آدرس پست الکترونيک [email protected]









دوشنبه، 23 اسفند ماه 1395 = 13-03 2017

کتیبه شاپور یکم را منفجر و تخریب کردند؛ عکس

منفجر کردن کتیبه شاپور یکم به بهانه یافتن گنج

کتیبه شاپور یکم در تنگه براق که به دو خط و زبان پهلوی و پارتی (اشکانی) به شرح تیراندازی شاپور در این تنگه می‌پردازد در معرض نابودی قرار گرفته است. (عکس زیر)

به گزارش تسنیم، فرهاد صولت - پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی پژوهشکده زبان شناسی، متون و کتیبه‌ها در نشست تخصصی زبان شناسی با بیان اینکه کتیبه شاپور یکم در تنگ براق در سال 1335 کشف شده است، اظهار داشت: این سنگ نبشته به دو خط و زبان پهلوی و پارتی (اشکانی) نوشته شده و محتوای آن شرح تیراندازی شاپور در این تنگه است که از نظر نگارش و مضمون بسیار شبیه کتیبه شاپور در حاجی آباد فارس است.

وی با اشاره به اینکه در سالهای اخیر گزارش‌های نگران کننده‌ای از وضعیت وخیم این کتیبه منتشر شده است، عنوان کرد: برای بررسی نزدیک از اثر و تهیه گزارش از چگونگی اوضاع فعلی کتیبه کارشناسانی به محل اعزام شدند.

صولت با توصیف وضعیت کتیبه گفت: هیچگونه علائم راهنما و حفاظتی در اطراف آن وجود نداشت و اطراف سنگ حاوی کتیبه مملو از زباله بود و نشانه‌هایی از حفاری‌های غیر مجاز دیده می‌شد.

وی افزود: پیش تر، گزارش‌هایی مبنی بر اقدام به تخریب کتیبه منتشر شده بود که با صدماتی که در گوشه‌های سنگ نبشته مشاهده شد این گزارش‌ها مورد تأیید قرار گرفت.

صولت با اشاره به ثبت این سنگ نبشته در تاریخ 23 مهر 1376 با شماره ثبت 1929 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران افزود: با این حال ظاهراً در بین سالهای 87-86 افرادی به بهانه یافتن گنج، قسمت پایین سنگ نبشته‌ را منفجر کردند که خوشبختانه آسیب زیادی به آن وارد نشده اما با بازدیدی که از آن داشتیم و گفته‌های ساکنان محلی خطرات مشابه این اثر را تهدید خواهد کرد.

تنگ براق ناحیه ای کوهستانی در شمال غربی استان فارس و در کنار روستایی به همین نام از توابع بخش سده شهرستان اقلید است.

ایران پرس نیوز




آریا March 13, 2017 07:50 AM

ایران دربند آزادی میخاهد رهایی
تا از ویرانی گذر کرده به آبادی رسد

گزارش یا اعتراض به این نظر


Ira March 13, 2017 08:11 AM

تاریخ ما را ترسوترین مردم تاریخ ایران ثبت خواهد کرد

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرش - صبحی March 13, 2017 08:43 AM

بعنوان یک ایرانی که عاشق آثای باستانی ونیاکانی سرزمینم میباشم وهر خبری از این دست مثل دشنه دشمن در قلبم فرو میرود، به آقای خامنه ای وهمه ملایان ضد ایرانی وسرداران چپاولگر سپاه که در اینگونه اقدامات مستقیم وغیر میتقیم دست دارند اعلام میکنم، مباد که در فردای ایران ودر فردای پسا جمهوری اسلامی در مقابل تخریب امام زاده های قلابی وبی هویت اهو فغان سر بدهید شما دارید بذر دشمنی با میراث تاریخی این سرزمین را میکارید بطور قطع باید در انتظار واکنش بخشی از مردم باشید که با دارید به همه میراث تاریخی آنها تجاوز میکنید وآنهخا را تخریب مینمائید

گزارش یا اعتراض به این نظر


آرین March 13, 2017 01:50 PM

به عنوان یک ایرانی گریه ام می گیرد وقتی می خوانم که
آثار باستانی که نشان دهنده هویت ایرانی بودن ماست نابود می شوند
همه چیز در ایران در حال نابودی است۰ جوانان بیکار همان لیسانس ها و
فوق لیسانس ها که در حال پیر شدن هستند بدون اینکه از نیروی خلاق
آنها استفاده شود در آمدهای کشور (پول گاز و نفت) به غارت می رود۰
جنگل ها ورودها دریاچه وخاک کشور همه از بین می روند۰ دیگر چه چیزی
از کشورمان می ماند که دلمان را به آن خوش کنیم۰ در فیزیک خوانده ایم
که جهان بسوی حداکثر بی نظمی است۰ حالا می شود گفت که ایران به
سوی رفتن به سوی حداکثر نابودی است۰
چه باید بکنیم؟؟؟؟؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار March 13, 2017 02:22 PM

آمریکا از ۴ جولای ۱۷۷۶ بعنوان یک کشور واحد تا به امروز دویست و چهل سال عمر دارد * آمریکا با دویست و چهل سال تاریخ به اندازه دو هزار و چهار صد سال برای ملت خود عتیقه‌‌ تاریخی‌ درست کرده * هر شخصیت آمریکایی‌ از رئیس جمهور گرفته تا شاعر و نویسنده و دانشمند اگر دستش به یک خود نویس خورده باشد آمریکایی‌‌ها نام آن خودنویس را عتیقه‌‌ گذاشته اند و حتی لباس‌های آن شخص را نگاه داشته و محل سکونت آن افراد را به عنوان یادگار تاریخی‌ حفظ کرده اند *

چرا؟ برای اینکه هویت و شناسنامه داشتن برای یک ملت حکم ماندگاری و حق حضور در جهان را دارد *

در ایران آخوند ها حق ابراز وجود ما را در جهان دارند از بین می‌‌برند و این ملت نشسته و تماشا می‌‌کند * آیا باید از آخوندی که گفت آمده تا هیچ بیاورد عصبی بود؟ یا از ملتی که اجازه می‌‌دهد آخوند شناسنامه ملتی را باطل کند؟

گزارش یا اعتراض به این نظر


نسل بیدار March 13, 2017 02:42 PM

تقصیر از آخوندی که از روز اول همه چیز را سوزاند و نابود کرد و نفرت خود را هرگز از ایران و ایرانی‌ پنهان نکرد نیست تقصیر از ما ایرانیان است که همه چیز خود را دو دستی‌ به آخوند سپرده ایم تا از بین ببرد و نابود کند

گزارش یا اعتراض به این نظر


اردلان March 13, 2017 07:04 PM

این یادامان باشد که موجودیت حکومت اهریمنی ولایت وقیح به هدف نابودی فرهنگ کهن ایرانزمین توسط بیگانگان در ۳۸سال پیش بنا نهاده شد! چرا که پیش از بوجود آمدن گروه هایی چون القاعده، طالبان، داعش وبسیاری ازگروهای واپسگرای دیگر اسلامی در منطقه خاورمیانه ظهور موجودی بسیار خبیس وجنایکار به نام خمینی با همراهانی همسان چون صادق خلخالی و دیگران که ید طولایی درجنایت وکینه ورزی نسبت به فرهنگ وآداب رسوم ایران زمین دارابودند درج در تاریخ این سرزمین گواه میباشد اماتا مادامی که این رژیم ولایی بایاری همه جانبه اجانب برسرکار درایران بماندتخریب میراث فرهنگی درکشورتوسط ملاها این گماشتگان جنایتکار اجانب درایران ادامه خواهد داشت! وتنها گذینه دراین راستا هماهنگی مبارزین میهن پرست با یکدیگر و عمده مردم همراه با آموزش و تدارکات به هدف سرنگونی رژیم چاره ساز خواهد بود!

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: