آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 4 فروردین ماه 1396 = 24-03 2017

ویکی‌لیکس: گوشی‌های آیفون و حفره های امنیتی

روز گذشته وب سایت ویکی لیکس بیش از 8 هزار سند از جزییات برنامه های رمزگشایی و سرقت اطلاعات سازمان CIA از گوشی ها، خودروها، تلویزیون های هوشمند را منتشر کرد. طبق اطلاعات ویکی لیکس سازمان CIA بدافزاری در اختیار دارد که می تواند در گوشی های آیفون، مک و سیستم های عامل OS را جاسوسی کند.

بر اساس این گزارش، سیا با بهره بردن از یک اِشکال نرم‌افزاری به نام نایت‌اسکایز 1.2 که تنها در محصولات اپل وجود دارد، امکان کنترل و نظارت بر گوشی را داشته است.

بنا بر اعلام ویکی‌لیکس، این بدافزار از دستکم سال 2008 برای نظارت و جاسوسی در محصولات تولید شدۀ اپل نصب شده است و حتی این امکان وجود دارد که سازمان سیا مانع پخش محموله‌های آیفونی شده که این بدافزار روی آنها نصب نشده بودند.

ویکی‌لیکس امکان دخالت سیا در زنجیرۀ تولید و توزیع محصولات اپل را رد نکرده و افزوده است ممکن است سیا سفارشات پستی آیفون را توقیف کرده باشد و پس از باز کردن و آلوده کردن محصولات به این بدافزار، آنها را مجدداً ارسال کرده باشد.

بر اساس این گزارش، انگلیس و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا نیز از یک میکروفون مخفی در تلویزیون‌های هوشمند برای جمع‌آوری اطلاعات و جاسوسی استفاده می‌کرده‌اند.

ویکی‌لیکس اواسط اسفند 1395 نیز «جامع‌ترین» اسناد سیا را دربارۀ «هک مخفیانۀ اطلاعات در سراسر جهان» و سوءاستفاده از محصولات شرکت‌هایی چون اپل، گوگل، مایکروسافت و حتی تلویزیون‌های سامسونگ و تبدیل آن‌ها به میکروفون‌های مخفی را فاش ‌کرد.

اطلاعیه اپل درباره خبر ویکی‌لیکس

اپل با انتشار بیانیه ای اعلام کرد اطلاعاتی که ویکی لیکس منتشر کرده قدیمی است و حفره امنیتی آیفون ها و رایانه های مک رفع شده است.

شرکت اپل اعلام کرد؛ ارزیابی های اولیه از اسناد منتشر شده نشان می دهد این حفره های امنیتی سال ها قبل اصلاح شده اند.

البته طبق اسنادی که ویکی لیکس منتشر کرده، روش های مختلفی که سیا برای نفوذ به دستگاه های اپل استفاده کرده منوط به دسترسی فیزیکی مامور اطلاعاتی به دستگاه الکترونیکی بوده است.

در بیانیه اپل آمده است:

«در ارزیابی های اولیه از اسناد ویکی لیکس متوجه شدیم بدافزارهای مذکور فقط آیفون های ۳G را آلوده کرده اند که این مشکل در سال٢٠٠٩ میلادی با ارائه آیفون های ۳GS مرتفع شد. همچنین مشکلات امنیتی رایانه های مک نیز در تمام رایانه هایی که پس از ٢٠١٣ میلادی به بازار عرضه شده اند، برطرف شده است.»



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: