آدرس پست الکترونيک [email protected]









پنجشنبه، 26 اسفند ماه 1395 = 16-03 2017

نرخ بیکاری واقعی در ایران از زبان اقتصاددان

مرکز آمار اخیراً چکیده نتایج طرح آمارگیری نیروی کار در سال 1395 را منتشر کرده است. در این گزارش، شاغل به تمام افراد 10 ساله و بیش تر که در طول هفته مرجع، طبق تعریف کار حداقل یک ساعت کار کرده و یا بنا به دلایلی به طور موقت کارشان را ترک کرده باشند اطلاق می شود.

تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در ۲۲ استان در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ افزایش یافته و تعداد بیکاران هم به ۳ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۳۹۸ نفر رسیده است.

به گفته رئیس مرکز آمار ایران اگر قرار باشد همه کسانی که در طول هفته کمتر از ۴۴ ساعت کار می‌کنند، بیکار محسوب شوند، نرخ بیکاری با ۱۰ درصد افزایش به ۲۲ درصد خواهد رسید. براساس اظهارات پارسا تنها در پائیز و زمستان امسال ۸۰۰ هزار نفر به جمعیت بیکاران ایران افزوده شده است.

گفتنی است حسین راغفر، استاد دانشگاه و اقتصاددان معتقد است بازار تقاضای کار ما بسیار ناتوان است و از آنجا که جامعه نتوانسته برای آن‌ها بازار مناسبی طراحی کرده و آن‌ها را در یک فرآیند برای مشارکت در تولید ملی جذب کندبخش قابل توجهی از این افراد هم بیکار می‌مانند.

این اقتصاددان عنوان می کند نرخ بیکاری اعلام شده نشان دهنده میزان بیکاری مطلق است؛ یعنی افرادی در این آمار به عنوان بیکار شناخته می شوند که حتی یک ساعت در هفته نیز فعالیت اقتصادی نداشته باشند. برای مثال افرادی که در هفته ۱۵ ساعت کار می کنند، دارای اشتغال ناقص هستند. حالا اگر این‌ افراد را نیز به میزان جمعیت بیکاران مطلق اضافه کنیم، نرخ بیکاری واقعی به رقمی حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد افزایش می یابد.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: