آدرس پست الکترونيک [email protected]









سه شنبه، 24 اسفند ماه 1395 = 14-03 2017

هر کارگر لندنی ساعتی 45 هزارتومان درآمد..

نگاهی به تعیین حداقل دستمزد در انگلستان؛
هر کارگر لندنی ساعتی 45 هزارتومان درآمد دارد

در انگلستان سال‌هاست که بخش کارفرمایی و دولتی موضوع افزایش مزد کارگران را براساس بهای سبد معیشت پذیرفته‌اند و بر این اساس هم اکنون هر کارگر لندنی بابت انجام یک ساعت کار مبلغی معادل 45 هزار تومان مزد دریافت می‌کند.

به گزارش ایلنا؛ برابر ماده 41 قانون کاری که از سال 69 تا به امروز بر روی کاغذ، ملاک تنظیم روابط میان کارگر و کارفرما بوده است، حداقل دستمزد سالانه کارگران باید بر اساس ارزش تورمی سبد معیشت یک خانوار متوسط افزایش یابد، اگرچه در طول این سالها به دلیل اجرای ناقص قانون، در عمل افزایش سالیانه مزد کارگران روالی سلیقه‌ای داشته است؛ اما امسال کارگروه ویژه مزد شورای عالی کار با محاسبه عدد 2 میلیون و چهارصد و هشتاد و نه هزار تومان به عنوان حداقل سبد یک خانوار متوسط، گام مهمی را در اجرای کامل تکلیف تعیین شده در ماده 41 قانون کار برداشته است.

در همین راستا درصدد برآمدیم تا از طریق بررسی الگوی افزایش مزد کارگران کشور انگلستان، به تقویت مذاکرات در راستای تامین منافع کارگران ایران کمک کنیم چرا که در این کشور سال‌هاست که بخش کارفرمایی و دولتی موضوع افزایش مزد کارگران را براساس بهای سبد معیشت پذیرفته‌اند.

در کشور انگلستان سبد معیشت برای لندن و باقی شهرها جداگانه محاسبه می شود و این محاسبات مبنای تعیین مزد قرار می‌گیرد.

با این توضیح که هم اکنون هر پوند استرلینگ (واحد پول بریتانیا) در بازار ارزهای خارجی ایران معادل 48 هزار ریال است و هر 100 پنی برابر با 1 پوند است؛ حداقل دستمزد سال 2017 در سایر شهرهای انگلستان، معادل ۸ پوند و ۴۵ پنی‌(حدود 40 هزار تومان) به ازای هر ساعت کار و در لندن به میزان ۹ پوند ۷۵ پنی(حدود 45 هزار تومان) تعیین شده است.

تعیین حداقل دستمزد در شهر لندن توسط "سازمان لندن بزرگ" که شهردار لندن در راس آن قرار دارد تعیین می شود. در سایر نقاط کشور نیز حداقل دستمزد توسط تیمی از متخصصان دانشگاه "لافبرو" که در منطقه "لسترشر" قرار دارد تعیین می شود.

علاوه بر این دو مرجع، بنیاد "مزد کافی برای امرار معاش" که شعار اصلی‌اش " دستمزد برای تامین هزینه های واقعی زندگی" است محاسبات مستقلی را بر روی سبد معیشت خانوارهای کارگری انجام می دهد.

به گفته این بنیاد، مبنای محاسبه حداقل دستمزد در هر ساعت کار بر اساس هزینه های سبد معیشت تعیین می شود.

روال کار بنیاد "مزد کافی برای امرار معاش" برای تعیین سبد معیشت از این قرار است که ابتدا کارشناسان آن قیمت کالاهایی را که برای تامین یک زندگی "معمولی و سالم" برای یک خانوار کارگری متوسط ۴ نفری مورد نیاز است را استخراج می کنند. البته این اقلام بر اساس منابع و اطلاعات متعددی تعیین می‌شوند و دو معیار هزینه های خوارکی (کالاهای حیاتی) و هزینه های خدماتی در تعیین هزینه‌های سبد معیشت گنجانده می‌شوند.



آرمان March 14, 2017 11:09 PM

سلام،
اطلاعات ارائه شده غلط میباشد، حداقل دستمزد در آوریل به هفت و نیم پوند افزایش خواهد یافت

گزارش یا اعتراض به این نظر


Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: