آدرس پست الکترونيک [email protected]









آدينه، 11 فروردین ماه 1396 = 31-03 2017

شرکت آمریکایی وستینگهاوس ورشکست شد

شرکت وستینگهاوس آمریکا که در زمینه نیروگاه‌های هسته‌ای فعالیت داشت و توسط شرکت توشیبای ژاپن خریداری شده بود، اعلام ورشکستگی کرد.

به گزارش ایرنا، شرکت توشیبا 10 سال پیش اقدام به خرید این شرکت آمریکایی کرد تا بتواند علاوه بر توسعه فعالیت هایش در حوزه فناوری هسته ای، بخشی از محدودیت هایی که در این زمینه در ژاپن بروز کرده بود، جبران نماید.

روزنامه «ژاپن تودی» روز جمعه در گزارشی اعلام کرد که این شرکت در سال مالی گذشته بیش از چهار میلیارد دلار زیان مالی داشت و کارشناسان اقتصادی ورشکستگی این شرکت را پیش بینی می کردند.

گفتنی است، شرایط نامناسب وستینگهاوس و زیان های بزرگی که این شرکت بر اثر معاملات هسته ای ایجاد کرده بود، حتی باعث شد «ساتوشی تسوناکاوا» رئیس شرکت توشیبا با قبول مسئولیت در قبال مشکلات مالی این شرکت، از سمت خود استعفا دهد.

ژاپن تودی اعلام کرد که تلاش بر این است تا مسئولان به وضعیت این شرکت رسیدگی کنند و ژاپن در این مورد در حال رایزنی با طرف های آمریکایی است.

از آنجا که توشیبا با وستینگهاوس همکاری می کرده و آن را خریداری کرده است، ورشکستگی شرکت برای توکیو از اهمیت فراوانی برخوردار است.

این شرکت آمریکایی البته اعلام کرده برای پیشبرد برخی از طرح هایش از حمله پیشبرد برنامه ساخت نیروگاه های هسته ای در چین نزدیک به 800 میلیون دلار کنار گذاشته و پکن در مقابل می گوید که این اتفاق تاثیری در برنامه های اقتصادی و اجرای طرح های تاسیسات هسته ای چین ندارد.

شرکت ذی ربط پیشتر با چین در زمینه ساخت نیروگاه های هسته ای فعالیت و همکاری نزدیک داشته است و طرف چینی می گوید بعید است ورشگستگی وستینگهاوس برای این کشور مخاطراتی به دنبال داشته باشد.

چین و این شرکت آمریکایی از سال 2009 میلادی در حال اجرای یکی از بزرگترین طرح های هسته ای بوده اند که بر اساس آن با فناوری این شرکت برای چین و در شرق این کشور چهار نیروگاه با فناوری نسل سوم هسته ای و راکتورهای «آ پی 1000» ساخته می شود.

شرکت ژاپنی توشیبا پس از اعلام ورشکستگی وستینگهاوس اعلام کرد که این شرکت با مراجعه به دادگاه رسیدگی به امور ورشکستگان در نیویورک، خواستار آن شده است که برای شرکت وستینگهاوس مدیر تسویه تعیین شود.

وظیفه مدیر تسویه در مرحله اول یافتن خریدارانی برای شرکت جهت ادامه کار آن است اما در صورت ناکام ماندن در این زمینه، با فروش دارایی‌های شرکت، تا حد امکان دیون طلبکاران را به ترتیبی که قانون تعیین کرده می‌پردازد.

تجارت هسته ای در ژاپن بویژه پس از بروز سونامی و زمین لرزه سال ۲۰۱۱ و فاجعه اتمی در نیروگاه فوکوشیما روند نزولی داشت و این اتفاق باعث شد شماری از کشورهای جهان مقررات ایمنی سختگیرانه‌ای برای نیروگاه‌های هسته‌ای به اجرا بگذارند.

با این حال شرایط کنونی وستینگهاوس که در نتیجه افزایش هزینه ها در صنعت هسته ای تشدید شد، ممکن است باعث شود تا توشیبا فعالیت های خود را در طرح های تاسیسات اتمی در سراسر جهان از جمله در آمریکا و انگلیس کاهش و حتی موقف کند.

خسارات سنگین توشیبا بعد از تجارت در بخش انرژی اتمی از جمله با شرکت آمریکایی وستینگهاوس به شدت به چهره این شرکت لطمه زده و شاخص سهامش در ماه جاری بارها دچار سقوط شده است.

برخی از مسئولان شرکت توشیبا از جمله رئیس مستعفی هیات مدیره متهم هستند که این شرکت در موارد مالی گزارش های ساختگی ارایه کرده و زیان های خود و وستینگهاوس را پنهان می کرده است.



Translate by Google: English | Français | Deutsch | Español
به اشتراک بگذارید: