آدرس پست الکترونيک [email protected]









شنبه، 28 اسفند ماه 1395 = 18-03 2017

دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و....

دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و سکوت معنادار مدیرکل محیط ‌زیست گیلان

شاخه‌ی گیلان پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی درخواستی را درباره‌ی دخل و تصرف در تالاب بین‌المللی انزلی و بی‌توجهی مدیرکل محیط‌ زیست گیلان نسبت به این رویداد، به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست تحویل داد.

به گزارش انتخاب خبر، در این نامه که خطاب به خانم دکتر ابتکار، معاون محترم رییس‌جمهور و ریاست سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور، است به سکوت تأمل‌برانگیز اداره‌کل محیط زیست گیلان نسبت به تصرف و تغییر کاربری در تالاب بین‌المللی انزلی توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس پرداخته است.

در نامه‌ای که دو روز پیش در دبیرخانه‌ی سازمان حفاظت محیط‌زیست ثبت شده درباره‌ی تالاب انزلی چنین آمده است: همان‌گونه که اطلاع دارید، تالاب انزلي با مساحتي برابر 19300 هكتار داراي 43/7239 هكتار مناطق تحت مديريت است. اين تالاب از شمال از طريق سوسر روگا زير پل غازيان با درياي خزر ارتباط دارد. به سبب ويژگي‌های تالاب در سال 1973 در كنوانسيون رامسر به عنوان تالاب بين‌المللي ثبت گرديد. ورود بيش از 11 رودخانه به تالاب و همجواري با درياي خزر و قرارگيري در مسير مهاجرت پرندگان مهاجر آبزي سبب شكل‌گيري سيستم خاصي شده و ارزش اكوسيستمي ویژه‌اي به اين تالاب بخشيده است. حضور گونه‌های متعدد گياهي و بيش از 200 گونه پرنده، از جمله گونه‌های كميابی چون اردك سرسفيد و آنقوت و درنا و... كه در فصول مختلف قابل مشاهده‌اند، ارزش پژوهشي و تحقيقاتي بالایی را به این تالاب داده است.

در دنباله‌ی این نامه که خطاب به ریاست سازمان حفاظت محیط‌زیست است به موقعيت جغرافيايي تالاب انزلي و مناطق تحت مدیریت در تالاب انزلی چنین پرداخته شده است:

موقعيت جغرافيايي تالاب انزلي: در عرض 28 تا 37 شمالي و طول 20 تا 49 شرقي؛ مساحت حوزه آبريز 380000 هكتار؛ مساحت تالاب 64/19222 هكتار؛ ارتفاع از سطح دريا 23ـ متر؛ عمق حداكثر 2.5.
مناطق تحت مدیریت در تالاب انزلی: چهار منطقه با مساحت کل 7238 هکتار بیش از 37 درصد تالاب را به شرح زیر شامل می‌شود: 1. منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سیاه‌کشیم، 5215 هکتار 2. پناهگاه حیات‌وحش سلکه، 366 هکتار 3. پناهگاه حیات‌وحش سرخانکل، 1214 هکتار 4. پناهگاه حیات‌وحش چوکام، 443 هکتار.

در این نامه که امضای دبیر شاخه‌ی گیلان پویش پاسداری از میراث فرهنگی و طبیعی، رامین محمدیان، را بر پای خود دارد آمده است: سکوت اداره‌ کل محیط زیست گیلان نسبت به تصرف و تغییر کاربری در تالاب بین‌المللی انزلی توسط برادر یکی از نمایندگان مجلس جای بسی تأمل دارد. زمین تصرفی به مساحت 5/3 هکتار در بستر تالاب انزلی واقع گردیده است که بخش بزرگی از زمین با مساحت 2.8 هکتار در داخل منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سیاه‌کشیم قرار داشته و فقط 5500 متر مربع آن در حریم کیفی 150 متر حد بستر واقع گردیده است. شایان ذکر است که در این رابطه نامه‌ای از طرف شرکت آب‌منطقه‌ای گیلان به شماره‌ی 111/2850 مورخ 12/7/1395 خطاب به دکتر محمدپور، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست گیلان، فرستاده شده است که تاکنون هیچ واکنشی از طرف سازمان و اداره کل حفاظت محیط ‌زیست، که متولی حفاظت از مناطق چهارگانه است، صورت نپذیرفته که جای شگفتی دارد.

در این نامه درخواست شده است: با توجه به مصوبات صورت‌جلسه مورخ 14/12/1391 تعیین حد بستر تالاب انزلی در شرکت مدیریت منابع آب ایران(موضوع نامه‌ی شماره‌ی 2284/144/92 مورخ 15/2/92)، ضمن تأیید رقوم ارتفاعی 7.24 متر به‌عنوان حد بستر تالاب انزلی، در بند 2 آن مقرر گردیده است که مشاور، پروژه‌ی‌ «مطالعات کاربری‌های مجاز بستر و حریم تالاب» را با همکاری سازمان حفاظت محیط‌زیست تعیین و در نقشه‌ی نهایی ارائه نمایند که این موضوع مهم همانند دیگر پروژه‌های تالاب انزلی به سادگی از نظر متولیان نادیده گرفته شده است. نکته؛ نقشه‌ی حد بستر تالاب بین‌المللی انزلی از سوی سرکار عالیه ریاست محترم سازمان طی نامه‌ی شماره‌ی 61801/93 مورخ 28/12/93 به وزیر محترم نیرو به تأیید رسیده است. از شما خواهشمندیم ضمن توجه دادنِ مدیریت اداره کل حفاظت محیط‌زیست گیلان به بیانات مقام معظم رهبری مورخ 17/12/93 جهت پی‌گیری موضوع یادشده دستورات مقتضی را به ایشان صادر نمایید.

این نامه به مدیرکل محترم دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایاتِ سازمان حفاظت محیط ‌زیست، جناب آقای مرتضی فرید، رونوشت شده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: