی این مزدوران را در آن هنگام بدنبال خواهد داشت!برای مثال پشتیبانی همه جانبه از دستفروشان و درگیری تنی چند از مسافرین مترو سبب شد که دیگر مامورین مترو نتوانند مانع کسب دستفروشان در داخل کابینهای متروی تهران و قطارهای کرج گردند! حمایت مردم از یکدیگر در چنین مواقعی موجب تقویت روحی روانی در جامعه خواهد شد اما در مقابل سبب دلسردی و عقب نشینی حکومت را هم بدنبال خواهد داشت!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: