آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 27 اسفند ماه 1395 = 17-03 2017

ایران؛ دخترم یک نابغه است، اعدام حقش نیست

خبرگزاری هرانا – مادر مرجان داوری محقق و مترجم محکوم به اعدام به هرانا گفت “دخترش قرار بود تبرئه شود اما نمی‌داند در این میان چه اتفاقی افتاد”. وی ضمن شرح فرازهایی از موقعیت مرجان ابراز امیدواری کرد این حکم در دیوانعالی کشور مورد تجدیدنظر قرار گیرد. مرجان داوری ۵۰ ساله در اوایل بهمن ماه، به اعدام محکوم شده است. یکی از اتهامات خانم داوری عضویت در جنبش نوپدید عرفانی “اکنکار” است.

مادر مرجان داوری محقق و مترجم محکوم به اعدام در گفتگو با خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، گفت: “قاضی صلواتی من و پدرش را خواست و گفت مرجان مترجم و محقق است، رنج‌نامه بنویسد. مرجان قرار بود تبرئه شود. نباید این اعدام برای مرجان نوشته می شد من نمی‌دانم این وسط چه اتفاقی افتاد که یک دفعه ورق برگشت.”

خانم داوری در ادامه سخنان خود با گزارشگر هرانا با تاکید بر اینکه خانواده ای فرهنگی هستند، در مورد صدور حکم اعدام خاطرنشان کرد: “برایم علامت تعجب است. چرا؟ مرجان یک نابغه است. نویسنده و مترجم است. می توانند از وجودش بسیار استفاده کنند. به آقای صلوتی گفتم نگذارید هرز برود. اما از زندان اوین به زندان قرچک فرستاده شد. به عنوان یک مادر می سوزم. امیدوارم دیوانعالی کشور در این حکم تجدیدنظر کند. نه فقط بچه من، بچه های دیگر هم روی چهارپایه نروند.”

لازم به یادآوری است، پیشتر این خبرگزاری اعلام کرد، مرجان داوری همزمان با انتقال از بند نسوان زندان اوین به ندامتگاه شهرری (زندان زنان قرچک) در اوایل بهمن ماه، به اعدام محکوم شده است.

پیش تر یکی از وکلای خانم داوری به این خبرگزاری تاکید کرد که این حکم مورد اعتراض قرار گرفته ولی هنوز در دیوانعالی کشور تعیین شعبه نشده است.

یک منبع آکاه در مورد اتهامات و چگونگی صدور حکم اعدام به هرانا گفته بود: “از جمله اتهاماتی که در پرونده بود می توان به رابطه نامشروع، اجتماع و تبانی علیه نظام، عضویت در جنبش نوپدید عرفانی اکنکار به دلیل ترجمه کتاب هایی که انجام داده بود اشاره کرد. صدور حکم اعدام نیز بر اساس همین موارد و ذیل اتهام افساد فی الارض توسط قاضی صلواتی صادر شده است. جلسات دادگاه در روزهای ۲۵، ۲۶ و ۲۷ مهر ۹۵ و نیز ۲۱ و ۲۲ آذرماه ۹۵ در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی تشکیل شده بود.”

مرجان داوری محقق و مترجم ۵۰ ساله، در تاریخ دوم مهرماه ۹۴ با تعطیلی و بازداشت مسئولان موسسه راه معرفت، بازداشت شد.

لازم به ذکر است کریم زرگر، دیگر هم پرونده خانم داوری نیز به اعدام محکوم شده است که در گزارشات مستقلی به شرح آن پرداخته خواهد شد.
در رابطه با خانم داوری لازم به یادآوری است این زندانی در ۴ اردیبهشت ۱۳۴۵ در تهران متولد شده است.

خانم داوری تحصیلات ابتدایی را در انگلستان و در بازگشت به ایران، در مدرسه بین المللی تیزهوشان پارتیان به اتمام رساند. در سیزده سالگی موفق به اخذ دیپلم ترجمه زبان انگلیسی شد. تحصیلات دانشگاهی را با رتبه دو رقمی وارد دانشگاه هنر الزهرا در رشته گرافیک و نقاشی و همچنین تحقیق و ترجمه در زمینه علوم باطنی و هستی شناسی مشرق و مغرب زمین ادامه داد.

از جمله آثار ترجمه منتشر شده خانم داوری می‌توان به «پنجه زمان اثر پال توئیچل ، جوینده اثر فیل موریمیتسو ، تمرینات معنوی اک اثر هارولد کلمپ» اشاره کرد.

وی سال ها به طور متمرکز بر مطالعه و ترجمه علوم باطنی و علوم الهی و اشراقیون پرداخته و به عنوان یکی از محققان موسسه مطالعات و تحقیقات متافیزیک راه معرفت همکاری داشته است. در سال ۸۹ اقدام به ترجمه آثار نویسندگان مکاتب فکری اشراقیون در سرتاسر جهان و گرد آوری و تدوین مجموعه ای در این زمینه نموده بود.

اکنکار (به انگلیسی: eckankar) جنبش معنوی جدیدی است که در ۱۹۶۵ در ایالات متحده بنیان گذاشته شد. این جنبش ادعا می کند با ممارست معنوی ممارست کنندگان را به تجربه آنچه پیروانش «نور و صوت الهی» می‌نامند، قادر می‌سازد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: